Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
143 Vragen van de heer drs. N.J. Verschuure
(ingekomen 19 november 2010 en antwoorden

verzonden door het college op 16 december 2010)


Schriftelijke vragen inzake opslag bio-metrische gegevens in Paspoort en Databank.


Per 21 september 2009 is een ieder bij het aanvragen van een nieuw paspoort of ID bewijs verplicht vingerafdrukken af te geven voor zowel opname in de documenten en voor opslag in een digitale overheidsdatabase. Dit heeft tot veel weerstand geleid bij sommige personen die een nieuw identiteitsbewijs nodig hebben. Naarmate de tijd verstrijkt hebben meer inwoners van Utrecht hiermee te maken en neemt ook het aantal mensen met ernstige bezwaren toe.

Deze week verschenen er in de media wederom verschillende berichten over het opnemen van vingerafdrukken in het paspoort en het opslaan van deze vingerafdrukken in een database.
Ook bereiken ons in toenemende mate berichten van verontruste inwoners van Utrecht die zich zorgen maken over veiligheid van de opslag van hun vingerafdrukken in zo'n database. Daarnaast geven verschillende inwoners van Utrecht aan groot bezwaar te hebben tegen het opnemen van de bio-metrische gegevens in hun paspoort. Inmiddels lopen er verschillende rechtszaken tegen zowel het opnemen van bio-metrische gegevens (o.a. de vingerafdruk) in het paspoort en tegen het opslaan van die gegevens in een data-base. Er is inmiddels in sommige zaken uitspraak.
D66 Utrecht is erg gesteld op de privacy van de inwoners van Utrecht en trekt zich de zorgen van de inwoners van Utrecht aan. Daarom hebben wij de volgende vragen.

1. Hoeveel inwoners van Utrecht hebben sinds de invoering van de nieuwe Paspoortwet bezwaar gemaakt tegen de opname van vingerafdrukken in hun nieuwe paspoort/ ID-bewijs?


Het aantal ingediende bezwaarschriften sinds november 2009 tot en met september 2010 bedraagt in totaal: 11 stuks. Na september 2010 zijn geen bezwaarschriften meer ingediend.


In deze bezwaarschriften wordt in de meeste gevallen zowel tegen het afnemen van vingerafdrukken bezwaar gemaakt als tegen opname van de bio-metrische gegevens in de (decentrale) reisdocumentenadministratie..

2. Hoeveel Inwoners van Utrecht hebben sinds de invoering van de nieuwe paspoortwet bezwaar gemaakt tegen het opnemen van hun bio-metrische gegevens in een gemeentelijke database?


Zie antwoord op vraag 1.

3. Hoeveel inwoners van Utrecht zijn in beroep gegaan naar aanleiding van de beslissing op bezwaar.


Op dit moment zijn er twee beroepen naar aanleiding van de beslissing op bezwaar.

4. Deelt u de zorgen van D66 met betrekking tot de inbreuk op de privacy van de inwoners van Utrecht? Zo ja hoe bewaakt u deze, zo nee waarom niet?


Wij zijn ervan overtuigd dat de wettelijke kaders in deze de privacy van de burger afdoende beschermen.

Afgelopen week heeft de burgermeester in een interview in het Stadsblad aangegeven dat hij vingerafdrukken niet iets persoonlijks vindt omdat ze niets zeggen over iemand persoonlijkheid. Daarom is er geen bezwaar tegen de opname van vingerafdrukken in een database. Deze redenering bevreemd D66. D66 ziet vingerafdrukken wel als persoonsgebonden en maakt zich zorgen omdat deze natuurlijk nagemaakt kunnen worden.

Daarom hebben wij de volgende aanvullende vragen:

5. Kunt u bovengenoemde redenering onderbouwen.

Een vingerafdruk is wel persoonsgebonden maar zegt niets over je persoonlijkheid.

