Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Drie bijdragen aan innovatie van kunst en cultuur
De winnaars van de DOEN pitch begrijpen hoe je met nieuwe media publiek aantrekt

Amsterdam, 16 december 2010 - Tijdens het symposium Kom je ook? op 9 december in de Brakke Grond, Amsterdam, pitchten de bedenkers van acht vernieuwende cultuurprojecten hun concept in twee minuten aan publiek en jury. De winnaars zijn Spot What's Hot (publieksprijs), Verdwenen Geluiden (publieksprijs) en ReMap (juryprijs). De DOEN pitch is een initiatief van Mediamatic en Stichting DOEN.

Uitslag DOEN Pitch tijdens Kom je ook? - Buitenspelen met mobiele media, foto: Mediamatic

Spot What's Hot (bedenkers: Heide Goris, Fiene van Loock, Marrije Prins en Jacqueline Slenders) is een reality game die jongeren prikkelt om bewust en steeds vaker kunst en cultuur op te zoeken. Jongeren struinen de straten af op zoek naar 'the hottest' in onder andere de categorieën fashion, design en music. Spelers geo-taggen hun spots met foto's, filmpjes en audio en maken ze daarmee zichtbaar op een online kaart. Je verdient punten door een spot toe te voegen, maar ook wanneer anderen jouw bijdragen waarderen.

Verdwenen geluiden (bedenkers: Lotte Belice Baltussen en Arnoud Traa) biedt open toegang tot de historische, auditieve registratie van Nederland. Om ervoor te zorgen dat we over twintig jaar nog weten hoe een stempelautomaat voor strippenkaarten klonk, ontsluiten de bedenkers van dit concept het geluidenarchief van de collectie Beeld en Geluid. Andere geluiden in het archief, dat bijna 2.000 opnames telt, zijn onder andere paardentrams, typemachines en straatverkopers.

Met Remap (bedenkers: Vanessa van Dam, Selene Kolman, Stef Kolman en Martine Stig) onderzoeken spelers op een speelse manier zowel de virtuele, als de fysieke de wereld. De uitdaging is om een persoonlijke en esthetische interpretatie te geven van de tegelvormige foto's zoals we die kennen van satellietkaarten. Spelers strijden om vierkante pixels op de beste plaatsen. De mooiste, creatiefste kaarten krijgen de meeste punten.

Bovenstaande ideeën worden door Stichting DOEN beloond met een clinic bij Mediamatic. Tijdens deze dag worden ze geholpen om hun concept te concretiseren en zo hun kansen op subsidie te vergroten.

Voor informatie kunt u contact opnemen met Minke Havelaar, coördinator communicatie, tel: 020-6389901, email: minke (at) mediamatic.nl, of Willem Velthoven, directeur, tel: 020-6389901, email: willem (at) mediamatic.net.

Mediamatic

Mediamatic Lab is een ontwerpbureau dat websites en sociale media toepassingen ontwikkelt op het gebied van kunst, cultuur en maatschappij: www.mediamatic.nl. De zusterorganisatie Stichting Mediamatic is een culturele instelling die onder andere tentoonstellingen, lezingen en workshops organiseert, op het gebied van nieuwe media, kunst, cultuur en maatschappij: www.mediamatic.net.

Stichting DOEN

Stichting DOEN werkt aan een leefbare wereld waaraan iedereen kan meedoen. Uit de bijdrage van de BankGiro Loterij ondersteunt DOEN onder andere initiatieven die de maatschappelijke rol van culturele instellingen vergroten. Inspirerende projecten of organisaties die zich inzetten om meer potentiële museumbezoekers te trekken, door beter aan te sluiten bij de interesses, persoonlijke beleving en sociale omgeving van deze mensen. Ook naast de DOEN pitch ondersteunt Stichting DOEN vernieuwende cultuurprojecten.

Kom je ook?

Kom je ook? is een initiatief van Mediamatic, en wordt georganiseerd in samenwerking met Deneuve cultural projects. Kom je ook? is een dag met sprekers uit binnen- en buitenland die voorbeelden geven van innovatie in de kunst-, cultuur- en erfgoedsector. Ook zijn er workshops, de DOEN pitch, interactieve installaties en een netwerkborrel. Kom je ook? vindt vier keer per jaar plaats en elke bijeenkomst heeft een eigen, actueel thema. Op Mediamatic.net/komjeook vind je informatie over de aankomende editie. Onze partners zijn de Mondriaan Stichting, Stichting DOEN, Fonds Podiumkunsten en Fonds voor Cultuurparticipatie.




Ingezonden persbericht