Vodafone: kerstdonatie volgens doneren 2.0 in plaats van kerstpakket

22/12/2010 11:21

Vodafone Libertel NV

Vodafone: kerstdonatie volgens doneren 2.0 in plaats van kerstpakket

Medewerkers doneren via internet en volgen hun goede doelen online

Amsterdam, 22 december 2010 - Vodafone Nederland laat medewerkers zelf bepalen welk goede doel een kerstdonatie ontvangt. In plaats van de traditionele kerstpakketten, doneert Vodafone dit jaar EUR 50.000 aan nationale en internationale goede doelen die zijn aangedragen door medewerkers zelf. Dit bedrag wordt beschikbaar gesteld door de Vodafone Netherlands Foundation en gedoneerd via het interactieve goede doelen platform Pifworld.

"Wij willen onze medewerkers zelf de controle en regie geven over hoe hun kerstdonatie besteed wordt, " aldus Paul Smits, Voorzitter Vodafone Netherlands Foundation. "Ook willen wij dat zij zich betrokken voelen bij de projecten waar zij aan doneren. Daarom kunnen medewerkers zelf projecten aandragen. Als bijvoorbeeld een collega of familielid zich vrijwillig inzet voor een bepaald project, dan komt het goede doel veel dichterbij en raakt het mensen meer persoonlijk."

Volgens goede-doelen-experts Fons de Rooij en Mascha Buiting willen donateurs tegenwoordig controle over hun relatie met het goede doel dat zij steunen, een actieve band met de organisatie of de betrokken mensen opbouwen en snel aantoonbaar resultaat zien. Dit schrijven zij in hun boek 'Goede doelen op weg naar 2015'

"Vodafone zet deze principes in bij de kerstdonatie," zegt Smits. "Emotie, beleving en concreetheid spelen een belangrijke rol bij de keuze van de projecten. De projecten kunnen een aantoonbaar verschil maken. Er zijn gedreven mensen bij betrokken en het resultaat is direct te volgen."

Elke medewerker kreeg de kans om zijn of haar favoriete goede doel te nomineren voor de Kerstdonatie 2010. Via het interactieve goede doelen platform Pifworld.com kunnen Vodafone medewerkers tot 16 januari 2011 zelf hun donaties aan de verschillende projecten toekennen. Bovendien kunnen zij deze koppelen aan hun Hyves of Facebook account en zodoende andere medewerkers of vrienden overhalen ook aan hun favoriete goede doel te doneren. Het telecombedrijf besteedt dit jaar EUR 50.000 via Pifworld aan nationale en internationale projecten. Medewerkers worden op verschillende manieren betrokken. Zij kunnen zelf projecten aandragen of het goede doel als ambassadeur promoten onder hun collega's. Ook kunnen ze online de voortgang van het project volgen en de resultaten delen met hun vrienden en familie.

De medewerkers kunnen schenken aan projecten van bekende goede doelen zoals het scholenprogramma van dance4life in Mexico, directe hulp aan gehandicapte kinderen door het Liliane Fonds en de financiering van coaches voor vier jaar bij SOS Kinderdorpen. Daarnaast kan men doneren aan kleine en soms ook lokale initiatieven, zoals de bouw van een nieuw speelterrein bij kinderboerderij de Pijp in Amsterdam of een kookworkshop voor de patiënten van het Ronald McDonald Huis. Ook kan er gedoneerd worden aan persoonlijke projecten van directe collega's, zoals dolfijntherapie voor een ziek kind en onderwijs voor gehandicapte kinderen via Stichting Mariamma.





http://www.vodafone.nl/