Ingezonden persbericht

Nederland valt in slaap bij Moody Blues

Vooral jongvolwassenen luisteren muziek voor het slapen, blijkt uit onderzoek van Auping in kader van langste nacht van het jaar

Deventer, 16 december 2010 - Grote kans dat Nederlanders die op de langste nacht van het jaar (de nacht van 21 op 22 december) moeilijk in slaap komen, een muziekje opzetten. Bijna een derde van de Nederlanders (31%) luistert namelijk graag muziek voor het slapen. Het favoriete popnummer om bij in slaap te vallen is 'Nights in white satin' van The Moody Blues. 'Slaap kindje slaap' is met ruime voorsprong het populairste kinderliedje. Dat blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse beddenproducent Auping heeft gedaan onder een representatieve groep van 506 Nederlanders in het kader van de langste nacht van het jaar.

Nederlanders is gevraagd welke popliedjes die over slapen gaan, ze het prettigst vinden om bij in slaap te vallen. De slaap top-10 ziet er als volgt uit:


1. The Moody Blues - Nights in white satin 16,9%
2. ABBA - I have a dream 13,9%
3. Paul de Leeuw en André Hazes - Droomland 12,5%
4. Guus Meeuwis - Het is een nacht 10,4%
5. Marco Borsato - Dromen zijn bedrog 9,9%
6. Supertramp - Dreamer 9,7%
7. Reinhard Mey - Gute Nacht Freunde 9,2%
8. Boudewijn de Groot - Avond 8,6%
9. Mama's & the Papa's - Dream a little dream of me 8,2%
10. Dinand Woesthoff - Dreamer (Gussie's Song) 8,2%

I have a dream
Ondanks de toppositie van The Moody Blues, is er toch een duidelijk verschil in muzieksmaak. De hit van de Britse band is voor dertigplussers (21%) en mannen (20%) de absolute nummer één. Jongvolwassen lijken dit nummer minder te waarderen. Slechts 3% heeft dit nummer getipt als favoriet. Ook vrouwen zijn minder gecharmeerd van 'Nights in white satin'. Zij luisteren het liefst naar 'Droomland' (17%) van Paul de Leeuw en André Hazes als ze gaan slapen. In de top-10 slaapliedjes springt bij hoger opgeleiden 'Dreamer' van Dinand Woesthoff eruit (14%), bij lager opgeleiden 'In dreams' van Roy Orbison (14%).

Dat ABBA muziek maakte voor iedereen, blijkt ook wel uit dit onderzoek. 'I have a dream' van de Zweedse popgroep doet het goed bij mannen én vrouwen van alle leeftijden en opleidingsniveaus.

Mooie stem
Reden om voor een bepaald nummer te kiezen, is de fijne melodie die het nummer heeft om bij in slaap te vallen (44%). Ook de stem van de zanger of zangeres is voor een kwart van de Nederlanders van belang (25%). De herinnering die een nummer oproept is voor jongvolwassenen (tot 30 jaar) minder belangrijk (19%) dan voor Nederlanders tussen de 45 en 65 jaar (29%).

Vooral jongeren (18 tot 30 jaar) luisteren graag muziek voor het slapen gaan (41%). Dit in tegenstelling tot Nederlanders tussen de 45 en 65 jaar, waarvan slechts 23% aangeeft graag muziek aan te zetten. Ook vrouwen zeggen dit minder vaak te doen dan mannen, respectievelijk 28% tegenover 35%.

Slaap kindje, slaap
Muziek lijkt een steeds belangrijkere rol te spelen in het slaapritueel. Opvallend is namelijk dat hoe ouder de ondervraagden zijn, hoe minder vaak ze in hun kinderjaren in slaap werden gezongen. Van bijna vier op de tien jongvolwassenen (37%) zongen de ouders slaapliedjes. Bij Nederlanders tussen de 30 en 45 jaar (29%) en 45 jaar tot 65 jaar (17%) was dit minder vaak het geval.

Het favoriete kinderslaapliedje van Nederlanders is voor alle leeftijden gelijk: 'Slaap kindje, slaap'. De kinderslaapliedjes top 5:


1. Slaap kindje, slaap 44,0%

2. Ik ga slapen, ik ben moe 18,6%

3. Naar bed, naar bed... 17,4%

4. In de maneschijn... 15,3%

5. Twinkle twinkle little star 12,0%

Volle maan
De nacht van 21 december op 22 december is niet alleen de langste nacht van het jaar. Het is ook volle maan. 'Romantisch', zo vindt ruim de helft (56%) van de Nederlanders, maar het heeft ook iets spookachtigs (27%). Zo'n 12% slaapt onrustiger bij volle maan, 18% merkt dat mensen, kinderen of dieren om hen heen onrustiger zijn.

Over het onderzoek
Het onderzoek is door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research uitgevoerd in opdracht van Koninklijke Auping bv. Aan dit onderzoek heeft een representatieve groep van 506 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar meegedaan. Naast algemene onderzoeksvragen, konden zij kiezen uit een lijst van veertig popliedjes en vijftien kinderslaapliedjes en daarnaast eigen favoriete nummers inbrengen. Voor de volledige onderzoeksresultaten, klik hier.

Over Auping
Koninklijke Auping bv is het grootste zelfstandige Nederlandse beddenbedrijf. Er zijn vestigingen in diverse Europese landen. Auping begon in 1888 als smederij in Deventer. Met de spiraalbodem zette Johannes Auping meer dan 120 jaar geleden een nieuwe trend. Het bedrijf specialiseerde zich daarna in spiraalbedden. Later kwamen daar matrassen en boxsprings bij. Zo ontwikkelde Auping zich tot de slaapspecialist en marktleider in Nederland. Door voortdurend te investeren in innovatie en ontwerp is Auping altijd trendsettend geweest in slaapcomfort. Daarbij ligt de focus op drie kerneigenschappen: ondersteuning, drukverlaging en ventilatie.

Auping werkt samen met wetenschappers en gerenommeerde ontwerpers aan bedden met uitstekende ventilatie, ondersteuning en drukverlaging. Kennis van het slaapproces en van innovatieve materialen en technieken vormen de basis van het unieke Auping comfort. Het vakmanschap, de toewijding en ervaring van de medewerkers staan borg voor duurzame kwaliteit en een hoge servicegraad. Meer informatie staat op www.auping.nl.

Noot voor de redactie,