Dienstenbond CNV

Nieuws

20 december 2010

Vastberadenheid werknemers Albert Heijn beloond

Alsnog akkoord tussen bonden en Albert Heijn

Gesprekken in de nacht van vrijdag op zaterdag hebben alsnog tot een doorbraak in de cao-onderhandelingen bij de distributiecentra van Albert Heijn geleid. Er is een akkoord bereikt tussen bonden en Albert Heijn. Op het punt van loon is twee maal 2% voor een periode van twee jaar afgesproken (2% per 1 januari 2011 en 2% per 1 januari 2012). Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het creëren van meer vaste arbeidsplaatsen (200) en zijn er garanties afgegeven voor behoud van werk en arbeidsvoorwaarden voor de huidige vaste medewerkers. Van de 200 nieuwe vaste arbeidsplaatsen zullen er minimaal 100 ingevuld worden door tijdelijke contractanten, die momenteel reeds in de distributiecentra werken. In het kader van de toekomstagenda is ten slotte overeengekomen dat voor 1 april 2011 er concrete afspraken gemaakt worden over de verhouding tussen vast personeel en flexkrachten. Het doel daarbij is de flexibele schil in de distributiecentra terug te brengen naar 23%.

Vastberadenheid loont
Wessel Breunesse, bestuurder van CNV Dienstenbond, is blij dat Albert Heijn alsnog is ingegaan op de handreiking die de bonden deden. Breunesse: "Mijn inspanning is er steeds op gericht geweest een brug te slaan en tot een goed vergelijk te komen met Albert Heijn. Ik ben daarom erg blij met dit goede resultaat." Daarnaast stelt hij: "De druk vanaf de werkvloer is natuurlijk erg belangrijk geweest. Ik feliciteer de werknemers en complimenteer hen voor hun vastberadenheid en inzet".

Goede zaken
Volgens Breunesse doen alle partijen goede zaken met dit akkoord. "De uitkomst is allereerst pure winst voor de werknemers. Zowel op het punt van loon als op het belangrijke punt van werkzekerheid liggen er goede afspraken. Winst is ook dat we nu verder in gesprek met elkaar kunnen gaan over de toekomst van de distributiecentra en de wijze waarop de flexibilisering zowel voor werknemer als werkgever goed georganiseerd wordt. Voor Albert Heijn geldt natuurlijk vooral dat de klant gewoon bediend kan worden. Ten slotte is dus ook de consument winnaar. Die kan de kerstinkopen weer doen waar die maar wil."

Toekomstagenda
In het resultaat zijn afspraken opgenomen met betrekking tot de besprekingen over de toekomst van de distributiecentra. Zo moet voor 1 april 2011 duidelijk zijn hoe Albert Heijn haar flexibele schil terug kan brengen naar 23%. Ook dienen er voor 1 april 2011 plannen te zijn voor extra opleiding en scholing. Over de ontziemaatregelen voor vaste werknemers (bijvoorbeeld ouderendagen) wordt ook gesproken, maar met dien verstande dat het arbeidsvoorwaardenpakket van de huidige werknemers gegarandeerd is. Daarnaast worden afspraken gemaakt over zelfroosteren, verbetering van de interne communicatie en wordt er geïnvesteerd in verdere mechanisatie om de fysieke arbeid te verlichten. Tot slot wordt bezien hoe de afwisseling in het werk kan worden bevorderd.

Leden aan het woord
Deze week organiseert CNV Dienstenbond samen met FNV Bondgenoten ledenvergaderingen. De leden hebben het laatste woord. Vanaf heden worden de acties echter opgeschort. Als de leden instemmen met het onderhandelingsresultaat is het akkoord definitief.