Vlaamse Overheid
communicatie Vlaamse overheid
Label `beslist beleid' op communicatie Vlaamse overheid
Vlaamse overheid
donderdag 16 december 2010
Alle communicatie van de Vlaamse overheid over concrete, goedgekeurde
maatregelen, krijgt voortaan een label `beslist beleid'. Het gaat
bijvoorbeeld om folders, mailings, webpagina's of spots over de
energieprestatieregelgeving, studietoelagen, de renovatiepremie, regels
over ruimtelijke ordening, onderhoudsregels voor stooktoestellen,...
Het label is een idee van de Expertencommissie voor
Overheidscommunicatie. Die commissie houdt vanuit het Vlaams Parlement
toezicht op de normen voor de Vlaamse overheidscommunicatie. De
Expertencommissie vindt communicatie over definitief goedgekeurde
beleidsbeslissingen de belangrijkste categorie van
overheidscommunicatie. Met het label wil ze die communicatie extra doen
opvallen, zodat het publiek er zeker aandacht aan besteedt.
Sensibiliseringscampagnes of informatie over dienstverlening, krijgen
geen label.
Het label moet ook helpen om verwarring tegen te gaan over de status
van een bepaalde beleidsbeslissing: is er al een definitieve beslissing
genomen over een bepaalde maatregel, of gaat het om een voorstel, een
voornemen of een principiële beslissing? Natuurlijk is informatie van
de Vlaamse overheid altijd duidelijk over de status van een bepaalde
beslissing. Enkel over definitief goedgekeurde maatregelen wordt
trouwens campagne gevoerd. Maar beleidsvoorstellen van ministers komen
ook via interviews in de pers. Voor het publiek is dat onderscheid niet
altijd duidelijk.
Het label komt in visuele vorm op communicatiedragers zoals folders,
brochures,
persberichten, webpagina's, mailings, artikels, advertenties, affiches
en tv-spots. In radiospots over beslist beleid wordt voortaan een zin
toegevoegd als `beslist door de Vlaamse overheid' of `een beslissing
van de Vlaamse overheid'. Elke administratie doet nu aan de eigen
informatiekanalen de technische aanpassingen die nodig zijn om het
label toe te passen.