Mobistar

Ook BASE- en Mobistarklanten kunnen bus- en tramrit betalen met gsm 16 december 2010

Sms-ticket kwart goedkoper dan biljet bij chauffeur

Mechelen, 16 december 2010 - Ook de klanten van gsm-operatoren BASE en Mobistar kunnen voortaan hun rit met De Lijn betalen met de gsm. De vervoermaatschappij en de operatoren hebben daarover een overeenkomst gesloten. Met het sms-ticket wil De Lijn stipter kunnen rijden door de verkoop op het voertuig te verminderen. Sinds de lancering van het sms-ticket heeft De Lijn meer dan 1,3 miljoen sms-tickets verkocht.

Minister Crevits: `Mikken op 2 miljoen sms-tickets per jaar' Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit: `Met het sms-ticket willen we de reizigers een alternatief bieden voor het biljet bij de chauffeur. Een sms-ticket is niet alleen een kwart goedkoper, daarnaast win je ook nog tijd. Momenteel is het sms-ticket goed voor 9 % van de biljetverkoop (een biljet is een vervoerbewijs voor een enkele rit) buiten de voorverkooppunten. Nu ook BASE en Mobistar meedoen, verwacht ik dat dit aandeel zal stijgen tot 20 %, goed voor twee miljoen sms-tickets per jaar.'

Benoit Scheen, CEO Mobistar: `We zijn heel blij dat vanaf vandaag ook de Mobistar-klanten hun De Lijn-tickets via sms kunnen kopen. Na lange onderhandelingen is er een samenwerkingsovereenkomst met De Lijn tot stand gekomen, die het mogelijk maakt om een ideale gebruikservaring te kunnen bieden aan onze klanten in heel Vlaanderen.'

Bart Vandesompele, hoofd Communicatie BASE: `BASE start nu met de dienst omdat er een expliciete vraag is vanuit de klanten van BASE. BASE heeft een strategie van "smart follower", wat ervoor zorgt dat sommige investeringen in technische diensten pas kunnen gebeuren na een behoefteanalyse bij onze klanten. De technische eisen op ICT-niveau zijn nu pas geïmplementeerd en daarom zijn we heel enthousiast dat we deze dienst nu aan onze klanten kunnen aanbieden.'

Officiële start op 1 januari
Hoewel de verkoop van het sms-ticket bij BASE en Mobistar officieel start op 1 januari, kunnen klanten van beide operatoren hun rit met De Lijn al vanaf 16 december betalen. De laatste twee weken van december zijn een doorgedreven live-test. De operatoren gebruiken deze periode om eventuele technische problemen op te sporen en te verhelpen. De officiële start van het sms-ticket bij BASE en Mobistar is 1 januari 2011 om 6.00 uur.

60 of 120 minuten onbeperkt overstappen
Wie een sms-ticket wil kopen, sms't vóór hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat `DL', voor een sms-ticket van 120 minuten `DL120'. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.

Sms-ticket tot 28 % goedkoper
Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

Betaling via belkrediet of factuur
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid), of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Het is niet nodig om zich eerst te registreren. Wie belt met een bedrijfs-gsm kan alleen na toestemming van zijn werkgever gebruik maken van het systeem.

Geschiedenis sms-ticket
Het sms-ticket werd gelanceerd in september 2007 op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. De Lijn ging daarvoor in zee met mobiele operator Proximus. Op twee jaar en vier maanden verkocht De Lijn 600 000 sms-tickets. Sinds 1 februari 2010 is het sms-ticket te koop in heel Vlaanderen. Op die tijd verkocht De Lijn 750 000 sms-tickets.

Email This Email Twitter Twitter Facebook Facebook Digg Digg Delicious Delicious Add This to Google Reader Google Reader Back