Ingezonden persbericht


Respondenten op online keukenjacht kiezen voor Bruynzeel Keukens

Concurrentie op afstand in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een keuken, wijzen de website van Bruynzeel Keukens aan als favoriet. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in november uitvoerde. De winnaar laat IKEA en Brugman ruim achter zich. De respondenten gaven in totaal 203 beoordelingen over 65 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Bruynzeel Keukens scoort een eerste plaats op het thema Vindbaarheid. 62,5% van de respondenten komt op BruynzeelKeukens.nl terecht. De website doet het ook goed qua Web Imago en Vertrouwen. 15% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor Bruynzeel Keukens.

IKEA eindigt met een Web Performance Score van 6,0 op de tweede plaats. Wat Vindbaarheid betreft staat de website vierde met 35%. IKEA.com valt vervolgens wel bij veel bezoekers in de smaak. De site scoort eerste plaatsen op de thema's Informatiewaarde, Vormgeving en Kwaliteit. 10% wijst IKEA aan als favoriet. Als redenen worden vooral de Keukenplanner en de duidelijke prijsvermelding genoemd.

Brugman staat zowel qua Vindbaarheid als in het eindklassement op de derde plaats. 47,5% van de respondenten weet de weg naar de website te vinden. De respondenten waarderen Brugman.nl vooral om de Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. 5% kiest uiteindelijk voor een keuken van Brugman.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 32 en 54 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een nieuwe keuken. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website optimaliseren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2010
Case: 'U gaat zich online oriënteren naar een nieuwe keuken.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van eigen koophuis Leeftijd: tussen de 32 en 54 jaar oud Verdeling geslacht: 45% man, 55% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+

Noot voor de redactie (