Vlaamse Overheid

communicatie Vlaamse overheid

Label `beslist beleid' op communicatie Vlaamse overheid

Vlaamse overheid

donderdag 16 december 2010

Alle communicatie van de Vlaamse overheid over concrete, goedgekeurde maatregelen, krijgt voortaan een label `beslist beleid'. Het gaat bijvoorbeeld om folders, mailings, webpagina's of spots over de energieprestatieregelgeving, studietoelagen, de renovatiepremie, regels over ruimtelijke ordening, onderhoudsregels voor stooktoestellen,...

Het label is een idee van de Expertencommissie voor Overheidscommunicatie. Die commissie houdt vanuit het Vlaams Parlement toezicht op de normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie. De Expertencommissie vindt communicatie over definitief goedgekeurde beleidsbeslissingen de belangrijkste categorie van overheidscommunicatie. Met het label wil ze die communicatie extra doen opvallen, zodat het publiek er zeker aandacht aan besteedt. Sensibiliseringscampagnes of informatie over dienstverlening, krijgen geen label.

Het label moet ook helpen om verwarring tegen te gaan over de status van een bepaalde beleidsbeslissing: is er al een definitieve beslissing genomen over een bepaalde maatregel, of gaat het om een voorstel, een voornemen of een principiële beslissing? Natuurlijk is informatie van de Vlaamse overheid altijd duidelijk over de status van een bepaalde beslissing. Enkel over definitief goedgekeurde maatregelen wordt trouwens campagne gevoerd. Maar beleidsvoorstellen van ministers komen ook via interviews in de pers. Voor het publiek is dat onderscheid niet altijd duidelijk.

Het label komt in visuele vorm op communicatiedragers zoals folders, brochures,
persberichten, webpagina's, mailings, artikels, advertenties, affiches en tv-spots. In radiospots over beslist beleid wordt voortaan een zin toegevoegd als `beslist door de Vlaamse overheid' of `een beslissing van de Vlaamse overheid'. Elke administratie doet nu aan de eigen informatiekanalen de technische aanpassingen die nodig zijn om het label toe te passen.