Rijksoverheid
mobiel bellen
Meer keuze voor consument bij mobiel bellen
Nieuwsbericht | 15-12-2010
'Meer frequenties om het groeiend gebruik van mobiel internet op
smartphones in goede banen te leiden. Zorgen voor nieuwe aanbieders van
mobiele telefonie. Aanspreken van de helpdesks van bedrijven op de
slechte service en meer concurrentie op de kabel.' Dat stond 15
december 2010 centraal in een overleg van minister Verhagen van EL&I
met de Tweede Kamer over telecom en ICT.
Afbeelding van mobiele telefoon.
Ruimte voor nieuwkomers
In het debat met de Kamerleden gaf minister Verhagen aan dat hij er bij
de komende frequentieveiling begin 2012 voor wil zorgen dat er echt
ruimte is voor nieuwkomers op de markt van mobiel bellen en internetten
naast de 3 bestaande aanbieders (Vodafone, t-Mobile en KPN). Zo krijgt
de consument straks echt meer keus en komen er nieuwe diensten. Voor
nieuwkomers is zelfs speciaal extra ruimte gereserveerd in de ether. De
Tweede Kamer steunt de lijn van meer concurrentie en meer frequenties
voor mobiel internet.
Klantgerichte benadering
Rond de helpdesks en de soms gebrekkige service voor de consument,
zegde Verhagen toe de branche hierop te gaan aanspreken, omdat het echt
beter moet. Zo wil Verhagen dat ze zorgen voor een meer klantgerichte
benadering en wil hij van ze horen hoe ze de wachttijden naar beneden
kunnen brengen. Daarnaast wees de minister op websites zoals
bijvoorbeeld externe link: www.QQLQ.nl waar consumenten informatie
kunnen krijgen over de klantenservice van bedrijven zodat ze daar hun
voordeel mee kunnen doen bij het kiezen voor een bepaald bedrijf.
Verder wees hij op een aantal maatregelen die al zijn genomen. Zo wordt
het tarief voor 0900-helpdesks van bijvoorbeeld telecombedrijven,
energieleveranciers en verzekeraars vanaf 1 april as. vastgesteld op
maximaal 15 ct per minuut
Om te zorgen voor meer concurrentie bij kabeltelevisie gaf Verhagen aan
dat hij met alle betrokken partijen om de tafel zit om te zien hoe
toegang voor andere partijen dan de kabelaars kan worden gerealiseerd.
Daarnaast is Opta bezig aan een nieuwe marktanalyse die in 2011 tot
nieuwe besluiten moeten leiden.
Documenten en publicaties
'Klantenservice moet echt beter'
'Dit moet echt beter.' Dat schrijft minister Verhagen van Economische
Zaken, Landbouw & Innovatie donderdag 9 december 2010 in ...
Nieuwsbericht | 09-12-2010 | EL&I
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Zie ook
* Maxime Verhagen op Twitter
* EL&I op Facebook
* Informatie voor de pers
* Frequentiebeleid | Onderwerp | EL&I
* Telecom en consument | Onderwerp | EL&I
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051