Port of Rotterdam
Datum 16-12-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Container Transferium wordt stil en zeer duurzaam bedrijf
Op donderdag 16 december 2010 hebben de gemeente Alblasserdam, het
Havenbedrijf Rotterdam en overslagbedrijf BCTN (Binnenlandse Container
Terminal Nederland B.V.) een contract ondertekend over de exploitatie
van het containertransferium in Alblasserdam. In dit contract hebben
deze partijen de maatregelen vastgelegd die BCTN neemt om van het
containertransferium een stil en zeer duurzaam overslagbedrijf te
maken.
Het gaat om de volgende maatregelen:
* de inrichting van de terminal wordt zeer milieuvriendelijk en gaat
een stuk verder dan wettelijk vereist; dit betekent o.a.
elektrische kranen, schonere brandstof, walstroomvoorziening voor
de binnenvaart, duurzame verlichting en extra maatregelen voor de
afscherming van geluid en licht.
* de terminal is op zondag aan de landzijde gesloten voor
vrachtwagens.
* het aantal vrachtwagens van en naar het containertransferium is aan
een maximum van 180.000 vervoersbewegingen per jaar verbonden.
Naast de duurzame inrichting van het transferium heeft de gemeente
Alblasserdam ook afspraken gemaakt met de minister van Infrastructuur
en Milieu over de aanpassing van kruispunten, veilige oversteekplaatsen
voor fietsers, aanpassing van het knooppunt A15/N3 bij Papendrecht en
een onderzoek naar filevorming op de A15.
De maatregelen passen binnen het beleid van het Havenbedrijf Rotterdam
om de duurzaamste haven te wereld te zijn. BCTN is marktleider op het
gebied van inland terminals met eigen binnenvaartterminals in Den
Bosch, Nijmegen, Wanssum en Hengelo.
Planning
Op dit moment liggen het Ontwerp Bestemmingsplan en de Milieu Effect
Rapportage ter inzage. Als de gemeenteraad deze stukken heeft
vastgesteld, kan de bouw beginnen. Naar verwachting kan het
containertransferium eind 2012 in gebruik worden genomen.