Rijksoverheid
20 december 2010
Vragen van de leden Ferrier en Biskop (beide CDA) over het rapport
'Van vmbo naar havo: tweestrijd over tweesprong?'
Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Ferrier en
Biskop (beide CDA) over het rapport 'Van vmbo naar havo: tweestrijd over
tweesprong?'.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt#Vliegenthart
Vragen van de leden Ferrier en Biskop (beiden CDA) aan de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het rapport 'Van vmbo naar havo:
tweestrijd over tweesprong?" (ingezonden 26 november 2010).
1
Bent u bekend met het rapport van ECBO 'Van vmbo naar havo: tweestrijd over
tweesprong?' dat op 24 november jl. is verschenen? 1)
Ja.
2
Wat vindt u van de conclusie dat vmbo&ers die doorleren op de havo meer succes
zouden kunnen hebben als de havoscholen hun beleid ten aanzien van de
ingestroomde vmbo&ers zou veranderen met name ten aanzien van het niet
mogen doubleren in de klas vier?
Veel factoren spelen een rol bij een al dan niet succesvolle overstap van vmbo
naar havo. Wel ben ik van mening dat het een kwalijke zaak is als VO#scholen
met twee maten meten. Dit heb ik u tijdens het Algemeen Overleg op 12 oktober
2009 overigens ook gemeld.
3
Kunt u aangeven bij hoeveel scholen de regel is ingesteld dat doubleren voor
voormalig vmbo&ers niet mag en waarop deze regel is gebaseerd?
Nee. Dit valt onder de ruimte die scholen hebben voor het formuleren van hun
beleid. Scholen bepalen zelf de overgang# en doubleerbepalingen.
4
Kunt u aangeven wat de belemmerende factoren zijn die het doubleren
veroorzaken in havo 4?
Hierbij kunnen meerdere factoren een rol spelen. Het vakkenpakket van vmbo#
leerlingen is doorgaans minder breed en sluit minder goed op de profielen in havo
4. Ook kunnen algemene competenties een rol spelen zoals zelfstandigheid,
studiehouding en - vaardigheden. In het ECBO#onderzoek is tevens gekeken naar
persoonlijke achtergrondkenmerken als leeftijd, geslacht en afkomst. Deze drie
factoren leveren echter geen substantiële bijdrage in de verklaring voor de
gevonden verschillen in studiesucces tussen oud vmbo#ers en leerlingen uit havo#
3.
5
Kunt u aangeven, of het mede gelet op de conclusies van het ECBO&rapport over
onwennig zijn met havoleerstof etc, een beter resultaat zou opleveren indien de
overgang van vmbo&3 naar havo 3 wordt bevorderd in plaats van pas na vmbo 4.
Zo ja, bent u bereid deze overgang te bevorderen?
Het overgangsbeleid is volledig aan de school en dat laat ik zo.
1) Trouw, 'Havo doet doorstromers te kort', 24 november 2010
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van der
Ham, ingezonden 25 november 2010 (vraagnummer 2010Z17720)