Nederland matig in Social Media inzet voor kennis


ScienceGuide presenteert de eerste Hoger Onderwijs Social Media Top 10

AMSTERDAM, 20101221 -- 2011 wordt voor het HO écht het jaar van de Social Media. WO en vooral HBO hebben kennisdeling-medium Facebook nog niet echt ontdekt. ScienceGuide presenteert de eerste Top 10 van HO-instellingen in Europa bij de inzet van Social Media voor nieuws, reputatieversterking en kennisdeling met hun omgeving. En de 3 ergste dinosauriërs van de 21e eeuw in het HO!

In Europa zijn er 336.890 twitter followers in 390 twitter kanalen vanuit het HO en maar liefst 1.475.255 facebook fans in 598 officiële facebook groepen vanuit het HO.

Geen land weet met zijn universiteiten zo te domineren in de wereld van Social Media als het Verenigd Koninkrijk. Zo'n 50% van de lezers is verbonden aan Britse instellingen. Oxford is de grote winnaar onder de instellingen in Europa, maar ook de hoge score van de Open University is opmerkelijk.

Nederland doet het 'niet slecht', maar dat komt doordat ons HO Twitter ontdekt heeft. Maar het dreigt nu al weg te zakken doordat het op Facebook ver achter lijkt te lopen. Was Nederland hier alerter kon het in de top 3 komen, zo blijkt uit de cijfers. Het marktaandeel bij Twitter is voor het HO van ons land 8,9% van de contacten, bij Facebook een schamele 1,2%.

De hogescholen zijn met beduidend meer instellingen en mensen, maar zijn verhoudingsgewijs nog ondermaats present en actief in het kennisdelen via Social Media. Ook hebben zij veel minder volgers/vrienden op hun accounts. Op Facebook gemiddeld maar een derde van die bij de universiteiten (1410 en 465).

De Drie Dino's van de HO Social Media komen nota bene uit de kringen van de topinstellingen. Ze zijn gevestigd in België, Zwitserland en Duitsland: de KU Leuven, de ETH Zürich en de Ludwig Maximilian Uni in München.





Ingezonden persbericht