Stichting Biologica


2010 wordt recordjaar: consumenten kopen wéér meer biologische voeding

Supermarkten hebben in de eerste drie kwartalen van 2010 opnieuw meer biologische producten verkocht. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2009 met 20% naar 229 miljoen euro - de grootste groei ooit in de afgelopen tien jaar.

Zuivel is met 37% de grootste stijger, gevolgd door koffie/thee/cacao (40%) en vleeswaren (31%).
Houdbare producten, de zgn. kruidenierswaren, zijn met een duidelijke inhaalslag bezig en groeien 28%. De komst van meer biologische huismerken en het feit dat A-merken hun productlijn aanvullen met een biologische variant zijn hiervoor verantwoordelijk. Er zijn naar schatting nu zo'n 30 A-merken met een biologische variant.

De omzet in biologische voeding groeit hiermee twaalf keer harder dan de totale supermarktomzet in Nederland groeit (1,8%), becijferde het LEI in opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Opvallend is dat de supermarkten die een breder assortiment aanbieden ook de grootste groei realiseren.

Supermarkten maken ongeveer de helft uit van de totale bio-consumentenomzet. De overige omzet wordt gerealiseerd in speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, webwinkels, boerenmarkten en verkoop bij de boer. De cijfers hiervan worden alleen jaarlijks verzameld. De omzet van biologisch in de horeca, de vrijetijdsmarkt (pretparken, dierentuinen e.d.) en op evenementen zoals bijvoorbeeld Lowlands, die niet worden gemeten, komt hier nog bij.

Ook buiten de traditionele food retail kanalen zijn steeds meer biologische producten verkrijgbaar. Zo is recentelijk Kruidvat met biologische producten op de markt gekomen en bieden Hema en Ikea biologische producten aan in hun restaurants en in hun winkels.

Het succes van biologische voeding is een belangrijke pijler en stimulans voor de verduurzaming van de totale voedselmarkt. Internationale regelgeving geeft de biologische productie een speciale en unieke positie in de markt. De introductie afgelopen zomer in heel Europa van een nieuw logo dat op termijn de nationale logo's zoals het EKO-merk zal gaan vervangen, moet bijdragen aan de herkenbaarheid van biologisch geproduceerde voeding en daarmee aan de verdere groei.

In de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw werken marktpartijen, overheid en maatschappelijke organisaties samen aan marktontwikkeling door activering van de consumentenvraag.

In april 2011 worden gedetailleerde cijfers voor de totale biologische omzet in 2010 gepubliceerd.

Einde persbericht