Harvard Business Review Analytics Services publiceert een onderzoek over de invloed van sociale media

BOSTON--(BUSINESS WIRE)-- 20101214 --

Hoewel meer en meer bedrijven experimenteren met sociale media als een nieuwe methode voor communicatie met hun klanten, zijn er slechts weinig bedrijven die vinden dat zij beschikken over de cijfergegevens en programma's om hun inspanningen te beoordelen.

Harvard Business Review Analytic Services heeft onlangs in samenwerking met SAS een onderzoek gedaan bij 2.100 bedrijven om vast te stellen of en hoe zij gebruikmaken van sociale-mediakanalen. In de enquête verklaarde bijna twee derde van de deelnemende organisaties dat zij momenteel sociale media gebruiken of plannen hebben dit te doen. Slechts 12 procent van de ondervraagde bedrijven vond echter dat zij doeltreffend gebruikmaken van sociale media. Dit waren bedrijven die hoogstwaarschijnlijk meerdere kanalen gebruiken, cijfergegevens voor rapportage gebruiken, een strategie hebben voor gebruik van de sociale media en sociale media integreren in hun algemene marketingstrategie.

Ondanks het enorme potentieel van sociale media bleek dat veel ondervraagde bedrijven sociale media hoofdzakelijk gebruiken als eenrichtingsverkeer voor reclame. Zij kapitaliseren nog niet op het luisteren naar klanten en het analyseren van gesprekken van klanten om deze informatie in te zetten voor hun financiële resultaat.

“De meeste organisaties zijn nog in het ontdekkingsstadium als het gaat om sociale media”, aldus Alex Clemente, algemeen directeur bij HBR Analytic Services. “Het succes van de enquête met de deelname van meer dan 2.000 directieleden en hogere managers toont echter aan hoe belangrijk dit onderwerp is. Het toont ook aan dat zij hard werken om meer inzicht te verkrijgen.”

Daarnaast leverde het onderzoek van HBR de volgende statistieken op:

  • Driekwart (75%) van de ondervraagde bedrijven zei niet te weten waar hun meest waardevolle klanten over hen communiceren en wat ze zoal over hen zeggen.
  • Bijna een derde (31%) meet de effectiviteit van sociale media niet.
  • Minder dan een vierde (23%) gebruikt analytische programma's voor sociale media.
  • Slechts een fractie (7%) van de deelnemende bedrijven is in staat sociale media te integreren in hun marketingactiviteiten.

“Wij zijn tevreden over het feit dat wij wat cijfermateriaal kunnen publiceren over een relatief nieuw, maar sterk groeiend marketingkanaal”, aldus Clemente. “Veel directieleden en hogere managers willen erg graag de beste praktijken leren in een snel opkomend veld met een nieuw paradigma.”

Voor de hele enquête met de resultaten gaat u naar HBR.org.

Harvard Business Review Analytic Services

Harvard Business Review Analytic Services is een onafhankelijke, gesponsorde onderzoeksunit van de Harvard Business Review Group. De unit voert onderzoek uit en maakt vergelijkende analyses van geschikte bedrijfs- en managementideeën. Voor 'Face-to-Face', het onderzoeksverslag van 2009 dat was gesponsord door British Airways, is HBR Analytic Services bekroond met een finaleplaats in de 2010 M&M Awards in de categorie Best Contribution to a Media Campaign By a Media Owner.

Harvard Business Review

Harvard Business Review is de toonaangevende bestemming voor 'smart management thinking'. Met het bekende tijdschrift, 11 internationale uitgaven onder licentie, boeken van de Harvard Business Review Press en digitale inhoud en programma's gepubliceerd op HBR.org biedt Harvard Business Review professionals over de hele wereld rigoureus inzicht en beste praktijken voor meer doeltreffendheid bij de leiding van zichzelf en hun organisaties en een positieve invloed.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Harvard Business Review

Laura Moran, 617-783-7582