Rijksoverheid
20 december 2010
Verslag van de Raad voor Concurrentievermogen van 10 december jl.
Hierbij bied ik u het verslag aan van de Raad voor Concurrentievermogen van 10
december jongstleden. Nederland werd vertegenwoordigd door de staatssecretaris
van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
Er is tijdens de Raad van gedachten gewisseld over het EU!octrooi. Daarnaast zijn
conclusies aangenomen over de Interne Markt Akte, kansspelen en
industriebeleid.
Onder het agendapunt diversen hebben het voorzitterschap en de Commissie
informatie gegeven over de richtlijn consumentenrechten, de vierde editie van het
scorebord voor de consumentenmarkten, de dienstenrichtlijn, de conferentie over
de omzetting van Europese richtlijnen in nationaal recht. Daarnaast gaf het
komende Hongaarse voorzitterschap een toelichting op haar werkprogramma.
In de bijlage treft u per onderwerp een nadere toelichting. De volgende Raad voor
Concurrentievermogen vindt plaats op 10 en 11 maart 2011.
(w.g.) drs. M.J.M. Verhagen
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
EUoctrooi
Het voorzitterschap, bij monde van minister Van Quickenborne, leidde de
discussie in door te wijzen op de brief van tien lidstaten aan de Commissie met
het verzoek om tot versterkte samenwerking over te kunnen gaan en een brief
van het VK met hetzelfde verzoek. Daarnaast wees het voorzitterschap op het
advies van de juridische dienst van de Raad waaruit blijkt dat versterkte
samenwerking in overeenstemming is met het Verdrag, niet discriminerend is en
bijdraagt aan versterking van de interne markt. Tot slot wees het voorzitterschap
een brief van Spanje en Italië waarin deze lidstaten hun zorg uitspreken over
versterkte samenwerking.
De Commissie, bij monde van Commissaris Barnier, bevestigde de ontvangst van
de brieven met het verzoek om over te gaan tot versterkte samenwerking. De
Commissie concludeerde dat er sprake is van een impasse in de Raad en dat het
niet lukt om binnen redelijke termijn tot besluitvorming te komen op basis van de
benodigde unanimiteit. De Commissie gaf aan positief te staan tegenover het
voorstel voor versterkte samenwerking en kondigde aan op 14 december met een
voorstel voor autorisatie te komen. Dat moet dan vervolgens door het Europees
Parlement worden goedgekeurd en aangenomen in de Raad op basis van
gekwalificeerde meerderheid. De Commissie gaf aan ervoor te zullen waken dat de
inhoudelijke voorstellen voor de versterkte samenwerking in lijn zijn met de
doelstellingen van de interne markt en dat zoveel mogelijk lidstaten mee kunnen
doen.
Nederland en de andere ondertekenaars van de brief over versterkte
samenwerking lichtten hun verzoek aan de Commissie toe. Deze lidstaten gaven
aan te betreuren dat is gebleken dat het niet mogelijk is om met alle 27 lidstaten
een akkoord te bereiken. Het bedrijfsleven in de EU staat hierdoor op achterstand,
terwijl ze juist nu nog concurrerender moeten worden op wereldschaal. Nederland
en de andere lidstaten riepen de Commissie op om zo snel mogelijk met een
voorstel voor goedkeuring van de versterkte samenwerking te komen en riepen
andere lidstaten op om zich bij dit initiatief aan te sluiten. De ondertekenaars van
de brief benadrukten voorts dat de inhoudelijke basis voor de versterkte
samenwerking het Commissievoorstel moet zijn, aangevuld met enkele
compromisvoorstellen van het voorzitterschap. Over deze voorstellen was eerder,
op een aantal lidstaten na, brede consensus in de Raad. Deze lidstaten
onderstreepten eveneens dat inhoudelijke voorstellen voor versterkte
samenwerking moeten voldoen aan twee harde voorwaarden die eerder in de
Raad zijn afgesproken: een kosteneffectieve regeling, die rechtszekerheid biedt.
