Stedelijk Kompas Breda: uitvoering aanpak voor daklozen
Dit is een gemeenschappelijk persbericht van de gemeenten Oosterhout,
Etten-Leur en Breda.
Iedereen die op straat leeft, heeft zorg nodig. Dat is het uitgangspunt
voor het nieuwe beleid van de gemeente onder de noemer Stedelijk
Kompas.
Om daklozen zorg aan te bieden die bij hen past, heeft de Gemeente
Breda een uitvoeringsplan opgesteld. In de afgelopen 2 jaar hebben de
gemeenten Oosterhout, Etten-Leur en Breda nauw samengewerkt om tot een
voorstel te komen om woonvoorzieningen te realiseren. Gemeente Breda
heeft hierbij de regierol. Het college van Breda heeft het
uitvoeringsplan vastgesteld en legt het plan aan de regiogemeenten
voor.
In het plan wordt voorgesteld 3 woonvoorzieningen te realiseren. Eén
in Breda op 2 locaties met totaal 48 plaatsen, één in Oosterhout van
24 tot 30 plaatsen en indien noodzakelijk en op termijn één in
Etten-Leur van 24 plaatsen. Na gedegen onderzoek van verschillende
locaties nemen de colleges van Breda en Oosterhout naar verwachting
medio 2011 een besluit over de definitieve locaties. De feitelijke
realisatie is uiteraard afhankelijk van het vinden van een geschikte
locatie.
Indien het noodzakelijk blijkt, neemt het college van Etten-Leur op
termijn een beslissing over een woonvoorziening in Etten-Leur.
Het uitvoeringsplan bestaat uit het Trajectplan, Plan van Aanpak
Regiogemeenten, het bestedingsplan en het voorstel tot realisatie
woonvoorzieningen met daarbij het communicatieplan. Het Trajectplan
beschrijft de wijze waarop de individuele aanpak en de samenwerking
wordt uitgevoerd.
In Breda is gekozen voor één woonvoorziening op twee locaties. Eén
locatie voor drugsverslaafden (24 plaatsen) en één locatie voor
alcoholverslaafden (24 plaatsen). Er is gekozen voor deze aanpak, omdat
het samenvoegen van alcohol- en drugsverslaafden leidt tot veel onrust.
Eerder hebben steden zoals Rotterdam, Utrecht en Amsterdam bewust voor
kleinere voorzieningen voor specifieke doelgroepen gekozen.
De woonvoorzieningen in de regiogemeenten zijn extra woonvoorzieningen
waar niet gebruikt mag worden.
Bij de totstandkoming van het Stedelijk Kompas is gebruik gemaakt van
de ervaringen en de aanpak in de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en
Den Haag). In het Stedelijk Kompas is in de eerste plaats vastgesteld
om wie het nu eigenlijk gaat en hoe groot deze groep is. Vervolgens is
de visie vastgesteld en zijn doelen geformuleerd. Deze dienen ook als
prestatieafspraken met het Rijk. Deze afspraken zijn:
a. vanaf 2013 volgen alle geregistreerde dak- en thuislozen in Breda
een passend traject.
b. Met ingang van 2013 is tenminste 60% van de geregistreerde dak- en
thuislozen regulier en duurzaam gehuisvest.
c. Als derde doel stelt de gemeente dat vanaf 2010 dakloosheid als
gevolg van huisuitzetting tot minder dan 30 % van het niveau van 2007
is teruggebracht.
d. Daarnaast moet dakloosheid als gevolg van detentie of het ontbreken
van hulp door instellingen zijn uitgebannen.
e. Tenslotte moet in 2015 overlast door dak- en thuislozen zijn
teruggedrongen tot ten hoogste 75% van het huidige niveau.
De gemeente heeft tot en met 2015 de tijd om de prestatieafspraken te
bereiken. In verband met de opgelopen vertraging wordt afspraak c
bijgesteld.
Behalve een intensivering van het beleid, is het Stedelijk Kompas
feitelijk een prestatieafspraak met het Rijk voor de middelen openbare
geestelijke gezondheidszorg die de gemeente sinds 1 januari 2007
ontvangt van het Rijk. Het Stedelijk Kompas staat een nieuwe aanpak
voor van de maatschappelijke opvang, openbare geestelijke
gezondheidszorg en verslavingszorg. In de huidige aanpak geldt als
uitgangspunt dat niemand onvrijwillig op straat hoeft te leven. De
nieuwe aanpak gaat er juist vanuit dat niemand vrijwillig op straat
leeft. Dit sluit aan bij het coalitieakkoord @Breda, waarin is
afgesproken dat Breda voor diegenen die echt niet in staat zijn om mee
te doen, zorg draagt voor een sociaal vangnet.
Breda, 15 december 2010
Gemeente Breda