Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Rover: meer sneeuwoverlast in het OV door slecht beleid Het is niet verbazend dat het openbaar vervoer tijdens hevige sneeuwval ontregeld raakte, maar de gevolgen voor de reiziger waren minder groot geweest als er beter beleid was gevoerd. Zo stelt Rover. De reisinformatie was zeer slecht, treinstellen raakten te snel defect en NS en ProRail bleven te lang volhouden dat de situatie wel meeviel waardoor niet veel reizigers besloten hun reis uit te stellen.

Lege informatieschermen, slecht bijgehouden of zelfs niet functionerende websites, lege treinen waarvan niemand weet waar ze heen gaan (als ze nog gaan rijden), medewerkers die van niets weten en reizigers met smartphones die anderen te hulp moeten schieten: dit weekend was het zeer droevig gesteld met de informatievoorziening binnen het openbaar vervoer. Rover kan begrijpen dat het OV ontregeld raakte door de hevige sneeuwval maar volgens de reizigersvereniging hebben vervoerders ook steken laten vallen, vooral op het spoor.

"Een ramp valt niet te managen, maar de gevolgen wel. En hier schieten NS en ProRail wederom tekort", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. Vandaag ondervinden reizigers vooral op het spoor nog steeds veel hinder van de sneeuwval doordat er door veel defecte treinen met een uitgedunde dienstregeling wordt gereden. Volgens Rover zijn er vele oudere treinstellen die goed bestendig zijn tegen sneeuw, deze zijn echter inmiddels vervangen door treinstellen die alles behalve "winterklaar" zijn. Rover is zeer verbaasd dat NS beweert weinig last te hebben van al het defecte materieel. Het is namelijk de enige reden die NS kan hebben om vandaag volgens een nooddienstregeling te rijden. De bewering van NS dat vandaag toch de vakantiedienstregeling in zou gaan klopt niet, dit is pas over twee dagen. Reizigers ervaren vandaag daarom overvolle treinen en het is bovendien niet duidelijk welke treinen er nu wel en niet rijden.

Dit beeld was afgelopen weekend nog veel sterker, de reisinformatie tijdens het verkeersinfarct was wederom zeer onder de maat. Rover vindt het een zeer kwalijke zaak dat de website van NS vrijwel de hele vrijdag heeft platgelegen. "Er zijn vaker problemen met de website van NS, zelfs tijdens de test van de nooddienstregeling op 9 oktober. NS had al lang voor een back-up server kunnen zorgen", aldus Rover. Toen de website van NS op zaterdag weer online was, kon de reisplanner bovendien foute of onvolledige informatie geven.

Veel reizigers zijn boos om de houding van NS en ProRail. In de media hielden deze bedrijven lange tijd vol dat de toestand op het spoor wel meeviel, waarna reizigers in de praktijk moesten ervaren dat dit niet zo was. "Veel reizigers waren een hele dag onderweg of bereikten hun bestemming niet", aldus Rover, "daarover hadden NS en ProRail gewoon eerlijk moeten zijn". Toen rond de avondspits eenmaal een negatief reisadvies werd gegeven was het voor veel reizigers te laat om thuis te blijven.

Ook in het stads- en streekvervoer schoot informatievoorziening vaak tekort waardoor het voor veel mensen niet duidelijk was wanneer er wel of niet bussen reden. Extra verwarrend is dat iedere vervoerder voor zichzelf uitmaakt wanneer het "onverantwoord" is om te gaan rijden. Zo hield GVB vrijdag in Amsterdam alle bussen binnen terwijl Connexxion en Arriva in dezelfde stad wel reden.
Pagina geplaatst: 20 december 2010