Veel andere lidstaten sloten zich aan bij de het verzoek van elf lidstaten om tot
versterkte samenwerking over te gaan, en een aantal gaf aan dat te overwegen.
Daarmee is er een overgrote meerderheid van lidstaten die deze stap willen
zetten.
Twee lidstaten keerden zich tegen het verzoek van lidstaten voor versterkte
samenwerking. Volgens deze lidstaten zijn nog niet alle opties onderzocht in de
Raad en moet er verder worden gezocht naar een akkoord bij unanimiteit.
Daarnaast spraken deze lidstaten zorg uit over juridische vragen rond het systeem
voor geschillenbeslechting (octrooirechtspraak) en pleitten ervoor eerst het advies
van het Hof van Justitie hieromtrent af te wachten alvorens verdere stappen
richting versterkte samenwerking te zetten. Een aantal lidstaten en de Commissie
stelden hierop dat al meer dan tien jaar gezocht wordt naar een oplossing voor de
talenregeling en dat alle mogelijke opties zijn verkend. Ten aanzien van het punt
van de geschillenbeslechting stelde de juridische dienst van de Raad dat een
akkoord op dit punt geen juridische voorwaarde is voor de stap naar versterkte
samenwerking.
Het voorzitterschap concludeerde dat een akkoord op basis van unanimiteit niet
mogelijk is binnen een redelijk termijn en constateerde dat veel lidstaten zich
hebben aangesloten bij het verzoek van elf lidstaten om tot versterkte
samenwerking over te gaan. Het voorzitterschap memoreerde de analyse van de
Commissie en de juridische dienst van de Raad dat versterkte samenwerking op
dit terrein juridisch goed mogelijk is en dat de Commissie op 14 december haar
voorstel voor autorisatie zal presenteren. Het aankomend Hongaars
voorzitterschap gaf aan zich in te zullen zetten om zo snel mogelijk tot een
akkoord te komen.
Mededeling Interne Markt Akte
Het voorzitterschap, bij monde van minister Van Quickenborne, gaf een korte
toelichting op de concept raadsconclusies. In de conclusies wordt de mededeling
verwelkomd en het belang van een goed functionerende interne markt voor
burgers, consumenten en bedrijven bevestigd. Het voorzitterschap wees
vervolgens op het belang dat de Raad voor Concurrentievermogen een
geïntegreerde aanpak borgt vanuit het perspectief van de interne markt.
Vervolgens lichtte de Commissie, bij monde van Commissaris Barnier, het voorstel
toe. De Commissie doet 50 concrete voorstellen, gericht op het bevorderen van
groei, concurrentievermogen en sociale vooruitgang. De mededeling is in
consultatie gebracht om een brede publieke discussie te entameren. Tot eind
februari 2011 kunnen alle belanghebbenden schriftelijk reageren aan de
Commissie. Vervolgens nam de Raad de conclusies aan.
Mededeling EUindustriebeleid
Het voorzitterschap, bij monde van minister Marcourt, gaf een korte toelichting op
de concept raadsconclusies. Het voorzitterschap benadrukte dat EU!industriebeleid
nodig is in de concurrentie met andere economieën. Vervolgens was er een korte
discussie van de lidstaten. Een aantal lidstaten waaronder Nederland, benadrukte
het belang van een open economie. Aandacht voor een eerlijk speelveld is
belangrijk, maar dat mag niet leiden tot het wederzijds ophogen van
handelsbarrières. Een enkele lidstaat gaf aan dat het industriebeleid gericht moet
zijn op afzonderlijke sectoren en dat de Europese bedrijven niet in het nadeel
mogen zijn ten opzichte van bedrijven buiten de EU. De Raad nam vervolgens de
conclusies aan.
