Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: uitgevers houden zich aan de afspraak

21-12-2010

De Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale Regiopers Dagbladen zijn de afspraken die zij met de NMa hebben gemaakt nagekomen. In 2007 heeft de NMa met de Persgroep, Telegraaf Media Groep en de Nationale Regiopers Dagbladen afgesproken dat zij een complianceprogramma invoeren. Zon programma helpt ondernemingen te voorkomen dat mensen binnen de onderneming zich schuldig maken aan overtredingen van het mededingingsrecht. De NMa heeft documenten hierover bekeken en gesprekken gevoerd met de door de bedrijven speciaal hiervoor aangestelde mensen.

In 2007 rondde de NMa een onderzoek af naar gedragingen in de advertentiemarkt. Dit onderzoek had onvoldoende aanwijzingen opgeleverd om voortzetting van het onderzoek te rechtvaardigen. Op verzoek van de NMa hebben TMG, NRp en PCM, dat later is overgenomen door de Persgroep, complianceprogrammas ingevoerd. Ten tijde van de invoering waren complianceprogrammas een nog relatief onbekend fenomeen in het Nederlandse bedrijfsleven. Inmiddels zien steeds meer bedrijven complianceprogrammas als een kans om te voorkomen dat medewerkers de wet overtreden. De NMa juicht deze ontwikkeling toe.