Port of Rotterdam
Datum 16-12-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Voortzetting 6 uur ETA-melding via Koninklijke Dirkzwager
Het Havenbedrijf Rotterdam en Koninklijke Dirkzwager hebben een
contract gesloten dat alle schepen die Rotterdam aandoen, hun
verplichte 6 uur ETA-melding bij Koninklijke Dirkzwager blijven doen.
Dirkzwager zorgt dat de havenmeester zonder vertraging van de juiste
informatie wordt voorzien.
Het contract betreft een voortzetting van de bestaande situatie, dus
zal de scheepvaart niet veel van het nieuwe contract merken. De
afspraken zijn aangepast aan de moderne technieken van communicatie.
"Het is een formalisering en een verfijning van afspraken tussen
Koninklijke Dirkzwager en het Havenbedrijf", legt Rob Slegtenhorst van
het Havenbedrijf uit.
Onder andere maakt Koninklijke Dirkzwager (de agent van) schepen die
zich niet of niet op tijd melden, duidelijk dat ze zich aan de
meldplicht moeten houden. Dirkzwager beschikt over de technische
mogelijkheden om positie, snelheid en richting van schepen voor de
Europese kusten te verifiëren. Manager Jeroen Kortsmit van Koninklijke
Dirkzwager: "Met de verwachte drukte in de Rotterdamse haven neemt ook
de noodzaak toe, dat schepen zich strikt aan de regels houden. Het
Havenbedrijf kan rekenen op de goede en degelijke informatiestroom."
Verplichting
De verplichting om zes uur voor aankomst een ETA (Estimated time of
arrival) door te geven in de haven van Rotterdam, is vastgelegd in de
Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart (RCLZ), een
ministeriële regeling van 2009. Hoewel formeel de melding moet worden
gedaan aan het Havenbedrijf, staat in de regeling Koninklijke
Dirkzwager als meldpunt genoemd. De meldplicht is kenbaar gemaakt aan
de scheepvaart in de Port Information Guide waarin ook de adressen voor
e-mail of telex staan. Schepen die koers zetten naar Rotterdam dienen
de Guide te raadplegen.
Anders dan de naam van de regeling doet vermoeden, betreft het niet
alleen schepen die een loods nodig hebben. Koninklijke Dirkzwager
stuurt de informatie door naar het Havencoördinatiecentrum (HCC),
waardoor de loodsen maar ook de roeiers en sleepdiensten worden
geïnformeerd. "Het gaat om alle schepen", zegt Jeroen Kortsmit. "Wie
zich niet houdt aan de 6 uur ETA-meldplicht, zal niet direct het risico
lopen een bekeuring te krijgen, maar moet er rekening mee houden dat de
dienstverlening in de haven minder optimaal zal zijn."
Helder
Het afsluiten van dit contract betekent meer voor beide partijen.
Koninklijke Dirkzwager ziet het als een bevestiging en erkenning van de
toegevoegde waarde die dit bedrijf biedt aan de Rotterdamse haven. Het
Havenbedrijf is tevreden dat de verhoudingen nu helder zijn.
"Koninklijke Dirkzwager is een commerciële partij", zegt Rob
Slegtenhorst. "De havenautoriteit is er voor de nautische orde en de
nautische veiligheid in de haven."
De partijen hebben een (natuurlijke) band. Het Havenbedrijf heeft een
(minderheids)aandeel in Koninklijke Dirkzwager. Slegtenhorst:
"Rotterdam is een Europese haven van wereldklasse, en het Havenbedrijf
levert daaraan een bijdrage. De efficiënte levering van gegevens over
binnenkomende schepen aan commerciële dienstverleners zoals
bevoorraders laat het Havenbedrijf graag aan Koninklijke Dirkzwager
over, de informatiemakelaar van de Rotterdamse haven. Het is juist de
toegevoegde waarde van Dirkzwager dat het een commerciële organisatie
is. Het Havenbedrijf als autoriteit heeft op dit gebied geen rol in
commerciële activiteiten."
Het contract is in principe voor vijf jaar, met vijf jaar opzegtermijn,
dus voor de komende tien jaar is de Rotterdamse haven verzekerd van een
gestroomlijnde informatievoorziening over schepen die in aantocht zijn.