16-12-2010
Rolmodellen voor de klas maar regie wel bij de leraar
De Onderwijsraad heeft een advies aangeboden aan de minister van
Onderwijs over de inzet van `maatschappelijke voorhoedes' in het
onderwijs. Scholieren en studenten zouden meer rolmodellen voor de klas
moeten krijgen. De AOb vindt het een zinvol advies, maar benadrukt wel
dat de regie bij de leraar moet blijven.
De Onderwijsraad stelt in het advies aan de minister van Onderwijs
Marja van Bijsterveldt dat rolmodellen als gastsprekers voor de klas
een stap in de goede richting kan zijn naar meer samenhang tussen
maatschappij en onderwijs. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld bekende
sporters en politici, mensen uit de kunstwereld, de industriesector,
het recht of de zorg.
back-to-basics-beleid heeft geen zin
Volgens de Algemene Onderwijsbond onderstreept het advies van de
Onderwijsraad dat het back-to-basics-beleid van de minister geen zin
heeft, maar dat onderwijs midden in de samenleving staat. Het is een
zinvol advies, "maar," zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher, "het is
wel belangrijk dat de regie bij de leraar blijft, en niet bij de
schooldirectie ligt."
regie bij de leraar
Dresscher: "De samenleving is een dynamisch geheel, onderwijs is daar
onderdeel van. Als school heb je de verantwoordelijke taak om te
filteren wat kinderen wel voorgeschoteld krijgen en wat niet. Er zijn
ontzettend veel instellingen die gastlessen verzorgen. Dat is soms
vanuit een ideëel motief en soms commercieel. De grens daartussen is
niet altijd zo duidelijk. Als leraar moet je kunnen bepalen of het
ingepast kan worden in een lesprogramma en of het aan de leerdoelen
voldoet."
Lees het advies van de Onderwijsraad
Zie het origineel
Algemene Onderwijsbond