Man komt bij versieren kerstboom alleen in actie voor piek

16/12/2010 10:37

Buurtlink

Het versieren van de kerstboom is in Nederland voornamelijk een vrouwelijke activiteit. In acht op de tien huishoudens doet de vrouw dit alleen of gezamenlijk met huisgenoten. Slechts één op de tien mannen versiert de boom in zijn eentje. Maar als de piek geplaatst moet worden, komt één derde van de mannen wel in actie. In huishoudens van zestigplussers zet meer dan de helft van de mannen de piek op de boom. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Buurtlink onder ruim 5000 Nederlanders.

De kunstkerstboom blijft onverminderd populair in ons land. Ruim de helft (51%) van alle kerstbomen in Nederlandse huiskamers is dit jaar van kunststof. In Flevoland ligt dit percentage zelfs op 64 procent. Na de kunstkerstboom is de kerstboom met kluit favoriet. Een kwart van de Nederlanders schaft zo'n boom aan, terwijl één op de vijf mensen de voorkeur geeft aan een exemplaar zonder kluit. Slechts 0,5 procent van de ondervraagden kiest voor een adoptie- of statiegeldboom. Het kopen van de boom blijkt een gezamenlijk uitje voor de helft van de Nederlanders. In drie op de tien gevallen koopt de vrouw de kerstboom alleen, tegenover twee op de tien mannen.

Zeventig procent betaalt niet meer dan 30 euro

De meeste Nederlanders die dit jaar een nieuwe boom kopen, geven tussen de 0 en 20 euro uit aan hun kerstboom (36%). Bijna 35 procent koopt een boom van tussen de 20 en 30 euro. Zo'n 17 procent van de mensen legt tussen de 30 en 40 euro neer en 8 procent besteedt meer dan 40 euro. Verreweg de duurste exemplaren staan in de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland. Daar is respectievelijk 39 en 38 procent van de bomen duurder dan 30 euro.

Boom blijft staan tot Driekoningen

Na Kerstmis zet ruim 28 procent van de mensen met een echte kerstboom de boom op straat. Twee op de tien Nederlanders geven de boom aan buurtkinderen mee. Verder planten we de kerstboom in onze tuin (17%) of brengen we deze naar een speciaal daarvoor bestemde inzamelingsplaats (16%). Driekwart van de ondervraagden doet de boom tussen oud en nieuw en Driekoningen (6 januari) de deur uit.

Buurtlink wil weten wat zich in de buurten afspeelt

Stichting Buurtlink is een digitaal platform voor alle buurtbewoners in Nederland. Omdat Buurtlink geïnteresseerd is in wat zich in de buurten afspeelt, verricht de Stichting regelmatig onderzoek. Voor het kerstbomenonderzoek heeft Buurtlink samengewerkt met onderzoeksbureau Multiscope. Daarvoor zijn in de week van maandag 29 november tot zondag 5 december 5072 Nederlanders ondervraagd.

Bekijk een video over dit onderwerp op:

http://buurtlink.nl/2152NA/nieuw+vennep/IJweg/2436859/kom+met+Buurtlink+in+de+kerststemming

Provincies met meeste kunstkerstbomen (percentage kunstkerstbomen)

Flevoland 64,2%

Zeeland 58,8%

Groningen 56,0%

Overijssel 54,8%

Noord-Brabant 52,8%

Provincies met duurste bomen (percentage bomen duurder dan 30 euro)

Zuid-Holland 38,9%

Noord-Holland 37,8%

Utrecht 28,6%

Zeeland 23,4%

Flevoland 22,8%

Leeftijdsgroepen waarin mannen de piek op de boom zetten (percentage mannen die piek op boom zetten)

71 jaar en ouder 59,0%

61-70 jaar 52,8%

51-60 jaar 43,2%

21-30 jaar 23,5%

41-50 jaar 22,6%





http://www.buurtlink.nl