Gemeente Alphen aan den Rijn

Argostraat

UPDATE situatie Argostraat

Op maandag 6 december rond 13:00 uur heeft een hevige explosie in de Argostraat plaatsgevonden. De getroffen flat aan de Argostraat telt 78 woningen. Iets minder dan de helft van de huishoudens kon dezelfde dag of de dag erna terug naar hun woning. Een deel kon in de loop van vorige week terug. De bewoners van de rechterhelft van de flat (dit zijn 36 woningen, waarvan 3 onbewoond) kunnen nog niet terug naar hun woning. 21 Huishoudens zijn opgevangen in hotel Avifauna, anderen hebben zelf opvang geregeld. De getroffen panden zijn grotendeels huurwoningen.

Werkzaamheden
Er wordt gewerkt aan het constructief veilig maken van de flat. Er moest meer gestut (gestempeld) worden dan in eerste instantie werd verwacht. Deze werkzaamheden zijn op woensdag 15 december afgerond. Nu het stutten gereed is, kan gestart worden met de werkzaamheden aan het dak. Op donderdag 16 december wordt gestart met het verwijderen van de dakplaten. Ook wordt de constructie van het getroffen pand onderzocht. De opruimwerkzaamnheden duren vermoedelijk enkele weken.

Het is waarschijnlijk dat een deel (11 van de 36 woningen, 1 woning staat leeg) van de huishoudens op korte termijn weer terug kan naar hun woning. Dit zijn de bewoners uit het grijs gearceerde blok (strang 5 en 6).

Een ander deel van de woningen is echter langdurig onbewoonbaar. Hoe lang de werkzaamheden duren om de flat weer bewoonbaar te maken, is op dit moment nog niet in te schatten. In de tussentijd moeten de bewoners uiteraard wel vervangende woonruimte hebben.

Vervangende woonruimte
WonenCentraal biedt de huurders van de direct getroffen woningen een andere vergelijkbare - woning aan. Zij levert deze woningen gestoffeerd op en neemt de kosten hiervan op zich. WonenCentraal is in gesprek met de huurders en verwacht dat alle huurders op korte termijn een andere woning hebben. De kopers moeten in principe zelf voor vervangende woonruimte zoeken, in overleg met hun opstalverzekeraar en de VvE. WonenCentraal doet ook voor hen haar uiterste best en neemt met de kopers contact op. Vanuit de gemeente is een contactpersoon beschikbaar voor de kopers.

Nazorg
De gemeente heeft een nazorgteam opgestart onder leiding van de gemeentesecretaris. Dit team is belast met o.a. het regelen van tijdelijke opvang tot de registratie van schade, het in kaart brengen van alle kosten en informeren van betrokken bewoners. De nazorg gebeurt in nauwe samenwerking met de hulpdiensten, wonenCentraal en slachtofferhulp.

Verzekering
De gemeente heeft in het kader van de rampenbestrijding voor tijdelijke opvang gezorgd. Bewoners moeten contact opnemen met de eigen verzekering. In de meeste inboedelverzekeringen zijn namelijk voorwaarden opgenomen over vervangende huisvesting. De kosten die de gemeente heeft gemaakt voor tijdelijke opvang dienen de bewoners bij hun eigen verzekering te claimen. Bewoners die door deze ramp in financiële nood komen, kunnen zich melden bij het WMO-loket.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 14 0172

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn