Concerten 15 en 17 december LantarenVenster: DAAU & Isbells, Blaudzun


ROTTERDAM, 20101212 -- Deze week hebben er twee bijzondere popconcerten plaats in LantarenVenster Rotterdam. Woensdag 15 december 2010 is er een dubbelprogramma met de Belgische groepen DAAU en Isbells, voorafgegaan door de Rotterdamse support act Sir Ian. Vrijdag 17 december treedt Blaudzun op. Hij zal de muziek brengen van zijn recente cd Seadrift Soundmachine. Dit concert wordt voorafgegaan door een support optreden van Eva Ellingsworth.

Woensdag 15 december, LantarenVenster Rotterdam, 20.30 u: DAAU, Isbells & Sir Ian
Een pracht Belgendubbel met DAAU en Isbells en de Rotterdamse Sir Ian als support.
Entree: ¤ 14 (combi-ticket 15 + 17 december: ¤ 22)

DAAU (Antwerpen, België)
Sinds het ontstaan van DAAU in 1992 wordt haar muziek vooral gedefinieerd door wat ze níet is: het is geen klassiek, geen rock, geen folk, maar dat alles tegelijkertijd. De groep ontstaat in de vroege jaren negentig als onderdeel van de Antwerpse scene, die ook bands als dEUS en Zita Swoon voortbrengt. De broers Simon en Buni Lenski (respectievelijk op cello en viool), Han Stubbe (klarinet) en Roel Van Camp (accordeon), allemaal klassiek geschoold, zijn dan nog tieners, maar vinden met hun voornamelijk akoestische muziek meteen een eigen sound. Ze bespelen hun instrumenten met een rockattitude, geven blijk van een zigeunerspirit en improvisatie speelt vanaf het begin een belangrijke rol bij het ontstaan van hun composities. Hun groepsnaam, Die Anarchistische Abendunterhaltung, ontlenen ze aan de roman Der Steppenwolf van Herman Hesse uit 1927. Het kwartet debuteert in 1995 met een titelloze cd op het kleine Jack & Johnnylabel, maar krijgt vrij snel een internationaal contract aangeboden door Sony Classical. De huidige akoestische sound van DAAU werd beïnvloed door twee andere projecten waar de groepsleden recentelijk bij betrokken waren. Stéphane Grégoire van het Franse Ici d'Ailleurslabel riep de medewerking van de muzikanten in voor The Dark Age of Love, een hommage aan de Britse cultformatie Coil. Onder de naam This Immortal Coil werkte DAAU daarop onder meer samen met Bonnie Prince Billy, Yann Tiersen en Matt Elliott van Third Eye Foundation.

Isbells (Leuven, België)
Na vijftien jaar spelen, maken en opnemen van muziek met diverse rockbands (Soon, Ellroy,...) was de tijd rijp voor Gaëtan Vandewoude om te beginnen met het creëren van zijn eigen songs. Meestal schrijvend en opnemend in de nacht in een armoedige oude stal, resulteerde dit in een collectie van introspectieve en observerende liedjes, geïnspireerd door zijn directe omgeving. Ergens in dat proces werd een band gevormd met Naima Joris, Bart Borremans en Gianni Marzo. Elk van levert een eigen kleur en bijdrage aan de muziek. Isbells werd opgemerkt door Zealrecords en zo werden ze getekend en is hun debuutalbum een feit.

Sir Ian (Rotterdam)
Sir Ian is het nieuwe project van Bart Hoevenaars, zanger van MONO. Sir Ians songs zijn confessioneel en introspectief aan de ene kant en melodisch, harmonisch en georkestreerd aan de andere kant. De rock achtergrond is nog steeds aanwezig op het gehele debuutalbum Apathology waarop alle instrumenten worden gespeeld door Sir Ian zelf (met een paar gastoptredens). Maar de focus in de nummers ligt op de teksten, en de melodieën en harmonieën. De oprechte zang en de akoestische gitaar bevinden zich altijd in het hart van de composities.


Vrijdag 17 december, LantarenVenster Rotterdam, 20.30 u: Blaudzun: Midnight Room Tour + support act Eva Ellingsworth
Entree: ¤ 12 (combi-ticket 15 + 17 december: ¤ 22)

Het gaat crescendo met de carrière van Blaudzun, de Nederlandse singer-songwriter met de melancholische Americana-snik in zijn stem. Kort na de release van zijn debuut Seadrift Soundmachine imponeerde hij met een optreden in De Wereld Draait Door, de single Quiet German Girls werd een hit op YouTube en met zijn achtkoppige band bouwde Blaudzun aan een bijzondere live-reputatie. Die reputatie brengt hem dit jaar onder meer op Into The Great Wide Open en Lowlands. Door de muziekpers wordt hij vergeleken met onder meer Coldplay, Ane Brun, Arcade Fire en Ryan Adams. Liet zijn bejubelde debuutalbum zich vooral kenmerken door sobere en sfeervolle melancholie, op Seadrift Soundmachine gaat de singer/songwriter een stap verder. Nog steeds staan dromerige, donkere melodieën en zijn karakteristieke stem centraal, maar dit keer laat Blaudzun ruimte voor meer gelaagde arrangementen en nadrukkelijk meer uptempo songs. Verwacht echter geen luchtige popplaat, wel een van de meest meeslepende Nederlandse releases van 2010. De songs zijn wederom meeslepend maar tegelijkertijd ietwat luchtiger en georkestreerder. De plaat roept vergelijkingen op met het werk van Beirut en The Veils, zeker in de wat snellere nummers. Blaudzun heeft de hulp ingeroepen van The City of Prague Orchestra. Dit orkest staat bekend om de filmscores van onder meer Das Leben Der Anderen en is het vaste orkest van regisseur David Lynch (Lost Highway, Mulholland Drive). Zelf omschrijft Blaudzun zijn melancholische, breekbare muziek als de soundtrack voor nachtelijke autoritten.

Blaudzun imponeert, klinkt dromerig als Beirut, weet te betoveren als Thom Yorke en neemt je mee naar een andere wereld. (3VOOR12)

Een oorspronkelijk talent waar wij en de internationale muziekwereld wel eens heel lang van zouden kunnen gaan genieten. (OOR)

Het is een verbluffende opvolger en een definitieve must-have. Haast onmogelijk te bevatten dat hij Nederlands is. (Nu.nl)

This is definitely one of the best releases of 2010. (IndieMuse.com)

Bezetting:
Johannes Sigmond - zang, akoestische gitaar
Jakobus Sigmond - gitaar, glockenspiel
Woutzun de Waart - drums
Franc Timmerman - percussie, bas
Tom Swart - piano, orgel, accordeon
Judith van der Klip - viool
Joel Grimberg - trompet

www.lantarenvenster.nl





Ingezonden persbericht