6. Waarom worden vingerafdrukken opgenomen in een database?

De vingerafdrukken worden net als de overige aanvraaggegevens zoals onder meer de foto, in de reisdocumentenadministratie (RAAS, Reisdocumenten Aanvraag en Archief Station) opgeslagen ten behoeve van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten. Opslag in de administratie maakt het mogelijk om bij de aanvraag van een nieuw reisdocument ter controle de eerdere aanvraaggegevens, dus ook de vingerafdrukken, te raadplegen. Dat is bijvoorbeeld van belang als het eerder uitgegeven reisdocument is gestolen of anderszins is vermist.

7. Voor welke andere doeleinden kunnen de gegevens in de Database worden gebruikt?

In artikel 73 (bijlage 1) van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) is uitputtend opgesomd aan welke personen en onder welke voorwaarden gegevens uit het RAAS mogen worden verstrekt.. Ook in de Paspoortwet (art 65, zie bijlage 2) staat dit beschreven.

8. Hebben ander instanties of overheidsdiensten toegang tot de database?

Het RAAS is niet te raadplegen door andere systemen. Zie verder het antwoord op vraag 7.

9. Zo nee, is dit in de nabije toekomst de bedoeling? Zo ja welke diensten?

Nee, dit is niet de bedoeling.

Het gevaar van fraude
Een van de argumenten van voorstanders van de opname van vinger afdrukken in paspoort is dat daar identiteitsfraude mee aangepakt kan worden. Uit gegevens blijkt dat identiteitsfraude de afgelopen jaar juist is afgenomen.
Wel ontstaat er door de opname van vingerafdrukken in het paspoort en door de opname van vingerafdrukken in een database een vergoot risico op identiteitsfraude van een andere vorm.
Een kwaadwillend persoon zou bijvoorbeeld valse vingerafdrukken kunnen gebruiken. En een data base zou gekraakt kunnen worden.


Dit brengt D66 tot de volgende aanvullende vragen:

10. Welke voorzorgsmaatregelen zijn genomen om te voorkomen dat iemand "valse" vingerafdrukken gebruikt


De baliemedewerker geeft aan van welke vinger een afdruk wordt genomen en controleert of de klant de juiste vinger op de juiste wijze op het apparaat legt. Daarbij ziet de baliemedewerker ook toe op eventuele onregelmatigheden aan de vinger. Alle medewerkers die aan de balie de vingerafdrukken scannen van burgers hebben een opleiding gevolgd, waar dit aspect behandeld is.

11. Hoe wordt gecontroleerd of de afgenomen vingerafdrukken correct zijn?


Het opnameproces van de vingerafdrukken is erop gericht vingerafdrukken van een goede kwaliteit op te nemen. Daarom worden er van een vinger minimaal 2 en maximaal 3 opnames gemaakt en wordt er nagegaan of de opgenomen vingerafdrukken tegen elkaar geverifieerd kunnen worden. Blijkt het niet mogelijk te zijn om een succesvolle verificatie uit te voeren dan wordt er van de betreffende vinger geen afdruk opgenomen in het reisdocument noch in de reisdocumentenadministratie. Daarnaast wordt de opgenomen vingerafdruk op het scherm van de baliemedewerker getoond indien de vingerafdruk een lage kwaliteit heeft. De baliemedewerker wordt hierop geattendeerd door een mededeling op het scherm naast de getoonde vingerafdruk. De melding luidt als volgt:"let hierbij op dat de vinger correct op de lezer wordt geplaatst.

12. Hoe wordt gecontroleerd of de afgenomen vingerafdrukken correct in het paspoort zijn opgenomen.


Door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is vastgesteld, dat bij de producent van de reisdocumenten de aanvraaggegevens van een aanvrager van een reisdocument die de gemeente vanuit het RAAS naar de producent van de reisdocumenten zendt, worden opgeslagen in het reisdocument die voor die aanvrager bestemd is. In de systemen van de producent zijn controles ingebouwd die dat waarborgen.

13. Gebeurt deze controle bij elk individueel persoon, zo ja hoe en zo nee waarom niet?


Zie antwoord op vraag 12.

14. Hoe wordt gecontroleerd of de afgenomen vingerafdrukken correct worden opgenomen in de database?


Dit kan worden gecontroleerd door een verificatie uit te voeren. De aanvraagstations waarover de gemeente beschikt zijn hiervoor uitgerust. Ook het RAAS heeft daarvoor benodigde funcionaliteiten.

