Vilans


Ouderenadviseur en onderhoudsmedewerker: vreemden of vrienden?

Voorzichtig doet ze de deur open. Ze krijgt niet vaak bezoek. Vreemden moet ze niet. Maar nu doet haar verwarming het niet goed. Het blijkt Ronald te zijn, onderhoudsmedewerker van de woningcorporatie. Ze kent hem wel. Hij is al eens eerder langs geweest voor een lekkende kraan. Hij doet haar aan haar zoon denken, die al jaren in Canada woont.

Pannetje eten in de douche

Ze maakt een verwarde indruk, vindt Ronald. "Je komt toch voor dat extra slot op de deur? Want er wordt de laatste tijd toch zoveel ingebroken..."
Ze biedt Ronald koffie aan. "Gezellig dat je langs komt". Als Ronald op weg is naar de cv-ketel, ziet hij het pannetje met eten in de douche staan. Hé, hij krijgt een niet-pluis-gevoel.

Veel zien, weinig signaleren

Onderhoudsmedewerkers, wijkbeheerders, medewerkers incasso of woonconsulenten van woningcorporaties zien veel. Ze komen binnen bij de mensen en treffen van alles aan: grote troep, bedorven eten, volgepropte brievenbussen, mensen die zichzelf verwaarlozen, mensen die verward zijn.
Oudere bewoners die het niet meer redden op zichzelf, leveren doorgaans niet zoveel overlast. Buren klagen niet zo snel. Maar hulp is wel nodig. En het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium.

Medewerkers van woningcorporaties zien veel, maar signaleren nog weinig. Ze weten vaak niet wat ze met dat niet-pluisgevoel moeten doen. Op zijn best delen ze het met een collega, of schakelen de woonconsulent in. Maar meestal blijft het zoals het is. En komen ze weer opdraven om nog een extra slot in de voordeur te zetten.

Veel signaleren, weinig zien

Ouderenadviseurs zien ook veel, pikken signalen op en gaan daarmee aan de slag. Maar zij komen niet overal gemakkelijk binnen. Hoe bereik je nu die ouderen, waar mensen als Ronald wel gemakkelijk over de vloer komen?

De oplossing

Marina is ouderenadviseur bij Stichting Welzijn. Stel dat Ronald haar wél zou kennen. Ronald geeft zijn niet-pluisgevoel door aan Marina, rechtstreeks of via de woonconsulent. Zij pikt het signaal op, gaat op huisbezoek en zet zo nodig hulp in. En ze laat Ronald weten hoe het verder gaat met mevrouw.

Zo worden ouderenadviseur en onderhoudsmedewerkers vrienden. Vrienden in zaken wel te verstaan. Mijn boodschap aan Marina: zoek Ronald eens wat vaker op, maak je bekend en werk samen. Je wordt er allebei beter van.