Eerste officiële Nederlandse Facebookstores gelanceerd


Social Shops; PrivilegeClub en Shopscene maken entree op snelst groeiende sociale netwerksite

Amsterdam, 20101216 -- Blackorange heeft deze week de eerste volledig in Facebook geïntegreerde webshops in Nederland geopend. Het full service internetbureau opent met twee op maat gemaakte Facebookapplicaties de deuren van de AutoVandaag PrivilegeClub en Shopscene voor het publiek op de snelst groeiende sociale netwerksite. Uitgerekend in deze feestelijke decembermaand ontketent zich daarmee een nieuwe trend die `social shoppen' heet.

Dat Social Media het afgelopen jaar in een enorme stroomversnelling is geraakt behoeft vrijwel geen betoog. Hyves, Facebook en Twitter voorzien inmiddels in de dagelijkse behoefte van miljoenen Nederlanders, die graag in contact blijven met hun sociale netwerk. Ook steeds meer bedrijven verbinden zich aan deze populaire netwerksites om met (potentiële) klanten te communiceren. Met de komst van de PrivilegeClub op Facebook - waar in Nederland bijna drieënhalf miljoen gebruikers actief zijn - staat het initiatief van Blackorange aan de basis van `social shoppen'.



Volledige integratie
De Social Shop van Shopscene en de PrivilegeClub leent zich uitstekend voor integratie in social media zoals Facebook. `Enerzijds is het deelnemen aan Social Media vrijwel net zo vanzelfsprekend geworden als online winkelen, anderzijds hebben we met deze Social Shops naadloos ingespeeld op de mogelijkheden die Facebook biedt, zoals het delen en `liken' van onze producten', aldus initiatiefnemer Ruben van Hattem. `Op deze manier kun je voor, tijdens of na het shoppen je vrienden laten weten wat je hebt gekocht, en hen dat eventueel aanbevelen.'

De integratie binnen de sociale netwerksite is tevens terug te zien in andere onderdelen van de shop; het proces van bekijken, bestellen en afhandelen is te doorlopen zonder Facebook te verlaten. Zelfs het betalen van de transactie, door middel van iDeal sluit naadloos aan. Dit maakt de PrivilegeClub en Shopscene de eerste aanbieders van een volledig geïntegreerde Nederlandse Facebookstore. Er bestaan twee initiatieven waarbij gebruik gemaakt wordt van een standaard applicatie zonder geïntegreerd betaalsysteem, dus er is feitelijk niet echt te shoppen binnen Facebook. Ander probleem binnen de standaard systemen is dat er niet gewerkt wordt vanuit de originele webstore en er separaat producten moeten worden geüpload en bijgehouden.

Aan de introductie van de PrivilegeClub op Facebook vlak voor de feestdagen wordt uiteraard niet zomaar voorbij gegaan. Speciaal voor de decembermaand zijn nieuwe producten aan de PrivilegeClub webshop toegevoegd die extra scherp geprijsd zijn. Ook Shopscene trakteert in de decembermaand op uit een uitgebreide collectie artikelen voor modeminnend Nederland.





Blackorange