Port of Rotterdam

Datum 16-12-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Voortzetting 6 uur ETA-melding via Koninklijke Dirkzwager

Het Havenbedrijf Rotterdam en Koninklijke Dirkzwager hebben een contract gesloten dat alle schepen die Rotterdam aandoen, hun verplichte 6 uur ETA-melding bij Koninklijke Dirkzwager blijven doen. Dirkzwager zorgt dat de havenmeester zonder vertraging van de juiste informatie wordt voorzien.

Het contract betreft een voortzetting van de bestaande situatie, dus zal de scheepvaart niet veel van het nieuwe contract merken. De afspraken zijn aangepast aan de moderne technieken van communicatie. "Het is een formalisering en een verfijning van afspraken tussen Koninklijke Dirkzwager en het Havenbedrijf", legt Rob Slegtenhorst van het Havenbedrijf uit.

Onder andere maakt Koninklijke Dirkzwager (de agent van) schepen die zich niet of niet op tijd melden, duidelijk dat ze zich aan de meldplicht moeten houden. Dirkzwager beschikt over de technische mogelijkheden om positie, snelheid en richting van schepen voor de Europese kusten te verifiëren. Manager Jeroen Kortsmit van Koninklijke Dirkzwager: "Met de verwachte drukte in de Rotterdamse haven neemt ook de noodzaak toe, dat schepen zich strikt aan de regels houden. Het Havenbedrijf kan rekenen op de goede en degelijke informatiestroom."

Verplichting
De verplichting om zes uur voor aankomst een ETA (Estimated time of arrival) door te geven in de haven van Rotterdam, is vastgelegd in de Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart (RCLZ), een ministeriële regeling van 2009. Hoewel formeel de melding moet worden gedaan aan het Havenbedrijf, staat in de regeling Koninklijke Dirkzwager als meldpunt genoemd. De meldplicht is kenbaar gemaakt aan de scheepvaart in de Port Information Guide waarin ook de adressen voor e-mail of telex staan. Schepen die koers zetten naar Rotterdam dienen de Guide te raadplegen.

Anders dan de naam van de regeling doet vermoeden, betreft het niet alleen schepen die een loods nodig hebben. Koninklijke Dirkzwager stuurt de informatie door naar het Havencoördinatiecentrum (HCC), waardoor de loodsen maar ook de roeiers en sleepdiensten worden geïnformeerd. "Het gaat om alle schepen", zegt Jeroen Kortsmit. "Wie zich niet houdt aan de 6 uur ETA-meldplicht, zal niet direct het risico lopen een bekeuring te krijgen, maar moet er rekening mee houden dat de dienstverlening in de haven minder optimaal zal zijn."

Helder
Het afsluiten van dit contract betekent meer voor beide partijen. Koninklijke Dirkzwager ziet het als een bevestiging en erkenning van de toegevoegde waarde die dit bedrijf biedt aan de Rotterdamse haven. Het Havenbedrijf is tevreden dat de verhoudingen nu helder zijn. "Koninklijke Dirkzwager is een commerciële partij", zegt Rob Slegtenhorst. "De havenautoriteit is er voor de nautische orde en de nautische veiligheid in de haven."

De partijen hebben een (natuurlijke) band. Het Havenbedrijf heeft een (minderheids)aandeel in Koninklijke Dirkzwager. Slegtenhorst: "Rotterdam is een Europese haven van wereldklasse, en het Havenbedrijf levert daaraan een bijdrage. De efficiënte levering van gegevens over binnenkomende schepen aan commerciële dienstverleners zoals bevoorraders laat het Havenbedrijf graag aan Koninklijke Dirkzwager over, de informatiemakelaar van de Rotterdamse haven. Het is juist de toegevoegde waarde van Dirkzwager dat het een commerciële organisatie is. Het Havenbedrijf als autoriteit heeft op dit gebied geen rol in commerciële activiteiten."

Het contract is in principe voor vijf jaar, met vijf jaar opzegtermijn, dus voor de komende tien jaar is de Rotterdamse haven verzekerd van een gestroomlijnde informatievoorziening over schepen die in aantocht zijn.