Ingezonden persbericht


20 December 2010

Hogeschool Utrecht wijst musea de weg naar crossmediale dienstverlening

Het Crossmedialab van de Hogeschool Utrecht (HU), onder leiding van lector Harry van Vliet, start een nieuw onderzoeksprogramma gericht op de inzet van crossmediale toepassingen* in de erfgoedsector. Hiervoor is subsidie toegekend door RAAK**, een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het onderzoeksprogramma 'Museumkompas' biedt de museumprofessional handvatten om nieuwe crossmedia diensten weloverwogen te verbinden met de strategie van de instelling. Door dit onderzoek moet de erfgoedsector aantrekkelijker worden voor haar steeds meer digitaal georiënteerde doelgroepen. Met de dreigende bezuinigingen op de cultuursector van dit kabinet is de noodzaak van afgewogen investeringen en een duidelijk profiel voor musea sterker dan ooit.

Het huidige aanbod van digitaal cultureel erfgoed kenmerkt zich door een bonte verzameling van websites, mobiele applicaties en multimediale interactieve opstellingen. Dit bevestigt de drang bij cultureel erfgoed instellingen om met nieuwe media aan de slag te gaan, maar komt ook erg over als trial and error. Initiatieven zijn vaak niet verbonden met de strategische doelstellingen van de instelling en ook niet met een systematiek van verantwoorden en sturen. Welke plek hebben nieuwe media binnen de erfgoedsector? En hoe is een traditioneel museumbezoek te koppelen aan online mogelijkheden, zoals social tagging, virtuele collecties, mobiele speurtochten, e-marketing, maatwerkexposities en arrangementen? Harry van Vliet, lector Hogeschool Utrecht: "De erfgoedsector realiseert zich de laatste jaren steeds meer dat de toenemende digitalisering niet alleen gebruikt kan worden voor het inscannen en beheren van kostbare stukken maar ook een relevante ondersteuning kan zijn in het bereiken van (nieuw) publiek. Hoe dat te doen is voor velen een lastige opgave. Tegelijkertijd wil men de risico's van desinvesteringen en profielverzwakking vermijden. Dit onderzoek moet hen een 'kompas' bieden om de juiste beslissingen te nemen".

Het onderzoek past in een groter geheel van onderzoeksactiviteiten van het Crossmedialab die zich richten op de inzet van crossmediale oplossingen in de erfgoedsector. Een ander voorbeeld hiervan is het project Crossmediale Cultuureducatie gefinancieerd door Kennisnet, dat onderzoekt welk effect een crossmediaal aanbod van educatief materiaal heeft op de kennis en attitude van leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Museumkompas is een tweejarig project dat voorjaar 2011 zal starten in samenwerking met onder andere: Digitaal Erfgoed Nederland, Museon, Twentse Welle, Nederlands Vestingmuseum, BMC, Beeld en Geluid, het Armando museum, Museumwerf Vreeswijk, Stichting Vrede van Utrecht en het Havenmuseum. Het Kennisnet project loopt van december 2010 tot juni 2011.


* Stichting Innovatie Alliantie (SIA) is de organisatie die de Regeling bevordering kennisfunctie hogescholen (hierna RAAK) voor het Ministerie van OCW uitvoert. Deze regeling stelt SIA in staat een financiële bijdrage te leveren aan vraaggestuurde projecten vanuit het werkveld samen met hogescholen (www.innovatie-alliantie.nl) De organisaties die aan SIA deelnemen zijn: MKB Nederland, VNO-NCW, de Boraat, TNO, Novay en Syntens. RAAK-Publiek richt zich vooral maar niet uitsluitend op de sectoren: Zorg, Welzijn, Veiligheid, Volkshuisvesting, Kunst, Cultuur en Onderwijs. De positie van hogescholen met hun regionale aanwezigheid vormt in de aanvragen voor RAAK-Publiek een belangrijk aangrijpingspunt. Vanuit de wens tot versterking van de bestaande kennisinfrastructuur ziet SIA daarbij een belangrijke rol voor de lectoraten bij de hogescholen weggelegd.

** Crossmedia is het gebruik van twee of meerdere media in onderlinge samenhang in communicatieprocessen.

Over Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht (HU) is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 39.000 studenten via 68 bachelors en 24 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 6 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.

Creatieve industrie

Creativiteit is een belangrijk element bij de innovatie van diensten en producten. Het verbinden van het 'reguliere' bedrijfsleven (als afnemers van creativiteit) en de creatieve sector is daarbij van groot belang. De HU doet onderzoek naar, en heeft veel kennis op het gebied van, product- en servicedesign, marketing, crossmedia en innovatie. De HU werkt daarbij ook nauw samen met andere kennisinstellingen. De creatieve industrie is een aanjager voor de Utrechtse en Nederlandse Economie. Hogeschool Utrecht wil hier een belangrijke rol in spelen door zich te positioneren als opleider voor de creatieve industrie, en als bruggenbouwer tussen onderwijs, onderzoek, de creatieve industrie en de 'afnemers' van creativiteit: het reguliere bedrijfsleven