Gemeente Rotterdam

spin-off grand départ gunstig voor rotterdam

16 december 2010 | Bestuursdienst | persbericht

Van 1 t/m 4 juli 2010 was Rotterdam gaststad van de start van de 97ste Tour de France. Dat heeft de stad 33 miljoen euro opgeleverd. Poster Grand Départ Tour de France 2010 in Rotterdam.

Poster Grand Départ Tour de France 2010 in Rotterdam.

De Grand Départ trok bijna een miljoen bezoekers naar de stad en zij hebben 18 miljoen euro uitgegeven. A.S.O. (Tourorganisatie), deelnemende ploegen en buitenlandse journalisten hebben respectievelijk 1,1 miljoen, 0,8 en 0,8 miljoen in de stad gespendeerd. De gemeente heeft zelf 12,5 miljoen geïnvesteerd als een extra impuls voor de economie. De projectorganisatie van de gemeente heeft zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lokale leveranciers.

Dat blijkt uit onderzoek naar de economische impact van de start van de tour. Rotterdamse ondernemers hebben aangegeven in het weekeinde van de Grand Départ minder omzet te hebben gedraaid dan in vergelijkbare weekeinden. Dit is achteraf gemeld en maakte geen deel uit van het onderzoek.

Vlak na de Grand Départ is ook een belevenisonderzoek gedaan onder de Rotterdamse bevolking om te kijken hoe zij het evenement beleefd hebben. Ruim 80 procent van de Rotterdammers blijkt voorstander te zijn van een dergelijk sportevenement. 70% is er trots op dat de start van de Tour in Rotterdam plaatsvond.

Begin volgend jaar wordt een inhoudelijke rapportage verwacht over de effecten van de Grand Départ op de stad.

De resultaten van het onderzoek sterken twethouder Antoinette Laan (o.a. sport) in haar ambitie meer topsportevenementen naar de stad te halen. "We hebben zowel van bezoekers als de Tourorganisatie meerdere malen complimenten gekregen over de goede organisatie en gastvrijheid. Het beeld van Rotterdam als sportstad is sterker op de kaart gezet."

Feiten

* aandeel buitenlandse bezoekers: 11,4%

* gemiddelde uitgaven Nederlanders: EUR 30,-
* gemiddelde uitgaven buitenlanders: EUR 54,- (excl. logies)
* 46.000 betaalde overnachtingen

* 32,4% van de bezoekers nam het openbaar vervoer
* Man/vrouw verhouding bezoekers 7:3

* Evenveel toeschouwers in leeftijdscategorie 20-40 als 40-60