Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Hilversum, 15-12-2010

BEROEMDE ISLAMITISCHE KUNST, IN EEN CHRISTELIJKE KERK

In AVRO's KunstUur op zaterdag 18 december

Voor een wekelijkse portie beeldende kunst, design en architectuur is de kunstliefhebber bij de AVRO aan het juiste adres. In het AVRO KunstUur van zaterdag 18 december onder andere de volgende programma's:

Van de Straat
'Van de Straat' toont kunst in de publieke ruimte. Deze aflevering: 'Sluipweg (waarlangs de dood heeft weten te ontsnappen)' van beeldend kunstenaar Hans van Houwelingen. Op de omwalling rondom het Kunstfort bij Vijfhuizen heeft Hans een 400 meter lang pad van oude grafstenen van geruimde graven aangelegd. 'De eeuwige rust is maar zeer betrekkelijk in een dichtbevolkt land als Nederland', zegt Van Houwelingen. 'Er moet plaats gemaakt worden voor andere overledenen.'

Verborgen Collecties
Deze week toont KunstUur Islamitische kunst in een Christelijke kerk; 'Passie voor perfectie' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam toont bijna vijfhonderd meesterwerken uit de collectie van professor Nasser D. Khalili. Dit is één van de beroemdste verzamelingen islamitische kunst ter wereld. Zijn kunst bestaat onder andere uit rijk versierde manuscripten en korans, schilderijen, textiel, goud, juwelen, keramiek, glaswerk, lak- metaal- en houtsnijwerk. KunstUur bezoekt professor Khalili in London.

Museumgasten
De Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944) is beroemd vanwege zijn schilderij 'De Schreeuw'. Maar nadat dit schilderij uit een museum in Oslo was gestolen en weer werd teruggevonden, mocht het Noorwegen niet meer uit. Wat wél naar Nederland - naar de Kunsthal in Rotterdam - kon komen was een groot aantal bruiklenen uit de collecties van particuliere verzamelaars. Presentatrice Pernille La Lau en kleinkunstkenner Kick van de Veer ontdekken hoe Munch al vroeg 'filmische' schilderijen maakte.

4 Art
Ann Demeester (directeur kunstencentrum De Appel, Amsterdam) belicht kunstenaar Nathaniel Mellors. Hij maakte eerder de installatie 'Giantbum'. Zijn inspiratie haalt hij uit films als Salò (Pasolini, 1975) en tal van science-fiction-klassiekers. Maar het gaat hem ook om de hedendaagse context waarin manipulatie door middel van taal - door politici, spindoctors en de media - onontkoombaar is.

AVRO KunstUur, 18 december 2010 tussen 17.00 uur en 18.00 uur, wekelijks bij de AVRO op Nederland 2.