Klanten spreken zich uit over verzekeraars

16/12/2010 11:56

Verbond Van Verzekeraars

Grootste onderzoek financiële sector ooit gehouden

Vierenveertig verzekeringsmaatschappijen hebben deelgenomen aan het grootste klanttevredenheidsonderzoek in de Nederlandse financiële sector. Bijna 35.000 klanten van deze maatschappijen is gevraagd naar ervaringen met hun verzekeraar. De uitkomsten van het onderzoek zijn vandaag gepubliceerd en kunnen door verzekeringsmaatschappijen worden gebruikt om hun dienstverlening verder te verbeteren.

Het Verbond van Verzekeraars is verheugd over het grote aantal maatschappijen dat deelnam aan het onderzoek. Algemeen directeur Richard Weurding: "Het is een goede zaak dat verzekeraars zich door hun klanten publiek laten beoordelen. Dit laat zien dat de branche zich niet verschuilt en serieus werk maakt van het voornemen het klantbelang centraal te stellen. Daarbij is het essentieel dat je weet hoe de klant over je denkt."

De resultaten lopen uiteen, hoewel geen enkel verzekeringslabel een onvoldoende scoort. Schadeverzekeraars scoren gemiddeld een 7,7; zorgverzekeraars een 7,6 en levensverzekeraars een 7,1. Het oordeel van consumenten over de verzekeringssector als geheel is overigens aanmerkelijk negatiever, bleek uit eerder onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Dit oordeel wordt minder bepaald door persoonlijke ervaringen en veeleer beïnvloed door berichtgeving in de media. Weurding: "De reputatie van de verzekeringssector staat nog steeds onder druk. We zijn ons ervan bewust dat daar nog veel is te winnen."

Voor alle verzekeraars geldt dat zij aan de hand van de onderzoeksresultaten hun bedrijfsvoering nog beter kunnen inrichten naar de wensen van hun klanten. "Daar is het ons ook om begonnen", zegt Weurding. "Ons programma VerzekeraarsVernieuwen kan alleen een succes worden als de klant er zelf iets van merkt."

Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door GfK in opdracht van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. In totaal zijn 60 deelonderzoeken gedaan bij 44 maatschappijen: 25 bij schadeverzekeraars, 22 bij levensverzekeraars, en 13 bij zorgverzekeraars. Voor elk deelonderzoek zijn 200 nieuwe klanten, 200 bestaande klanten en 200 klanten die recent contact hadden gehad met hun verzekeraar, gevraagd naar hun ervaringen. De uitkomsten per deelonderzoek staan in de bijlage.

Het klanttevredenheidsonderzoek maakt deel uit van het programma VerzekeraarsVernieuwen. Kijk op www.verzekeraarsvernieuwen.nl voor meer informatie.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl