Rijksoverheid

mobiel bellen

Meer keuze voor consument bij mobiel bellen

Nieuwsbericht | 15-12-2010

'Meer frequenties om het groeiend gebruik van mobiel internet op smartphones in goede banen te leiden. Zorgen voor nieuwe aanbieders van mobiele telefonie. Aanspreken van de helpdesks van bedrijven op de slechte service en meer concurrentie op de kabel.' Dat stond 15 december 2010 centraal in een overleg van minister Verhagen van EL&I met de Tweede Kamer over telecom en ICT.
Afbeelding van mobiele telefoon.

Ruimte voor nieuwkomers

In het debat met de Kamerleden gaf minister Verhagen aan dat hij er bij de komende frequentieveiling begin 2012 voor wil zorgen dat er echt ruimte is voor nieuwkomers op de markt van mobiel bellen en internetten naast de 3 bestaande aanbieders (Vodafone, t-Mobile en KPN). Zo krijgt de consument straks echt meer keus en komen er nieuwe diensten. Voor nieuwkomers is zelfs speciaal extra ruimte gereserveerd in de ether. De Tweede Kamer steunt de lijn van meer concurrentie en meer frequenties voor mobiel internet.

Klantgerichte benadering

Rond de helpdesks en de soms gebrekkige service voor de consument, zegde Verhagen toe de branche hierop te gaan aanspreken, omdat het echt beter moet. Zo wil Verhagen dat ze zorgen voor een meer klantgerichte benadering en wil hij van ze horen hoe ze de wachttijden naar beneden kunnen brengen. Daarnaast wees de minister op websites zoals bijvoorbeeld externe link: www.QQLQ.nl waar consumenten informatie kunnen krijgen over de klantenservice van bedrijven zodat ze daar hun voordeel mee kunnen doen bij het kiezen voor een bepaald bedrijf. Verder wees hij op een aantal maatregelen die al zijn genomen. Zo wordt het tarief voor 0900-helpdesks van bijvoorbeeld telecombedrijven, energieleveranciers en verzekeraars vanaf 1 april as. vastgesteld op maximaal 15 ct per minuut

Om te zorgen voor meer concurrentie bij kabeltelevisie gaf Verhagen aan dat hij met alle betrokken partijen om de tafel zit om te zien hoe toegang voor andere partijen dan de kabelaars kan worden gerealiseerd. Daarnaast is Opta bezig aan een nieuwe marktanalyse die in 2011 tot nieuwe besluiten moeten leiden.

Documenten en publicaties

'Klantenservice moet echt beter'

'Dit moet echt beter.' Dat schrijft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie donderdag 9 december 2010 in ...

Nieuwsbericht | 09-12-2010 | EL&I

Verantwoordelijk ministerie


* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

Zie ook


* Maxime Verhagen op Twitter

* EL&I op Facebook

* Informatie voor de pers


* Frequentiebeleid | Onderwerp | EL&I

* Telecom en consument | Onderwerp | EL&I

Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051