EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

21 december 2010

EVO en TLN: Snelle aanpak A27 Everdingen-Lunetten van belang voor economie

Logistiek belangenbehartigers verwelkomen besluit aanleg spitsstroken

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageren instemmend op het besluit van minister Schultz van Haegen om op korte termijn spitsstroken en extra weefvakken te realiseren op de A27 tussen Everdingen en Lunetten. Het vervoerende en verladende bedrijfsleven lijdt jaarlijks 54 miljoen euro schade door files op en rond de Ring Utrecht die voorkomen kunnen worden. Daarbij komt dat het bereikbaar maken van de regio Utrecht van vitaal belang is voor de hele Nederlandse economie, aldus EVO en TLN. Na de besluiten over en aanpak van de doorstroming op de A2 komt nu de doorstroming op de A27 langs Utrecht aan bod. Rijkswaterstaat studeert al op lange termijnoplossingen, zoals in de planstudies Ring Utrecht en de planstudie A1-A27 Utrecht-Hilversum-Amersfoort. Maar daarnaast wil het kabinet ook het fileleed op de korte termijn aanpakken. Dat is ook broodnodig volgens EVO en TLN, omdat de economische én milieuschade erg oplopen door de vele files op dit traject. De aanleg van extra wegcapaciteit biedt in ieder geval wat extra lucht. Vandaag heeft Rijkswaterstaat het zogenoemde wegaanpassingsbesluit (WAB) ter inzage gelegd. Hierin staat dat tussen de op- en afritten bij Hagestein en Houten een spitsstrook wordt aangelegd. Een spitsstrook is een rijstrook die alleen wordt opengesteld tijdens de drukste uren van de dag. Omdat er dan tijdens de spits geen vluchtstrook meer beschikbaar is, worden op dit traject ook zes vluchthavens aangelegd. Tussen knooppunt Everdingen en aansluiting Hagestein en tussen aansluiting Houten en knooppunt Lunetten komt ook een (extra) weefstrook, waarin een invoegstrook en een uitrijstrook worden gecombineerd.