Mobistar
Ook BASE- en Mobistarklanten kunnen bus- en tramrit betalen met gsm 16
december 2010
Sms-ticket kwart goedkoper dan biljet bij chauffeur
Mechelen, 16 december 2010 - Ook de klanten van gsm-operatoren BASE en
Mobistar kunnen voortaan hun rit met De Lijn betalen met de gsm. De
vervoermaatschappij en de operatoren hebben daarover een overeenkomst
gesloten. Met het sms-ticket wil De Lijn stipter kunnen rijden door de
verkoop op het voertuig te verminderen. Sinds de lancering van het
sms-ticket heeft De Lijn meer dan 1,3 miljoen sms-tickets verkocht.
Minister Crevits: `Mikken op 2 miljoen sms-tickets per jaar'
Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit: `Met het sms-ticket
willen we de reizigers een alternatief bieden voor het biljet bij de
chauffeur. Een sms-ticket is niet alleen een kwart goedkoper, daarnaast
win je ook nog tijd. Momenteel is het sms-ticket goed voor 9 % van de
biljetverkoop (een biljet is een vervoerbewijs voor een enkele rit)
buiten de voorverkooppunten. Nu ook BASE en Mobistar meedoen, verwacht
ik dat dit aandeel zal stijgen tot 20 %, goed voor twee miljoen
sms-tickets per jaar.'
Benoit Scheen, CEO Mobistar: `We zijn heel blij dat vanaf vandaag ook
de Mobistar-klanten hun De Lijn-tickets via sms kunnen kopen. Na lange
onderhandelingen is er een samenwerkingsovereenkomst met De Lijn tot
stand gekomen, die het mogelijk maakt om een ideale gebruikservaring te
kunnen bieden aan onze klanten in heel Vlaanderen.'
Bart Vandesompele, hoofd Communicatie BASE: `BASE start nu met de
dienst omdat er een expliciete vraag is vanuit de klanten van BASE.
BASE heeft een strategie van "smart follower", wat ervoor zorgt dat
sommige investeringen in technische diensten pas kunnen gebeuren na een
behoefteanalyse bij onze klanten. De technische eisen op ICT-niveau
zijn nu pas geïmplementeerd en daarom zijn we heel enthousiast dat we
deze dienst nu aan onze klanten kunnen aanbieden.'
Officiële start op 1 januari
Hoewel de verkoop van het sms-ticket bij BASE en Mobistar officieel
start op 1 januari, kunnen klanten van beide operatoren hun rit met De
Lijn al vanaf 16 december betalen. De laatste twee weken van december
zijn een doorgedreven live-test. De operatoren gebruiken deze periode
om eventuele technische problemen op te sporen en te verhelpen. De
officiële start van het sms-ticket bij BASE en Mobistar is 1 januari
2011 om 6.00 uur.
60 of 120 minuten onbeperkt overstappen
Wie een sms-ticket wil kopen, sms't vóór hij opstapt een bestelcode
naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat
`DL', voor een sms-ticket van 120 minuten `DL120'. Na enkele seconden
krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs.
Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt
overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw
sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.
Sms-ticket tot 28 % goedkoper
Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120
minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de
aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 % goedkoper dan een biljet bij
de chauffeur.
Betaling via belkrediet of factuur
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid), of
afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Het is niet nodig om
zich eerst te registreren. Wie belt met een bedrijfs-gsm kan alleen na
toestemming van zijn werkgever gebruik maken van het systeem.
Geschiedenis sms-ticket
Het sms-ticket werd gelanceerd in september 2007 op de stadsnetten van
Antwerpen en Gent. De Lijn ging daarvoor in zee met mobiele operator
Proximus. Op twee jaar en vier maanden verkocht De Lijn 600 000
sms-tickets. Sinds 1 februari 2010 is het sms-ticket te koop in heel
Vlaanderen. Op die tijd verkocht De Lijn 750 000 sms-tickets.
Email This Email Twitter Twitter Facebook Facebook Digg Digg Delicious
Delicious Add This to Google Reader Google Reader
Back