Gemeente Alphen aan den Rijn
Argostraat
UPDATE situatie Argostraat
Op maandag 6 december rond 13:00 uur heeft een hevige explosie in de
Argostraat plaatsgevonden. De getroffen flat aan de Argostraat telt 78
woningen. Iets minder dan de helft van de huishoudens kon dezelfde dag
of de dag erna terug naar hun woning. Een deel kon in de loop van
vorige week terug. De bewoners van de rechterhelft van de flat (dit
zijn 36 woningen, waarvan 3 onbewoond) kunnen nog niet terug naar hun
woning. 21 Huishoudens zijn opgevangen in hotel Avifauna, anderen
hebben zelf opvang geregeld. De getroffen panden zijn grotendeels
huurwoningen.
Werkzaamheden
Er wordt gewerkt aan het constructief veilig maken van de flat. Er
moest meer gestut (gestempeld) worden dan in eerste instantie werd
verwacht. Deze werkzaamheden zijn op woensdag 15 december afgerond. Nu
het stutten gereed is, kan gestart worden met de werkzaamheden aan het
dak. Op donderdag 16 december wordt gestart met het verwijderen van de
dakplaten. Ook wordt de constructie van het getroffen pand onderzocht.
De opruimwerkzaamnheden duren vermoedelijk enkele weken.
Het is waarschijnlijk dat een deel (11 van de 36 woningen, 1 woning
staat leeg) van de huishoudens op korte termijn weer terug kan naar hun
woning. Dit zijn de bewoners uit het grijs gearceerde blok (strang 5 en
6).
Een ander deel van de woningen is echter langdurig onbewoonbaar. Hoe
lang de werkzaamheden duren om de flat weer bewoonbaar te maken, is op
dit moment nog niet in te schatten. In de tussentijd moeten de bewoners
uiteraard wel vervangende woonruimte hebben.
Vervangende woonruimte
WonenCentraal biedt de huurders van de direct getroffen woningen een
andere vergelijkbare - woning aan. Zij levert deze woningen gestoffeerd
op en neemt de kosten hiervan op zich. WonenCentraal is in gesprek met
de huurders en verwacht dat alle huurders op korte termijn een andere
woning hebben. De kopers moeten in principe zelf voor vervangende
woonruimte zoeken, in overleg met hun opstalverzekeraar en de VvE.
WonenCentraal doet ook voor hen haar uiterste best en neemt met de
kopers contact op. Vanuit de gemeente is een contactpersoon beschikbaar
voor de kopers.
Nazorg
De gemeente heeft een nazorgteam opgestart onder leiding van de
gemeentesecretaris. Dit team is belast met o.a. het regelen van
tijdelijke opvang tot de registratie van schade, het in kaart brengen
van alle kosten en informeren van betrokken bewoners.
De nazorg gebeurt in nauwe samenwerking met de hulpdiensten,
wonenCentraal en slachtofferhulp.
Verzekering
De gemeente heeft in het kader van de rampenbestrijding voor tijdelijke
opvang gezorgd. Bewoners moeten contact opnemen met de eigen
verzekering. In de meeste inboedelverzekeringen zijn namelijk
voorwaarden opgenomen over vervangende huisvesting. De kosten die de
gemeente heeft gemaakt voor tijdelijke opvang dienen de bewoners bij
hun eigen verzekering te claimen. Bewoners die door deze ramp in
financiële nood komen, kunnen zich melden bij het WMO-loket.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 14 0172
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn