Stichting Biologica
2010 wordt recordjaar: consumenten kopen wéér meer biologische voeding
Supermarkten hebben in de eerste drie kwartalen van 2010 opnieuw meer
biologische producten verkocht. De omzet steeg ten opzichte van
dezelfde periode in 2009 met 20% naar 229 miljoen euro - de grootste
groei ooit in de afgelopen tien jaar.
Zuivel is met 37% de grootste stijger, gevolgd door koffie/thee/cacao
(40%) en vleeswaren (31%).
Houdbare producten, de zgn. kruidenierswaren, zijn met een duidelijke
inhaalslag bezig en groeien 28%. De komst van meer biologische
huismerken en het feit dat A-merken hun productlijn aanvullen met een
biologische variant zijn hiervoor verantwoordelijk. Er zijn naar
schatting nu zo'n 30 A-merken met een biologische variant.
De omzet in biologische voeding groeit hiermee twaalf keer harder dan
de totale supermarktomzet in Nederland groeit (1,8%), becijferde het
LEI in opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische
Landbouw. Opvallend is dat de supermarkten die een breder assortiment
aanbieden ook de grootste groei realiseren.
Supermarkten maken ongeveer de helft uit van de totale
bio-consumentenomzet. De overige omzet wordt gerealiseerd in
speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, webwinkels, boerenmarkten en
verkoop bij de boer. De cijfers hiervan worden alleen jaarlijks
verzameld. De omzet van biologisch in de horeca, de vrijetijdsmarkt
(pretparken, dierentuinen e.d.) en op evenementen zoals bijvoorbeeld
Lowlands, die niet worden gemeten, komt hier nog bij.
Ook buiten de traditionele food retail kanalen zijn steeds meer
biologische producten verkrijgbaar. Zo is recentelijk Kruidvat met
biologische producten op de markt gekomen en bieden Hema en Ikea
biologische producten aan in hun restaurants en in hun winkels.
Het succes van biologische voeding is een belangrijke pijler en
stimulans voor de verduurzaming van de totale voedselmarkt.
Internationale regelgeving geeft de biologische productie een speciale
en unieke positie in de markt. De introductie afgelopen zomer in heel
Europa van een nieuw logo dat op termijn de nationale logo's zoals het
EKO-merk zal gaan vervangen, moet bijdragen aan de herkenbaarheid van
biologisch geproduceerde voeding en daarmee aan de verdere groei.
In de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw werken
marktpartijen, overheid en maatschappelijke organisaties samen aan
marktontwikkeling door activering van de consumentenvraag.
In april 2011 worden gedetailleerde cijfers voor de totale biologische
omzet in 2010 gepubliceerd.
Einde persbericht