Maastricht UMC+


Persbericht

Food4Me krijgt negen miljoen Europese subsidie

Internationaal onderzoek naar individuele voeding deels in Maastricht

MAASTRICHT, 21 december 2010 - Zijn mensen in staat hun voedingspatroon te veranderen op basis van geïndividualiseerde informatie? Zij ze meer gemotiveerd als ze een op hun hoogsteigen genenpatroon toegesneden dieetadvies krijgen? Dat is de vraag die beantwoord moet worden in een internationaal onderzoek, Food4Me, waarin de vakgroep humane biologie van Nutrim/ Maastricht UMC+ een belangrijke rol gaat spelen.

De Europese Unie kent het onderzoek Food4Me negen miljoen euro subsidie toe, waarvan een half miljoen in 'Maastricht' landt. Het onderzoek wordt vanuit Dublin gecoördineerd, en gaat in zes Europese landen lopen: Nederland, Engeland, Duitsland, Spanje, Griekenland en Zweden. In totaal zullen 2500 mensen aan het onderzoek meedoen, verdeeld over de zes partners.

Het onderzoek is compleet web-based, hetgeen betekent dat de deelnemers gedurende het gehele traject via de digitale weg worden begeleid en gemonitord. Zo wordt bijvoorbeeld de lichamelijke activiteit gemeten door een accelerometer, die via de computer wordt uitgelezen en doorgestuurd.

Getracht zal worden via een analyse van persoonlijke kenmerken van de deelnemers, zoals het genenpatroon, maar ook zaken als vetstofwisseling, te komen tot een op maat gesneden voedingsadvies. Personalised nutrition, met een Engelse term.

Prof. dr. Wim Saris, die het onderzoek in Maastricht leidt, is ervan overtuigd dat personalised nutrition een steeds grotere rol zal gaan spelen in de medische wetenschap, net als personalised medicine trouwens. Saris: "Er is al heel veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en ziektes, maar de vertaling van die kennis naar personalised nutrition heeft nooit plaatsgevonden. Wat dat betreft is dit onderzoek uniek in zijn soort."

Food 4Me richt zich overigens niet alleen op het analyseren van individuele kenmerken met betrekking tot het voedingspatroon, maar behelst ook een preventie-georiënteerd onderzoek naar consumentengedrag. Het onderzoek, waaraan multinationals als Philips en DSM deelnemen, gaat op 1 januari 2011 van start en zal vier jaar duren.

EINDE PERSBERICHT

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


Noot voor de redactie/