Bodegraven
(22-12-2010)
Stand van zaken gladheidbestrijding in Bodegraven
Op woensdag 22 december rijdt Cyclus de strooiroute, zoals opgenomen in
het gladheidbestrijdingsplan. Onderstaand veelgestelde vragen en
antwoorden:
* Waarom is het op fietspaden gladder dan op autowegen?
Het strooimiddel gaat werken zodra er verkeer over de gestrooide
weg rijdt. Dikke autobanden hebben meer effect dan dunne
fietsbanden. Daarom kan het op fietspaden langer glad blijven.
* Waarom is het op sommige wegen in de gemeente gladder dan op andere
wegen?
Dit komt omdat elke weg een andere ligging en dus temperatuur
heeft. Wegen langs het water zijn bijvoorbeeld kouder en dus eerder
glad dan wegen waarlangs bebouwing staat. Het komt ook door
verschillen in ondergrond. Bij klinkerwegen is het bijvoorbeeld
eerder glad dan bij asfaltwegen.
* Waarom wordt er geschoven in straten met natte sneeuw, terwijl er
ook nog straten zijn waar het echt glad is?
Er wordt geschoven in straten met natte sneeuw, omdat de kans groot
is met dit weertype dat het sneeuw weer bevriest en ijs wordt.
Gemeente Bodegraven