Datum 15 december 2010 | |
| | |Parkeergarage en P+R De Uithof stap dichterbij | |Utrecht is in 2012 aan de oostkant van de stad een nieuwe P+R-locatie | |rijker. Op 14 december 2010 tekenden vertegenwoordigers van de | |Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, het Universitair Medisch | |Centrum Utrecht (UMC Utrecht) en de gemeente Utrecht een overeenkomst | |om de parkeergarage te bouwen. Begin 2011 kan de bouw van | |parkeergarage P+R De Uithof van start gaan. Onder het gebouw kunnen | |gebruikers comfortabel overstappen op de bus naar de De Uithof, | |Rijnsweerd en de binnenstad. De busbaan naar P+R De Uithof wordt zo | |aangelegd dat in de toekomst ook een tramverbinding mogelijk is. In | |2011 maken Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente Utrecht de | |definitieve keuze of de nieuwe lijn (HOV om de Zuid) naar De Uithof | |een trambaan wordt. | | | |De parkeergarage komt te liggen tussen sportcentrum Olympos en de | |aansluiting op de A28. De garage biedt plaats aan tweeduizend auto's. | |Hiervan zijn vijfhonderd parkeerplaatsen bedoeld voor P+R: parkeren en| |reizen. De overige vijftienhonderd parkeerplaatsen zijn bedoeld voor | |medewerkers en bezoekers van Universiteit, Hogeschool en UMC Utrecht | |en toekomstige partijen in het Utrecht Science Park. | | | |Het negen lagen tellende gebouw onderscheidt zich door de zeskantige | |vorm, uitstekende vloerdelen en de natuurlijke lichtinval door middel | |van een atrium in het hart van het gebouw. Het open en transparante | |ontwerp is ook goed voor de sociale veiligheid. Bijzonder is ook de | |klimwand aan de zuidgevel van het gebouw. De klimgevel wordt op | |verzoek van de Utrechtse Sportraad en de klimvereniging USAC in | |opdracht van de Universiteit Utrecht gebouwd voor sportcentrum Olympos| |en de Utrechtse klimvereniging USAC. Onder het gebouw komen ook een | |fietsenstalling en winkelruimte. | | | |Parkeren voor medewerkers en bezoekers | |De vier partijen hechten een groot belang aan een goede en duurzame | |bereikbaarheid van de stad Utrecht en de eigen voorzieningen. Het UMC | |Utrecht, de Universiteit en de Hogeschool willen met deze | |parkeergarage hun medewerkers, bezoekers en studenten een parkeerplek | |bieden met de mogelijkheid om op comfortabele wijze over te stappen op| |het openbaar vervoer of de (ov-)fiets. De P+R voorziening beperkt de | |parkeer- en verkeersdruk in De Uithof. Dat is goed voor de | |bereikbaarheid, de leefbaarheid en verdere ontwikkeling van het | |gebied. | | | |Aantrekkelijke en bereikbare stad | |Het aanbieden van P+R-locaties op de grote invalswegen van de stad is | |een onderdeel van een samenhangend pakket van maatregelen gericht op | |het stimuleren van fiets- en OV-gebruik, betere doorstroming van het | |autoverkeer en schoon vervoer. De gemeente Utrecht wil hiermee de stad| |leefbaar en bereikbaar houden èn een aantrekkelijke vestigingsplaats | |blijven. | |Voor wie met de auto komt is het gebruik van de P+R een aantrekkelijk | |alternatief bij het bezoeken van de stad of voor het woon- en | |werkverkeer. Een hele dag parkeren en met maximaal vijf personen heen | |en weer naar het centrum kost slechts E 4,-. Indien de tram naar de | |Uithof komt, krijgt deze zijn eindhalte bij de P+R. | | | |De gemeente Utrecht beschikt momenteel over vier P+R-locaties aan de | |rand van de stad, deels tijdelijk. P+R Westraven kwam in een recent | |gebruikersonderzoek onder ANWB-leden als op twee na beste P+R-locatie | |in Nederland uit de bus. | |Naast P+R De Uithof ontwikkelt de gemeente aan de zuidwestkant van de | |stad P+R Hooggelegen. Deze P+R met duizend parkeerplaatsen aan de op- | |en afrit van de A2, zal ook in 2012 klaar zijn. Daarnaast onderzoekt | |de gemeente nog mogelijke andere locaties voor P+R's aan de west- en | |noordoostkant van de stad. Informatie over de verschillende | |P+R-locaties is te vinden op www.slimUTRECHTin.nl. | | | |Via de link kunt u een artist impression en een kaartje van de locatie| |van P+R De Uithof bekijken. | | | |
Gemeente Utrecht