15. Welke functionarissen zijn bevoegd tot het afnemen van de vingerafdrukken en hoeveel personen zijn dat?


Alleen medewerkers van de afdeling Dienstverlening van Burgerzaken zijn bevoegd. In totaal betreft dit 41 medewerkers. In drukke periodes worden ook uitzendkrachten ingezet. Deze medewerkers worden door vaste medewerkers ingewerkt; het gaat om maximaal 5 uitzendkrachten op deze taken.

16. Welke eisen worden aan deze functionarissen gesteld en hebben zij daartoe een opleiding moeten volgen?


Er worden in de regelgeving geen (opleidings)eisen gesteld aan de ambtenaren die belast zijn met het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. Het ministerie van BZK heeft in 2009, voordat vingerafdrukken werden ingevoerd, een opleiding aangeboden. Deze opleiding is door het ministerie ook op permanente basis beschikbaar gesteld via de Kennisloods van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken. De gemeente heeft alle medewerkers deze opleiding laten volgen. Nieuwe medewerkers krijgen intern een instructie voor het opnemen van vingerafdrukken.Uitzendkrachten worden eerst intern opgeleid voordat zij vingerafdrukken mogen afnemen en het verdere proces rondom reisdocumenten kunnen uitvoeren. Voor uitzendkrachten geldt, net als voor het vaste personeel, de eis dat zij een verklaring omtrent gedrag moeten overleggen voordat zij in dienst treden.

17. Welke functionarissen hebben toegang tot de database en hoeveel personen zijn dat.


Alleen medewerkers van de afdeling Dienstverlening van Burgerzaken zijn bevoegd. In totaal betreft dit 41 medewerkers.

18. Welke eisen worden aan deze functionarissen gesteld en hebben zij daartoe een opleiding moeten volgen?


Er zijn geen (wettelijke) eisen voor de medewerkers. Er zijn wel eisen gesteld aan de administratieve organisatie van de gemeente. Alleen medewerkers die de gemeente als bevoegde heeft aangewezen mogen handelingen verrichten op het RAAS. De gemeente wijst een medewerker alleen als bevoegd aan indien deze in dienst is van de gemeente en de werkzaamheden rondom reisdocumenten goed kan uitvoeren.

19. Welke beveiligingsmaatregelen zijn getroffen om onbevoegde toegang tot de data base te voorkomen.


In de artikelen 90 tot en met 95 van de PUN zijn beveiligingsvoorschriften opgenomen waaraan de gemeente moet voldoen. Het RAAS staat in een beveiligde ruimte die alleen toegankelijk is voor het personeel. Alleen geautoriseerde medewerkers van de afdeling Dienstverlening hebben toegang tot dit systeem. Toegang is alleen mogelijk met een persoonlijk pasje met pincode. In het RAAS zijn de aanvraaggegevens versleuteld opgeslagen.

Uit berichten in diverse media begrijpt D66 dat het bij sommige personen moeilijk/ onmogelijk is om goede vingerafdrukken te kunnen afnemen. Bij minder validen en ouderen kan dit onder andere problemen op leveren.

20. Welke maatregelen zijn getroffen voor voorkomende gevallen?


In het geval dat het vanwege een tijdelijk dan wel permanent gebrek niet mogelijk is om vingerafdrukken op te nemen, dan kan de gemeente minder afdrukken opnemen of het opnemen van vingeradrukken geheel achterwege laten. Dat is ook zo geregeld in de regelgeving. Als bij het opnemen van vingerafdrukken wordt geconstateerd dat verificatie niet lukt dan wordt, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 11, de vingerafdruk van de betreffende vinger niet opgenomen.

21. Wanneer iemand geen of geen goede vingerafdrukken kan afgeven, hoe wordt dat dan opgelost?


Zie het antwoord op vraag 20.

Indien niet alle vingerafdrukken en opslag in de database stuk voor stuk worden gecontroleerd is de kans op vervuiling en foute aanwezig. Daarmee wordt een groot risico genomen en vervalt de doelstelling.

