Ingezonden persbericht


Persbericht
Maarsbergen, 22 november 2010

Unieke samenwerking tussen Eredivisie Live, Panasonic, ASTRA en Endemol

Ajax ­ Feyenoord wordt uitgezonden in 3D
Zondag 19 december aanstaande wordt de klassieker uit de Eredivisie, Ajax-Feyenoord, rechtstreeks in 3D uitgezonden in Nederland. Dankzij een samenwerking tussen Eredivisie Live, Panasonic, ASTRA en Endemol is het voor het eerst mogelijk om een Eredivisiewedstrijd via de satelliet live in hoogwaardige 3D kwaliteit uit te zenden. De wedstrijd is voor het publiek exclusief te zien op 3D schermen van Panasonic in een groot aantal elektronicawinkels in Nederland. Vanmiddag om 14.30 uur geven genoemde partijen een nadere toelichting tijdens de 3D Dagen in Ede (www.3ddagen.nl ).

Dankzij deze unieke samenwerking kan de voetballiefhebber zelf de intense 3D beelden van de klassieker in de Eredivisie ervaren. De 3D registratie van de wedstrijd Ajax ­ Feyenoord wordt geproduceerd door Endemol Sport. Via het 3D demo-kanaal op de ASTRA satelliet wordt het Eredivisie Live 3D signaal naar de Panasonic 3D TV's in de winkels verstuurd.

Arno de Jong, directeur Media & Marketing Eredivisie Live: "Voetbal is een belangrijke aanjager voor nieuwe TV technieken. Met ingang van dit seizoen is Eredivisie Live bij een groot aantal distributeurs reeds te ontvangen in HD. De stap naar het experimenteren met 3D is dan ook een logisch gevolg van onze ambitie om ons als enige echte voetbalzender van Nederland op alle mogelijke gebieden te blijven vernieuwen . Extra bijzonder is dat we dit volgende maand kunnen doen tijdens de klassieker tussen Ajax en Feyenoord. Dit affiche geeft de primeur van de eerste Eredivisie wedstrijd in 3D nog meer kleur. Het wordt spectaculair, 3D maakt van TV kijken een echte belevenis."



Willy Fitters, Manager Marketing Communications Panasonic: "Dit is een geweldige gelegenheid om de beschikbare mogelijkheden van 3D aan een breed Nederlands publiek te tonen. Panasonic wil als fabrikant van 3D producten voor zowel de professionele als de consumentenmarkt haar kennis en geavanceerde 3D technologie inzetten om het enthousiasme over 3D met zoveel mogelijk mensen te delen. Panasonic is betrokken bij alle schakels binnen de 3D keten om vanaf de opname, via bewerking en verwerking het beeld uiteindelijk bij de consument thuis in 3D tot leven te brengen. Naar onze mening bieden live registraties van sportevenementen een fantastische 3D ervaring. Daarom was Panasonic eerder dit jaar betrokken bij de totstandkoming van de Franse Open Tenniskampioenschappen Roland Garros Live in 3D. Wij zijn verheugd om nu samen met Eredivisie Live, ASTRA en Endemol voorop te lopen in het leveren van deze unieke 3D Eredivisie voetbalbeleving voor de consumenten in Nederland."

Bill Wijdeveld, managing director ASTRA Benelux: "Als satellietbedrijf zijn wij al lange tijd intensief betrokken bij de ontwikkeling van 3D TV in Europa en we hebben inmiddels al diverse 3D-zenders aan boord. Wij zijn trots dat wij met de 3D-uitzending van deze Nederlandse voetbalklassieker onze pioniersrol kunnen onderstrepen. Satelliet is bij uitstek geschikt om 3D in de allerhoogste kwaliteit in de huiskamer te brengen en we hopen na dit evenement nog vele andere Nederlandse 3D-initiatieven te ondersteunen."

Arjan van Westerloo, Hoofd Endemol Sport: "Endemol Sport is betrokken bij de registratie van bijna 600 voetbalwedstrijden per jaar waarvan het merendeel inmiddels in HD wordt uitgezonden. In de toekomst verwachten wij dat 3D daarin een vooraanstaande rol zal gaan spelen en dus zijn wij al geruime tijd bezig om ons in een vroeg stadium op deze ontwikkelingen voor te bereiden."

