Ledenvergadering Verbond van Verzekeraars: klantbelang centraal

16/12/2010 12:41

Verbond Van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars werkt met het programma VerzekeraarsVernieuwen hard aan het herstel van vertrouwen bij de consument. Uitgangspunt bij VerzekeraarsVernieuwen is 'klantbelang centraal'. Met dat perspectief voor ogen heeft de Algemene Ledenvergadering (ALV) van het Verbond van Verzekeraars woensdag 15 december diverse besluiten genomen.

Meer transparantie bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

Verzekeraars willen dat de schadeafhandeling bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) transparanter wordt. De ledenvergadering van het Verbond heeft besloten om de rechten van verzekerden en plichten van verzekeraars bij een ingediende claim transparanter te maken. Deze rechten en plichten zijn vastgelegd in een protocol, dat door de ALV is aanvaard. Meer in het bijzonder gaat de aandacht in het protocol uit naar specifieke communicatiemomenten tussen klant en verzekeraar, en naar informatieverplichtingen van de verzekeraar. Bij het protocol hoort ook een klantfolder die verzekeraars bij een schademelding aan de klant verstrekken.

Kwaliteitscode Rechtsbijstand aangenomen

De ledenvergadering van het Verbond heeft ook de Kwaliteitscode Rechtsbijstand aangenomen. De kwaliteitscode is een bindende vorm van zelfregulering voor alle rechtsbijstandverzekeraars die bij het Verbond zijn aangesloten. Deze code is bedoeld om in het belang van de klant de kwaliteit van de juridische dienstverlening door de verzekeraar te kunnen toetsen en te waarborgen. De code moet er onder andere voor zorgen dat het voor de klant duidelijk is dat de verzekeraar de regie neemt en heeft in de rechtshulp tijdens een zaakbehandeling. Ook ziet de code toe op de vereiste kwaliteit en deskundigheid van de rechtshulpverlener. De Kwaliteitscode Rechtsbijstand geldt ook voor zelfstandige schaderegelingskantoren. De code gaat in per 1 april 2011. Verzekeraars hebben tot 1 april 2011 om de code in te voeren. De naleving van de code maakt deel uit van het self assessment van de Stichting toetsing verzekeraars.

Maximale contractstermijn zakelijke markt

De leden van het Verbond hebben tevens ingestemd met de Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen voor zakelijke schade- en inkomensverzekeringen. Uitgangspunt in deze code is een maximale contractstermijn voor zakelijke schade- en inkomensverzekeringen van drie jaar, tenzij verzekeraar en verzekerde expliciet een langere termijn overeenkomen. Na drie jaar kunnen verzekerden direct opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Als alternatief voor een direct opzegbaar contract kan de verzekeraar na het aflopen van de contractstermijn een nieuw verzekeringsvoorstel doen voor een periode van maximaal drie jaar, tenzij de verzekerde expliciet instemt met een langere termijn. De verzekeraar moet in de richting van de klant dus transparant zijn over diens opzeggingsrecht. Deze gedragscode is specifiek bedoeld voor zakelijke schade- en inkomensverzekeraars, en geldt dus niet voor ziektekostenverzekeraars. De gedragscode is ook niet van toepassing op 'maatwerkcontracten' waarbij partijen specifiek onderhandeld hebben over premie en voorwaarden. Deze gedragscode gaat in per 1 juli 2011. Het aanvaarden van deze code voor de zakelijke markt sluit aan bij stappen die verzekeraars hebben gezet op de particuliere markt, waarvoor het afgelopen jaar al de Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen werd geïntroduceerd.

Productwijzers

In 2009 introduceerde het Verbond voor veel verzekeringen een zogenaamde productwijzer. Deze productwijzers zijn bedoeld als extra voorlichtingsmateriaal voor klanten om nut en noodzaak van een verzekering toe te lichten. De bestaande productwijzers zijn de afgelopen maanden inhoudelijk verbeterd en er zijn nieuwe productwijzers ontwikkeld. De verbeterde en nieuwe productwijzers zijn goedgekeurd in de ALV. Verzekeraars hebben zich verplicht de productwijzers uiterlijk per 1 april 2011 op hun website te publiceren.