22. Deelt u de mening van D66 dat de opslag van vingerafdrukken in een database geen toegevoegde waarde heeft wanneer deze niet allemaal gecontroleerd worden. Immers bij vervuiling en fouten kan niet meer met zekerheid van de gegevens uitgegaan worden. Zo nee, waarom niet?


Zie het antwoord op vraag 12. Overigens heeft een ieder het recht op inzage in de van hem of haar opgeslagen aanvraaggegevens en op verificatie van de van hem of haar opgeslagen vingerafdrukken.

Verantwoordelijkheid van gemeente en bevoegdheid Burgemeester
De paspoortwet is een landelijk ingevoerde wet en daarmee de verplichting tot opname biometrische gegevens. Lokaal is de burgemeester verantwoordelijk voor de paspoort en ID uitgifte. De paspoortwet wijst de burgemeester hiertoe aan als bestuursorgaan. Op basis van de Paspoortwet moet de burgemeester bij het weigeren van verstrekken van bio-metrische gegevens dan ook weigeren een Paspoort of ID bewijs te verstrekken. Echter naast de Paspoortwet moet de Burgermeester zich ook houden aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Meer specifiek bepaald artikel 8 van dit verdrag dat de privacyschending door opslag van vingerafdrukken alleen toegestaan kan worden als aan strenge voorwaarden wordt voldaan. Het moet proportioneel en effectief zijn. Een aanvullende voorwaarde is dat er geen minder vergaand alternatief mag zijn, (zoals nu bijvoorbeeld het geval is met alleen opslag op de chip) en er moet aan zeer strenge veiligheidseisen worden voldaan. Daarnaast heeft het college
ook een Zorgplicht naar haar inwoners. Wanneer een inwoner geen geldig Paspoort of ID bewijs kan overhandigen is hij of zij strafbaar, heeft hij of zij geen toegang tot de arbeidsmarkt, bankrekening enzovoort.
In de beslissing op de aanvraag voor een paspoort of ID bewijs in gevallen dat er geweigerd wordt om vingerafdrukken te verstrekken, dan wel er ernstig bezwaar tegen opname in een database worden gemaakt moeten de verschillende verantwoordelijkheden ten opzichte van elkaar worden getoetst.


Inmiddels is er ook jurisprudentie beschikbaar tegen het opnemen van bio-metrische gegevens in een overheidsdatabase.
- Zo heeft op 15 juni 2010 de Utrechtse rechter uitspraak gedaan dat de gemeente M. W. een paspoort moet verstrekken. De vingerafdruk wel opgenomen moet worden in het paspoort, maar de gegevens niet mogen worden opgeslagen in een database.
- En in 2008 oordeelde het EHRM al dat de Britse regering de privacy schendde door DNA-profielen en vingerafdrukken van burgers zonder strafblad op te slaan in een data-base.


Dit brengt D66 op de volgende aanvullende vragen:

23. Bent u op de hoogte van deze jurisprudentie, het EVRM en de zorgplicht die de gemeente heeft?


Voor zover ons bekend, is er door de rechtbank Utrecht op 15 juni 2010 dan wel op enig ander moment, geen uitspraak gedaan in verband met het opnemen van bio-metrische gegevens in een overheidsdatabase. In juni 2010 is wel een namaak-uitgave van de Volkskrant verschenen met daarin een artikel met de kop: ''Vrouw wint zaak om opslag vingerafdrukken''. Omdat deze krant niet op 1 april verscheen had niet iedereen onmiddellijk in de gaten dat de berichtgeving in dit artikel niet juist was. De in dit artikel geciteerde (en hierboven genoemde) mevrouw M.W. is één van de twee personen die beroep bij de rechtbank heeft ingesteld tegen de beslissing op het bezwaarschrift. De rechtbank heeft echter nog geen uitspraak gedaan. Wij volgen de lopende rechtzaken op de voet en zullen u informeren zodra er uitspraken zijn.

