NMBS

Geen cadeau voor NMBS Logistics

22/12/2010

Vandaag wordt in een krant verwezen naar een overdracht van activa tussen NMBS en haar goederenfiliaal NMBS Logistics. Dit is een perfect normale (boekhoudkundige) operatie bij de oprichting van een nieuwe dochteronderneming. NMBS wil benadrukken dat deze operatie volledig kadert in het door de Europese Commissie goedgekeurde reddingsplan voor de vrachtactiviteit.

De Europese Commissie keurde op 26 mei jl. het dossier goed dat door NMBS en de Federale Overheid werd overgemaakt. Het voorgelegde reddingsplan bestond uit een industrieel plan met tal van operationele en commerciële maatregelen en een financieel luik.

Het wordt door de Europese Commissie opgelegd dat alle voor de vrachtactiviteit relevante activa naar de nieuwe dochteronderneming worden overgeheveld.

Hieronder valt enerzijds een logische overdracht van de activa (terreinen, gebouwen en locomotieven) die NMBS Logistics zal aanwenden in het uitoefenen van haar activiteiten, en anderzijds een eenmalige (one time, last time) kapitaalsinjectie. Van de door NMBS-Holding toegezegde 135 miljoen euro zal slechts 30 miljoen euro via NMBS als vers kapitaal worden ingebracht in NMBS Logistics. De overige 105 miljoen euro zal worden gebruikt voor een uitstapregeling en om gedurende een overgangsperiode de loonhandicap weg te werken om marktconform te kunnen functioneren.

Door de relatief hoge immobilisatiegraad van locomotieven waarmee het binnenlands reizigersverkeer af te rekenen krijgt, wordt binnen NMBS naar oplossingen gezocht. Een daarvan is dat een aantal locomotieven dat tot NMBS Logistics zal behoren, aan correcte (markt)voorwaarden aan NMBS wordt verhuurd. Omgekeerd zullen trouwens ook door NMBS Logistics locomotieven gehuurd worden bij NMBS. Bovendien is deze wederzijdse verhuring van locomotieven van tijdelijke aard, nl. tot de nieuwe locomotieven voor het reizigersverkeer zullen opgeleverd zijn. De 120 nieuwe locomotieven T18 worden door Siemens vanaf het voorjaar van 2011 aan NMBS geleverd. De financiële impact op de binnenlandse reizigersactiviteit van dit alles is nihil.

Er wordt, en dat wenst NMBS eens te meer te benadrukken, op geen enkele manier met de overheidsdotatie ten bate van de publieke dienstverlening gegoocheld.

NMBS wenst te benadrukken dat deze transfer van activa in lijn verloopt met het dossier zoals dat in december 2009 werd ingediend bij de Europese Commissie, en dat de Raad van Bestuur haar discussie over de implementatie ervan verder zet op 10 januari 2011. Het filiaal NMBS Logistics zal op 1 februari 2011 operationeel van start gaan, en beschikt ondertussen over de daarvoor noodzakelijke certificaten en licenties.

Marc Descheemaecker, CEO NMBS: Wie spreekt over cadeaus weet niet waarover hij het heeft of is van slechte wil. Het betreft hier een operatie die perfect kadert in het door de Europese Commissie goedgekeurde plan voor NMBS Logistics. We doen dit met respect voor de dialoog binnen de beheersorganen van ons bedrijf en zonder boekhoudkundige scheeftrekkingen. We zullen op geen enkele manier aanvaarden dat de openbare dienstverlening benadeeld wordt. Ik betreur het bovendien, en keur het ten strengste af, dat iemand in dit complexe en gevoelige dossier, bewust fractionele informatie op een foute manier naar de media lekt. Onze prioriteit bij NMBS Logistics ligt in het verzekeren van de werkgelegenheid voor de medewerkers en het voortbestaan van een gezonde vrachtactiviteit.