Wellness geen luxe meer maar leefstijl


VLAARDINGEN, 20101216 -- Tijdens het eerste wellnesscongres in Nederland - op 9 december jl. georganiseerd door de Dutch SPA & Wellness Association en NHTV internationaal hoger onderwijs Breda - werd duidelijk dat deze redelijk nieuwe branche veel mogelijkheden biedt.

Zo zal het aantal wellnessvakanties de komende jaren verdubbelen. De afgelopen drie jaar brachten al 430.000 Nederlanders een (korte) vakantie grotendeels door in een spa. Dat aantal zal de komende jaren minimaal verdubbelen, blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO. De markt voor reguliere vakanties is wel zo'n beetje verzadigd, verklaart onderzoeker Kees van der Most. "Nederlanders zullen in de toekomst niet heel veel extra tijd aan vakantie besteden. Wel gaan vakantiegangers meer variëren. Ze kiezen steeds vaker voor reisjes waarin een bepaalde activiteit centraal staat. Wandelen, fietsen en cultuur zijn het populairst, maar wellness is één van de snelst groeiende branches."

Wellness wordt ook steeds meer gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl. Werd het vroeger nog gezien als luxe, nu niet meer. De wellnesscentra zullen ook steeds meer een holistische aanpak gaan aanbieden. Dit vraagt om gekwalificeerde medewerkers die de gasten gericht kan adviseren. NHTV werkt dan ook samen met Hogeschool Zeeland in de nieuwe opleiding Vitaliteitsmanagement & Toerisme.

Als we kijken naar het buitenland is Nederland nog steeds een witte vlek op de wellnesskaart. Dit te veranderen door de professionalisering van de branche is het belangrijkste doel van DSWA. Zo zijn zij samen met Hogeschool Inholland Leisure initiatiefnemer van een internationaal project over preventieve wellness in Nederland. Er is een verschuiving gaande van curatieve naar preventieve zorg en dit laat zich ook terug zien binnen de wellnessbranche . Onder preventieve wellness worden leefstijlprogramma's gericht op het gezond blijven verstaan.

In Nederland bieden wellnesscentra op dit moment geen totaalconcepten aan die hierop zijn gericht. Terwijl de Nederlandse consument hier wel behoefte aan heeft en hiertoe wordt gestimuleerd vanuit overheid en zorgverzekeraars. Deze veranderende vraag onder Nederlandse consumenten is gesignaleerd door de mkb-ondernemers uit de wellnessbranche. Zij willen hierop inspelen door het ontwikkelen van innovatieve preventieve wellnessconcepten in Nederlandse wellnesscentra in samenwerking met Hogeschool Inholland. Landen als Duitsland en Oostenrijk hebben reeds de muren tussen cure, care en wellness weten te slechten. Doel van het project is om de Nederlandse wellnessondernemers wegwijs te maken in de mogelijkheden van preventieve of lifestyle wellness.

`Uit internationaal onderzoek is gebleken dat 1 euro besteed aan kuren/wellness 3 euro bespaart op ziektekosten. Met de toenemende vergrijzing en stijgende ziektekosten is preventieve of lifestyle wellness dan ook geen luxe', aldus Marc Sanders, voorzitter DSWA.





Ingezonden persbericht