De uitspraak van het EHRM waar naar verwezen wordt, doelt op de uitspraak van 8 december 2008 inzake ''S. en Marper vs UK'' en is bekend. In verband met deze uitspraak hechten wij eraan nog aan te geven dat in de zaak"S. en Marper vs UK" gegevens in een opsporingsregister betreft. De reisdocumentenadministratie is geen opsporingsregister.

24. Hoe wordt uitvoering gegeven aan deze wetgeving?


Bij de totstandkoming van de wijziging in de Paspoortwet is bij de Memorie van Toelichting en de parlementaire behandeling beargumenteerd uiteengezet waarom de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de burger in dit geval gerechtvaardigd is en als zodanig ook geen strijd oplevert met de Grondwet, het EVRM, het internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten, de Europese Privacyrichtlijn of uitspraken van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Het Nederlandse parlement heeft met de wijziging van de Paspoortwet ingestemd. Daarmee is de Paspoortwet een wet die gemeenten in medebewind uitvoeren die op democratische wijze tot stand is gekomen en aan internationale rechtsnomen is getoetst. De Paspoortwet en de Europese Verordening die daaraan ten grondslag ligt (EG nr. 2252/2004) worden uitgevoerd conform de daarin opgenomen bepalingen. Het aanvoeren van principiële bezwaren tegen het opnemen van vingerafdrukken of de opslag daarvan in de reisdocumentenadm
inistratie kan er niet toe leiden dat een reisdocument zonder vingerafdrukken wordt verstrekt. Indien een aanvrager vanwege principiële bezwaren geen vingerafdrukken wil laten opnemen, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Tegen dit besluit kan de aanvrager een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.


25. Vindt het college de omstreden opname van vingerafdrukken belangrijker dan haar zorgplicht en of belangrijker dan het EVRM.


Nee, zie het antwoord op vraag 24.

26. zo nee, is het college dan bereid de opname van vingerafdrukken in het paspoort voor bezwaarmakers te staken?


Nee

27. zo nee, is het college dan bereid de opname van vingerafdrukken in de database te staken? Zo ja waarom?


Zie antwoord op vraag 26. Het is op dit moment aan de rechter om de rechtmatigheid van de uitvoering van de gewijzigde Paspoortwet in individuele gevallen te toetsen. In het verlengde van het antwoord op vraag 3 wordt hierover rondom het tweede kwartaal 2011 uitsluitsel verwacht.

28. Punt u op de hoogte van het politieke debat over de vingerafdrukken in de Tweede Kamer?


Ja.

29. Bent u bereid om bij de minister de problemen en de bezwaren die sommige inwoners van Utrecht ervaren aan te geven. Zo nee waarom niet?


Ja, ik ben vanzelfsprekend bereid de minister van BZK te informeren over de vragen en zorgen die hier leven. Mede omdat die invoelbaar zijn. Daarom zal ik deze vragen en mijn antwoorden daarop doorgeleiden naar hem.

Risico's voor de gemeente Utrecht
Wanneer er onverhoopt iets mis gaat bij de opname van het vingerafdruk in het Paspoort of wanneer de database onverhoopt gekraakt zou worden is de gemeente Utrecht aansprakelijk.


30. Bent u zich bewust van dit risico?


Wij zijn ons bewust van de risico's. Dat de gemeente zonder meer aansprakelijk is, kan niet gesteld worden. Dit moet van geval tot geval worden beoordeeld.


Bijlage 1

Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN)


