Ingezonden persbericht


Imi Knoebel - Fishing

Collectie Deutsche Bank en nieuw werk

18 december 2010 t/m 13 maart 2011

Gemeentemuseum Den Haag

De geometrisch abstracte werken van Imi Knoebel (Dessau, 1940) zijn geen statische, lineaire beelden, maar dynamische, kleurrijke vormen waar een overduidelijk plezier in het maken van afstraalt. In het Gemeentemuseum dat in het bezit is van grootste Mondriaancollectie ter wereld is deze winter een overzicht te zien van een van Duitslands succesvolste kunstenaars. Waar zijn werk tot nu toe altijd gezien werd in relatie tot de kunstenaars Malevich en Beuys, zal nu blijken dat ook Piet Mondriaan een belangrijke rol speelt in Knoebels ontwikkeling. Het gevoelsmatig tot een compositie komen, het vinden van een ritme, maar ook het gebruik van de primaire kleuren en de niet-kleuren zwart, wit en grijs, zijn belangrijke overeenkomsten. Voor deze tentoonstelling is geput uit de omvangrijke collectie van Deutsche Bank waaraan Knoebel recent werk heeft toegevoegd.

Als er op één hedendaagse Duitse kunstenaar het label 'erfgenaam van het Bauhaus' toepasselijk zou zijn, dan is dat wel Imi Knoebel. Geboren in Dessau, waar het beroemde, door Walter Gropius ontworpen Bauhaus gebouw staat, volgde hij, voordat hij als 'Beuys-Schüler' naar de vrije kunst overstapte, eerst een opleiding aan een kunstnijverheidschool. In het land dat vaak met allerlei expressionistische stromingen in verband wordt gebracht, is Knoebel een van de weinige kunstenaars bij wie een geometrisch abstracte vormentaal overheerst, al is het een enigszins speelse variant daarvan.

De invloed van een van de eerste abstracte kunstenaars Piet Mondriaan klinkt door in Knoebels werk, evenals Minimal Art dat in zijn beginjaren hoogtij vierde. Toch lijkt hij de strengheid van deze stroming te willen doorbreken. Zijn werken houden vaak het midden tussen een schilderij en een sculptuur. Hij maakt gebruik van metalen dragers, of van platte vlakken waar hij kleine balkjes over uitstrooit. En door zijn felle kleurgebruik met roze, oranje en turkoois en zijn dynamische composities doet zijn werk vrolijk en sierlijk aan.

Een groot deel van de tentoonstelling in het Gemeentemuseum is in 2009 te zien geweest in het Deutsche Guggenheim in Berlijn. Ook in deze expositie toonde Imi Knoebel zijn relatie met Mondriaan met de serie Ich Nicht waarmee hij antwoord geeft op de vraag die Barnett Newman stelt met zijn beroemde schilderij Who's Afraid of Red, Yellow and Blue. De vraag van Newman refereert aan het gebruik van de drie primaire kleuren - en daarmee aan Mondriaan. Voor de tentoonstelling in het Gemeentemuseum is een selectie gemaakt uit de rijke collectie van Deutsche Bank, aangevuld met recent werk van Imi Knoebel waarin hij vooral gebruik maakt van de niet-kleuren zwart en wit, net als in zijn aller vroegste werk.

Het schilderij Fishing Pink uit 2009 staat symbool voor wat deze tentoonstelling laat zien: een overzicht van Knoebels werk zonder echt volledig te willen zijn. Er is rijkelijk gevist in de grote vijver van prachtige kunstwerken die 60 jaar kunstenaarschap opleverden.

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met bijdragen van Hubertus Butin, Jörg Heiser, Franz Kaiser, David Moos, Petra Richter en Johannes Stüttgen (¤ 39,95).



Ingezonden persbericht