Rijksoverheid
16 december 2010
Invoering persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs; stand
van zaken december 2010
Persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs succesvol ingevoerd
Aan het einde van dit jaar zijn alle scholen in het primair onderwijs aangesloten
op het basisregister onderwijs (BRON). De scholen kunnen nu hun
leerlinggegevens op veilige wijze elektronisch uitwisselen met de Dienst
Uitvoering Onderwijs (DUO). Hiermee is het persoonsgebonden nummer, na het
beroepsonderwijs en het voortgezet onderwijs, ook in het primair onderwijs met
succes ingevoerd. De scholen hebben de afgelopen periode een forse inspanning
geleverd om zich een nieuwe manier van werken eigen te maken. En ook de
komende tijd zullen nog veel scholen extra aandacht moeten besteden aan de
eisen die deze nieuwe wijze van administreren aan hen stelt. DUO werkt er, met
de PO8Raad en de softwareleveranciers, hard aan om de scholen hierbij zo goed
mogelijk te ondersteunen.
In toenemende mate zal de nieuwe werkwijze het komend jaar onderdeel worden
van de administratieve routine van de scholen. Zij zullen als gevolg van de
gezamenlijke inspanningen lagere administratieve lasten bij de leerlingtellingen
voor de bekostiging ondervinden. De verschillende tellingen voor de reguliere
bekostiging, de groeibekostiging en de leerlinggebonden financiering (lgf) zullen
worden gebaseerd op de leerlingenstand in BRON. Scholen kunnen op efficiënte
en veilige wijze hun leerlinggegevens direct vanuit hun geïntegreerde
leerlingadministraties naar DUO versturen. Bovendien kunnen derden (zoals
Inspectie, gemeenten) de gegevens in BRON benutten zonder dat de scholen
hiervoor nog apart bevraagd hoeven te worden. Dit 'eenmalig leveren,
meervoudig gebruik' zal de scholen eveneens ontlasten. Ten slotte komt betere
beleidsinformatie beschikbaar over de gehele doorlopende leerlijn. Ik ben
voornemens om de komende jaren relevante beleidsgegevens uit BRON over de
kwaliteit en prestaties van basisscholen aan de sector terug te geven als
transparante benchmark8informatie. Dit kan het opbrengstgericht werken en de
dialoog met ouders en andere belanghebbenden in belangrijke mate
ondersteunen en versterken.
In het vervolg van deze brief evalueer ik het invoeringstraject gedurende de
afgelopen twee jaar. Het doel dat we ons begin 2009 stelden (zie Kamerstuk 31
293 nr. 29) was: 'de scholen hoeven vanaf 1 oktober 2010 geen telformulieren
ten behoeve van de bekostiging meer in te vullen'.
Bekostiging op basis van BRON
In de periode 200982010 vond de laatste en belangrijkste fase plaats van de
invoering van het persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs: de
aansluiting van elke school op de elektronische uitwisseling van leerlinggegevens
met BRON. Elke school heeft in deze periode een, door DUO begeleid, individueel
traject van gemiddeld 10 weken doorlopen om te beoordelen of de school klaar is
voor bekostiging op basis van het persoonsgebonden nummer. Tijdens dit traject
heeft elke school op proef gegevens met BRON uitgewisseld. Door de school en
DUO werd bezien of de stand in BRON een correcte weergave was van de situatie
op een school, zowel kwantitatief (staan alle leerlingen in BRON?) als kwalitatief
(staan de gegevens van de leerlingen correct in BRON, zodat dit leidt tot een
rechtmatige bekostiging?).
Inmiddels hebben nagenoeg alle scholen in het primair onderwijs dit traject
succesvol en binnen de planning doorlopen. Deze scholen houden voortaan een
actuele registratie van hun leerlingen bij in BRON. Tot nu toe vulden de scholen
jaarlijks ten behoeve van de telling van de leerlingen voor de bekostiging een
formulier in, dat zij van DUO ontvingen en ingevuld retourneerden. Deze
telprocedure kan vervallen nu vrijwel alle scholen aangesloten zijn op BRON. In
de nieuwe situatie bepaalt DUO aan de hand van de gegevens die de scholen op
basis van het persoonsgebonden nummer BRON hebben geregistreerd, hoeveel
leerlingen voor bekostiging in aanmerking komen.
Dit invoeringsjaar was 15 november 2010 de uiterste datum waarop de scholen
voor de eerste keer hun leerlingen met peildatum 1 oktober konden registeren in
BRON ten behoeve van de berekening van de materiële instandhouding 2011 (de
zogenoemde 18oktobertelling). Op 15 november bleek dat ruim 98% van de
scholen in het primair onderwijs (7.361 scholen) hun gegevens hadden
aangeleverd via BRON. Deze scholen hoefden dus geen telformulier meer in te
sturen. Daarmee beschouw ik de centrale doelstelling voor het invoeringstraject
als behaald.
De overige 123 scholen (1,6% van het totaal) hadden nog niet alle
leerlinggegevens volledig in BRON geregistreerd. Deze scholen hebben wel een
telformulier ingevuld, waarbij de reeds in BRON geregistreerde leerlingen door
DUO op het formulier waren ingevuld. Via deze alternatieve telprocedure werd
ook de bekostiging van deze scholen met minimale extra administratieve lasten
gewaarborgd. Op dit moment hebben ook bijna al deze scholen hun aansluiting op
BRON afgerond. Zeven scholen zijn medio december nog bezig met het
aansluittraject. Zij ontvangen begeleiding van de helpdesk BRON.
Een punt van aandacht is de volledige administratie van gegevens voor de
bepaling van de lgf. Nog niet alle scholen leveren de gegevens over ambulant
begeleide leerlingen via BRON. Daarom is sinds augustus 2010 een telefonische
helpdesk door DUO ingericht om deze scholen te ondersteunen bij het
administreren van deze leerlingen. Inmiddels melden 5163 scholen de lgf op de
nieuwe wijze via BRON. Ook de overige circa 1350 scholen met leerlingen die
ambulant worden begeleid, zullen de komende periode door de helpdesk worden
benaderd. Naar verwachting zal per februari 2011 de lgf8bekostiging voor alle
scholen via BRON verlopen.
Complimenten
De afgelopen periode is door de scholen, DUO en de PO8Raad hard gewerkt aan
de invoering van het persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs. Graag
wil ik de scholen in het primair onderwijs complimenteren voor hun inzet. De
leerlingadministraties op de scholen zijn nu uptodate. Er vindt een veilige
registratie plaats bij DUO van de gegevens van de leerlingen ten behoeve van
bekostiging, toezicht en beleid. Dat zijn waardevolle resultaten. De komende
jaren kunnen we van deze moderne infrastructuur de vruchten plukken.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt8Vliegenthart