Artikel 73. Verstrekking van gegevens

Onverminderd het bepaalde in artikel 65, tweede lid, van de wet, wordt de verstrekking van gegevens uit de in artikel 72 bedoelde reisdocumentenadministratie uitsluitend toegestaan aan:
o a. degenen die bij of krachtens de wet belast zijn met de uitvoering daarvan, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor het verrichten van werkzaamheden met betrekking tot reisdocumenten;
o b. de ambtenaren, werkzaam bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, een Nederlandse consulaire vertegenwoordiging in het buitenland onderscheidenlijk het Kabinet van de Gouverneur van Aruba, Curaçao of Sint Maarten, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor consulaire handelingen waarbij de identiteit van de betrokken persoon moet worden vastgesteld;
o c. de opsporingsambtenaren bedoeld in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering en artikel 184 en 185 van het Wetboek van Strafvordering BES, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de opsporing van strafbare feiten in het kader van het onderzoek waarbij zij zijn betrokken of voor zover die noodzakelijk zijn voor de identificatie van slachtoffers;
o d. de ambtenaren van het openbaar ministerie van het Europese deel van Nederland en het openbaar ministerie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de hun opgedragen werkzaamheden;
o e. de ambtenaren werkzaam bij de autoriteiten, bedoeld in de artikelen 18 tot en met 24 van de wet, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor het verzoek tot weigering of vervallenverklaring en de daarmee verband houdende vermelding van deze gegevens in het register paspoortsignaleringen als bedoeld in artikel 25, derde lid, van de wet;
o f. de ambtenaren werkzaam bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de hun opgedragen werkzaamheden in verband met de verwerking van gegevens in het basisregister reisdocumenten, in verband met de uitoefening van hun taak als bedoeld in artikel 58 van de wet, alsmede in verband met onderzoek naar onregelmatigheden met reisdocumenten;
o g. degene die in opdracht van het college van burgemeester en wethouders of het bestuurscollege belast is met de controle op de uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde regels, de toepassing van de beveiligingsmaatregelen, de werking van het aanvraagsysteem reisdocumenten of de opneming van reisdocumentengegevens in de basisadministratie, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de hun opgedragen werkzaamheden;
o h. de houder, beheerder, bewerker en degene die belast is met de invoer, wijziging, of verwijdering van gegevens, voor zover die gegevens, de rechtstreekse toegang daaronder begrepen, noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de hun in verband daarmee opgedragen werkzaamheden;
o i. de ambtenaren werkzaam bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken als bedoeld in artikel 6, tweede lid, en artikel 7, tweede lid, van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002.
Bijlage 2

Paspoortwet

Artikel 65

1. De autoriteit die het reisdocument verstrekt, bewaart in de administratie, bedoeld in artikel 3, achtste lid, tweede volzin:

a. de in artikel 3, derde lid, bedoelde vingerafdrukken;
b. twee andere, door Onze Minister aan te wijzen vingerafdrukken van de aanvrager van een reisdocument.

2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden uitsluitend verstrekt aan autoriteiten, instellingen en personen die belast zijn met de uitvoering van deze wet, voor zover zij de gegevens nodig hebben voor die uitvoering.

3. De in het eerste lid bedoelde gegevens, alsmede de in artikel 3, achtste lid, bedoelde gegevens, worden, bij de inwerkingtreding van artikel I, onderdelen D en E, van het bij koninklijke boodschap van 21 januari 2008 ingediende voorstel van rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het herinrichten van de reisdocumentenadministratie (Kamerstukken II 2007/08, 31 324 (R1844), nr. 2), nadat dit voorstel tot wet is verheven, overgebracht naar de reisdocumentenadministratie, bedoeld in artikel 4a, zoals dit luidt na inwerkingtreding van artikel I, onderdeel D, van genoemd voorstel van rijkswet.

4. Onze Minister kan met het oog op de verwerking van de in het eerste lid bedoelde gegevens nadere regels stellen met betrekking tot de administratieve uitvoering van deze wet en de beveiliging van het aangifte- en uitgifteproces van reisdocumenten. Deze regels kunnen afwijken van het bepaalde krachtens artikel 59.

5. Tot het moment waarop artikel I, onderdeel B, onder 3, van het in het derde lid genoemde voorstel van rijkswet, nadat dit tot wet is verheven, in werking treedt, kan Onze Minister een afwijkende geldigheidsduur vaststellen voor reisdocumenten, waarin als gevolg van een tijdelijke verhindering bij de aanvrager geen vingerafdrukken kunnen worden opgenomen.

6. Tot het moment waarop artikel I, onderdelen D en E, van het in het derde lid genoemde voorstel van rijkswet, nadat dit tot wet is verheven, in werking treedt, wordt in de in artikel 3, derde lid, tweede volzin, bedoelde bij algemene maatregel van rijksbestuur te stellen regels voorzien bij ministeriële regeling.


---- --