Kansspelen
Het voorzitterschap, bij monde van minisister van Quickenborne, gaf een korte
toelichting op de voorliggende conclusies die ingaan op twee elementen: 1) betere
samenwerking tussen kansspelautoriteiten om de grensoverschrijdende
uitdagingen bij kansspelen aan te pakken en 2) de noodzaal van erkenning van de
specifieke rol van loterijen. Het Europees Parlement volgt de discussie in
raadskader nauw. De Commissie, bij monde van Commissaris Barnier, liet zich in
positieve zin uit over de conclusies en bevestigde dat de Commissie denkt aan een
groenboek met een open consultatie richting lidstaten en stakeholders op punten
als bescherming van minderjarigen, preventie van criminaliteit, bescherming
tegen verslaving. Volgens de Commissie is een goede samenwerking tussen
lidstaten op deze terreinen van belang. De consultatie zal de discussie op
Europees niveau stimuleren, met inachtneming van de specifieke situaties in de
verschillende lidstaten.
Twee lidstaten intervenieerden, waarbij één lidstaat aangaf dat dit onderwerp
gevoelig ligt. Deze lidstaat hecht vooral aan de verwijzing naar de EU!verdragen
en de rechtspraak van het Hof van Justitie op dit terrein en wijst er op dat de
regels voor de interne markt de basis moeten vormen voor de verdere discussie.
Een andere lidstaat gaf aan blij te zijn met de erkenning dat een lidstaat kan
kiezen voor één of meer exploitanten van kansspelen. Vervolgens nam de Raad de
conclusies aan.
Diversen
Herziene richtlijn consumentenrechten
Het voorzitterschap gaf aan dat in raadskader een akkoord is bereikt over de
herziening van de richtlijn consumentenrechten. Zoals verwacht, wordt de
reikwijdte van de richtlijn dusdanig ingeperkt dat het zich specifiek zal richten op
uniforme Europese regels voor verkoop op afstand (via internet of telefoon) en
verkoop buiten de verkoopruimte (onder meer colportage). De regelingen over
garanties en algemene voorwaarden zijn zoals verwacht geschrapt. Nederland ziet
in deze voorstellen zowel voor consumenten als voor ondernemers toegevoegde
waarde. De consument wordt beter beschermd tegen overrompelende
verkoopmethoden en tegelijkertijd wordt er ten aanzien van de werking van de
interne markt voor consumenten en bedrijven een stap voorwaarts gezet. In het
uiteindelijke totaalpakket wordt in Nederlandse optiek het juiste evenwicht tussen
de belangen van consument en ondernemer gevonden. Dit akkoord zal worden
bestendigd als hamerstuk in een Raad. Op basis van dit akkoord zullen
voorzitterschap en Commissie in het kader van de codecisieprocedure
onderhandelen met het Europees Parlement.
Conferentie over de omzetting van Europese richtlijnen in nationaal recht
Het voorzitterschap koppelde kort terug over de conferentie van 22 en 23
november jl. over de omzetting van EU!richtlijnen in nationaal recht. Volgens het
voorzitterschap werd het belang van tijdige omzetting van EU!regels breed
gedeeld onder de deelnemers en is gesproken over mogelijke maatregelen om de
situatie verder te verbeteren.
Dienstenrichtlijn
De Commissie lichtte kort de stand van zaken toe met betrekking tot de
implementatie van de dienstenrichtlijn in de lidstaten. De Commissie bezoekt vele
lidstaten om workshops te houden over de implementatie. De Commissie gaf aan
dat de één loketten nog niet overal optimaal functioneren. De Commissie gaf aan
in 2011 met een mededeling te zullen komen over de wederzijdse evaluatie met
daarin conclusies en voorstellen ter verbetering en/of aanvulling van de richtlijn.
Vierde editie scorebord consumentenmarkten
De Commissie gaf een korte toelichting op het consumentenscorebord en wees
vooral op de internetmarkt en vleesmarkt als aandachtspunten. De Commissie
kondigde aan op deze terreinen een vervolgstudie uit te zullen voeren.
Werkprogramma Hongaars EUvoorzitterschap
Het komend Hongaars voorzitterschap gaf een korte toelichting op de prioriteiten
van haar voorzitterschap op het terrein van industrie en interne markt. Als
prioriteiten noemde het komend voorzitterschap onder andere de Interne Markt
Akte, de follow!up van de Europa 2020 strategie, schaarse grondstoffen, EU!
octrooi, implementatie van de innovatie unie en de follow!up van de Small
Business Act.