Het rechtstreeks uitzenden van grote sportevenementen in 3D vormt een belangrijke drijfveer voor de doorbraak van 3D weergave in de huiskamer, zo blijkt uit onderzoek van Screen Digest in opdracht van Panasonic Europe. Tachtig procent van alle potentiële 3D kanalen zal zich richten op sportevenementen en eind 2014 zal een kwart van de huishoudens in de Westerse landen over een 3D TV beschikken. Daarbij wordt verwacht dat de live uitzending van grote sportevenementen, zoals belangrijke voetbalwedstrijden, een grote stimulans voor de 3D industrie zal betekenen.

Eredivisie Live Eredivisie Live is het eigen live voetbalkanaal van de Eredivisie Clubs. Van de clubs en voor de fans. Iedere speelronde van de Eredivisie worden hier alle wedstrijden live uitgezonden, gepresenteerd door de vaste gezichten Jan Joost van Gangelen en Humberto Tan met deskundige analyses van onder anderen Jan van Halst, Jaap Stam, Guus Hiddink, Erwin Koeman, Patrick Kluivert, Giovanni van Bronckhorst en Kenneth Perez. Bovendien is er naast de uitgebreide berichtgeving rondom de Eredivisie ook doordeweeks regelmatig veel (inter)nationaal live topvoetbal te zien uit de



UEFA Europa League, de KNVB Beker, de Jupiler League en de Engelse FA Cup. Naast het grote aantal live wedstrijden is er op Eredivisie Live ook veel extra's te zien. Alle samenvattingen uit de Eredivisie en de Jupiler League. De mooiste doelpunten, Club TV, documentaires over de grootste clubs in de wereld en het `Eredivisie Magazine' met het laatste nieuws van en over alle clubs. Iedere zondag biedt '90 Minutes' een compleet overzicht van het speelweekend en beschouwen Wilfred Genee en Johan Derksen na in `Doordekken'. Eredivisie Live is bij een groot aantal TV aanbieders ook in HD beschikbaar.

Panasonic Panasonic Corporation is wereldwijd leider in de ontwikkeling en produktie van een brede range aan elektronicaprodukten voor consumenten-, zakelijk- en industrieel gebruik. Panasonic, gevestigd in Osaka, Japan, rapporteerde voor het jaar eindigend op 31 maart 2010, een geconsolideerde netto omzet van 7.42 triljoen yen (79,4 miljard US dollar). De aandelen van Panasonic zijn genoteerd op de beursen van Tokyo, Osaka, Nagoya en New York (NYSE: PC). Voor meer informatie over het bedrijf en het merk Panasonic verwijzen wij U naar de websites http://www.panasonic.nl of http://panasonic.net.

SES ASTRA SES ASTRA is Europa's belangrijkste Direct-To-Home (DTH) satellietsysteem. De ASTRA-vloot bestaat momenteel uit 17 satellieten, die samen meer dan 2.600 radio- en televisiezenders uitzenden naar ruim 125 miljoen Europese kabelen satelliethuishoudens. Met meer dan 160 High Definition (HD) televisiekanalen aan boord, is ASTRA het belangrijkste HDTV-platform in Europa. SES ASTRA is ook pionier op het gebied van 3D met inmiddels vijf 3D-zenders aan boord. SES ASTRA is 100% eigendom van SES (genoteerd aan de beurzen van Luxemburg en Euronext Parijs: SESG), www.ses.com. Voor de Nederlandse en Vlaamse markt biedt ASTRA via de posities 19.2° Oost en 23.5° Oost meer dan 500 televisie- en radiokanalen waaronder alle landelijke zenders en diverse thema- en HDTV-pakketten via CanalDigitaal en TV VLAANDEREN. Voor meer informatie: www.onastra.nl

Endemol Sport Endemol Sport werd opgericht in augustus 2008 en is, met vestigingen in Nederland en de UK, inmiddels één van de snelst groeiende sport-mediabedrijven in Europa. De divisie richt zich op alle aspecten van sport media, waaronder channel management (productie, exploitatie en programmering), wedstrijdregistratie, entertainment, documentaires en films, online content en social media. In Nederland wordt samen met de Eredivisie het digitale voetbalkanaal Eredivisie Live geproduceerd en geëxploiteerd. Endemol Sport heeft al een portfolio opgebouwd op het gebied van voetbal, rugby, motor- en autosport, power boat racing en cricket. Het bedrijf werkt samen met vooraanstaande partners in de sportindustrie, variërend van clubs, rechthebbenden, zenders, sportfederaties en digitale platforms. Voorbeelden hiervan zijn Eredivisie Live, Ajax, KNVB, Eredivisie CV, Manchester City, Inter Milaan, de International Rugby Board, Superleague Formula, Goodwood, MSN, SKY Sports, ESPN, IMG en Abu Dhabi Media Company.