Persbericht Gemeente Barendrecht

Minder verkeersborden bevordert veiligheid

BARENDRECHT (donderdag 16 december 2010) ­ Verkeersborden en -tekens zijn bedoeld om verkeersdeelnemers te informeren over hoe zij zich horen te gedragen en om te waarschuwen voor mogelijke gevaren. Maar overdaad schaadt en levert hierdoor soms zelfs onduidelijke of gevaarlijke situaties op. Daarom start de gemeente Barendrecht volgens de richtlijnen van de Stadsregio met het saneren van overbodige verkeersborden. Voor Barendrecht betekent dit dat maar liefst 25% van alle verkeersborden verdwijnt. Wethouder Jeroen Gebben (Verkeer en Vervoer) verwijdert maandag 20 november symbolisch het eerste verkeersbord aan de Binnenlandsebaan. In 2009 en 2010 heeft de gemeente de verkeersborden geïnventariseerd in Barendrecht-Centrum. Uit deze inventarisatie blijkt dat een deel van de borden weggehaald kan worden. De borden zijn niet nodig omdat er bijvoorbeeld haaientanden op de weg staan en de voorrangssituatie daardoor al geregeld is. De wijk Carnisselande is al volgens het principe `duurzaam veilig' ingericht. In 2011 wordt op basis van de evaluatie van de maatregelen in Barendrecht-centrum bezien of er in Carnisselande nog een efficiencyslag gemaakt kan worden. Zeshonderd Voor het weghalen van de overbodige borden is en wordt een aantal nieuwe verkeersbesluiten genomen. Wethouder Gebben is blij met deze actie. "Door het gebruik van minder verkeersborden, blijkt dat situaties in de praktijk duidelijker worden. Zo plaatsen we bijvoorbeeld geen borden meer bij een doodlopende weg als het eind van de weg direct zichtbaar is. En als fietspaden onderdeel uitmaken van de voorrangsweg wordt de voorrang geregeld door haaientanden en worden de verkeersborden verwijderd. Door dit soort maatregelen worden ruim zeshonderd borden gesaneerd." Op lange termijn levert dit naast een verbetering van de verkeersveiligheid een kostenbesparing op. Het komt bovendien de visuele kwaliteit van de buitenruimte ten goede.

Noot voor redacties