Nieuwe Governance principes

De ALV heeft ingestemd met nieuwe Governance principes op het gebied van beloningen. Deze principes zijn volledig in lijn met de Code Banken. De principes omvatten voor leden van de raad van bestuur onder meer een maximum van de jaarlijkse variabele beloning van 100% van het vaste inkomen. Zo geldt ook dat het totale inkomen ten tijde van de vaststelling van de beloning voor een lid van de raad van bestuur onder de mediaan van vergelijkbare functies binnen en buiten de financiële sector blijft. Verzekeraars verplichten zich voorts om in het (groeps)jaarverslag de toepassing of het afwijken van deze principes gemotiveerd vast te leggen. Hiermee volgen de verzekeringsmaatschappijen het beloningsbeleid waarop zowel minister De Jager van Financiën als de Tweede Kamer hebben aangedrongen. De principes zullen vanaf 1 januari 2011 gaan gelden. Voor verzekeraars vormt 2011 een overgangsjaar. Naar verwachting komt De Nederlandsche Bank (DNB) per 1 januari a.s. met aanvullende beloningsregels, die in het overgangsjaar zullen worden meegenomen. De Governance principes volgen het eerder gesloten Herenakkoord over een duurzaam en gematigd beloningsbeleid tussen de financiële sector en het ministerie van Financiën van 30 maart 2009.

Herziening Gedragscode Verzekeraars

Ook hebben de leden van het Verbond gesproken over herziening van de Gedragscode Verzekeraars. De Gedragscode Verzekeraars uit 2002 richtte zich voornamelijk op het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) passend bij het maatschappelijk debat uit die tijd. Inmiddels is dit onderwerp verbreed, reden waarom de kernwaarden van de sector: zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn voor de nieuwe concept-code met nadruk leidend zijn. Deze kernwaarden worden de komende tijd nader uitgewerkt in concrete voorstelllen van wat de klant van verzekeraars mag verwachten. Daarnaast schrijft de nieuwe concept-Gedragscode onder andere aan verzekeraars een product approval process voor, en beschrijft de gewijzigde klachtenstructuur (tuchtraad). Ook regelt de code externe toetsing op naleving. Leden hebben de komende maanden tijd om te reageren op de eerste versie van de herziene Gedragscode. Definitieve instemming is geagendeerd voor de ALV in juni 2011.

Bestuurssamenstelling

Willem van Duin gaf het voorzittersstokje tijdens de ALV officieel over aan Ronald Latenstein, die door het bestuur was voorgedragen als nieuwe voorzitter. De leden stemden unaniem in met deze benoeming. Van Duin noemde Latenstein "bij uitstek geschikt" om het voorzitterschap de komende twee jaar in te vullen. "In relatief korte tijd heeft hij de vele kanten van het Verbond leren kennen en is hij met name nauw betrokken bij VerzekeraarsVernieuwen en onderwijs en opleidingen."

De leden stemden verder in met de benoeming van Tom Kliphuis als bestuurslid. Kliphuis neemt daarmee de plaats in van Lard Friese, die hij als directievoorzitter van Nationale-Nederlanden is opgevolgd.

Het bestuur bestaat per 15 december 2010 uit: voorzitter Ronald Latenstein (SNS REAAL), vicevoorzitter/penningmeester Marco Keim (AEGON), vicevoorzitter Freek Wansink (Generali), Jos Baeten (ASR Nederland N.V.), Willem van Duin (Eureko/Achmea), Martin Duvivier (UVIT), Niek Hoek (Delta Lloyd), Ron van het Hof (Allianz), Erno Kleijnenberg (ONVZ) en Tom Kliphuis (Nationale-Nederlanden).

Voor de inhoud van de diverse codes zie www.verzekeraars.nl met trefwoorden: codewijzer bindende zelfregulering.