Zzp'ers in de mediasector willen een transparant pensioenproduct

16/12/2010 11:24

Media Pensioen Diensten

Hilversum, 16 december Veel zzp'ers in de mediasector onderkennen het belang van een goede oudedags-voorziening, maar vinden het lastig om dit zelf te regelen. Deze paradox - wel veel behoefte, toch niets regelen - komt naar voren uit het onderzoek van Media Pensioen Diensten (MPD), de uitvoerder van Pensioenfonds PNO Media. MPD heeft de hand-schoen voor zzp'ers opgepakt. Er is een zzp-platform opgericht dat op not-for-profit basis hulp biedt aan zzp'ers bij hun keuze voor inkomens- en pensioenproducten.

Veel behoefte bij zzp-ers aan pensioenproduct

Aan de zzp-pensioenenqu(ee)te namen meer dan 200 zzp'ers in de mediasector deel. Hieruit blijkt dat meer dan de helft van de zzp'ers weinig tot niets doet aan pensioen en daarmee grote risico's loopt. Niet alleen het risico op een laag pensioen op pensioendatum, maar ook het risico op een forse inkomensdaling bij arbeidsongeschiktheid. Toch geeft 96% van de respondenten aan behoefte te hebben aan ouderdomspensioen en 62% aan een uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Ook geven zzp'ers aan het lastig te vinden om in Nederland geschikte en onafhankelijke partijen te vinden - die de zzp'er centraal stelt- om dit te regelen.

Een aantrekkelijk pensioenproduct volgens de zzp'er

In het onderzoek is aan zzp-ers gevraagd waaraan een aantrekkelijk pensioenproduct in hun ogen zou moeten voldoen. Maar liefst 97% van de respondenten geeft aan dat 'het product transparant moet zijn over alle kosten'. Voor 91% is 'fiscale aftrekbaarheid van de premie' belangrijk. Ook 'goede service en persoonlijk contact' staat in de top 3 (85%). Er blijkt over de hele linie grote behoefte te zijn aan een goedkoop en transparant pensioenproduct voor zzp-ers. Vooral om een ouderdomsvoorziening op te bouwen (3e pijler) en een vangnetuitkering bij arbeidsongeschiktheid (3e pijler) zeker te stellen.

De zzp-mogelijkheden van MPD

Nadat de heldere onderzoeksresultaten bekend waren, heeft MPD onderzocht welke mogelijkheden externe partijen kunnen bieden aan zzp'ers. Dit om zzp'ers te kunnen ondersteunen in hun productkeuzes. MPD heeft haar inkoopkracht en netwerken ingezet om leveranciers in de markt te selecteren met inkomens- en pensioenproducten die aansluiten op de behoeften van de zzp'er in de mediasector. De bevindingen uit ons zzp-onderzoek zijn daarbij leidend geweest. Uiteindelijk is MPD gekomen op de volgende drie leveranciers:


- Brand New Day: biedt zzp'ers een opbouwproduct (lijfrente) voor pensioen.


- Loyalis: biedt zzp'ers in de mediasector -naar verwachting vanaf april/mei 2011-

een zzp-vangnetproduct bij arbeidsongeschiktheid.


- Your Financials: biedt zzp'ers objectief financieel advies en financiële planning.

Service en persoonlijk contact voor zzp'er

In de voorlichting staan nadrukkelijk de wensen en informatiebehoefte van de zzp'er centraal. Om dit effectief in te kunnen vullen worden zzp'ers, op 3 manieren ondersteund in hun eventuele productkeuze. Een zzp'er kan dit zelf regelen, onder voorwaarden een kosteloos voorlichtingsgesprek aanvragen bij MPD, of op feebasis aan onafhankelijk advies aanvragen bij Your Financials. Dit laatste tegen een, voor de zzp'er, gereduceerd uurtarief.

Zzp-platform toekomstbestending

Met het zzp-platform biedt MPD, via www.mpd.nl (tabblad zzp-er), ondersteuning in de productkeuzes van zzp'ers. Daarnaast neemt MPD een onafhankelijke positie in en kan ook in de toekomst andere relevante inkomensproducten worden toegevoegd voor zzp'ers in de mediasector. Daarnaast wordt geprobeerd om andere (zzp)platforms aan te sluiten.

Bijlage 1: De voornaamste bevindingen uit zzp-pensioenenqu(ee)te

Bijlage 2: De MPD aanpak in een notendop

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.mpd.nl