Ingezonden persbericht


Group Casino treedt toe tot EMD

European Marketing Distribution versterkt Europese inkoopkracht

Beesd, 20 december 2010 - De Franse Group Casino is toegetreden tot European Marketing Distribution (EMD), de leidende retail-organisatie voor supermarktformules in Europa. In Nederland behoort de coöperatieve inkooporganisatie Superunie tot EMD. Met deze recente toevoeging is EMD weer in Frankrijk vertegenwoordigd en nam haar omvang toe tot 15 aangesloten leden. Tezamen representeren die 500 onafhankelijke winkelformules in 16 landen. Dick Roozen, algemeen directeur Superunie en Vice President van EMD: 'Het toetreden van Casino vergroot de internationale inkoopkracht van EMD. Vooral ook op het terrein van internationale eigen merken sourcing en inkoop biedt dit grote kansen. Superunie zal hiervan de vruchten kunnen plukken.'

EMD voerde ook een interne herstructurering van organisatie en management door. De organisatie kent nu aparte eenheden voor Private Label Products en Branded Products. Roozen: 'Superunie heeft actief bijgedragen aan het vormgeven van deze uiterst efficiënte en effectieve organisatievorm onder de leiding van Managing Director Philippe Gruyters.' EMD onderhandelt namens de leden over de inkoopcondities voor een groot aantal productcategorieën of specifieke producten, die vervolgens door de bij deze leden aangesloten supermarktformules op hun respectieve markten worden verkocht. Dit varieert van vruchtensappen tot ontbijtcereals tot zuivel tot diepvriesproducten.

Over EMD
EMD verenigt als leidende retail-alliantie in Europa 15 onafhankelijke retail-organisaties, die tezamen 500 supermarktformules in 16 landen vertegenwoordigen met in totaal 150.000 verkoopvestigingen. Daaronder vallen supermarkten, kiosken en overige verkooppunten. De totale omzet die zo kan worden geboekt, bedraagt bijna ¤ 130 miljard. EMD is in 1989 opgericht. EMD richt zich op leveranciers met multinationale en nationale merken, de gezamenlijke inkoop van private labelproducten en het ontwikkelen en voeren van exclusieve Eurobrand-concepten.

Over Superunie
Superunie is de inkooporganisatie die in Nederland 14 onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt. De leden van Superunie beleveren meer dan 1.600 supermarkten, die lokaal, regionaal en/of landelijk verspreid zijn. Tezamen voorzien ze ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking van de dagelijkse boodschappen. Zo draagt de collectieve inkoop via Superunie bij aan de pluriformiteit in de Nederlandse foodretail. Superunie is al 54 jaar succesvol.

De leden van Superunie bestaan uit: Boni-Markten (Nijkerk), Boon Beheer (Sliedrecht), Coop Holding (Velp), Deen Supermarkten (Hoorn), Detailresult Groep (Velsen-Noord), Hoogvliet Super (Alphen aan den Rijn), Jan Linders (Nieuw Bergen), Nettorama Distributie (Oosterhout), Poiesz Supermarkt (Sneek), Sanders Supermarkt (Enschede), Sligro Food Group Nederland (Veghel), Spar Holding (Zevenbergen), Sperwer Holding (De Bilt), Vomar Holding (Alkmaar).