Project Gemeente Westland



Aanbesteding hulp bij het huishouden succesvol afgerond

Publicatiedatum: 22-12-2010

De komende vier jaar blijven zorgaanbieders Careyn, Pieter van Foreest en Inis de huishoudelijke hulp in Westland verzorgen. Daarnaast kunnen nog vier nieuwe aanbieders een aanbod doen voor huishoudelijke hulp: Buurtzorg Nederland, Maecon, Axxicom en Algemeen Thuiszorg Bureau. Voor Westlanders die gebruik maken van deze vorm van zorg betekent dit meer keuzevrijheid, maar ook de mogelijkheid de eigen hulp te behouden indien gewenst. In Westland maken op dit moment ongeveer 2.100 huishoudens gebruik van hulp in de huishouding via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Aanbesteding
De hulp bij het huishouden is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met deze vorm van zorg kunnen mensen langer zelfstandig blijven wonen. Onlangs liepen binnen de gemeente Westland de huidige contracten af en moest er opnieuw worden aanbesteed. Dat gebeurde volgens Europese richtlijnen.

Samen met de Wmo-adviesraad is het bestek voor de aanbesteding samengesteld. Wethouder Zorg en Welzijn Marga de Goeij: "Bij de aanbesteding zijn we uitgegaan van kwaliteit, continuïteit, de vrije keuze van de cliënt en de samenwerking met andere zorgaanbieders zoals huisartsen. Vooral dat laatste is van belang om een vangnet te creëren voor kwetsbare Westlanders. Ik ben blij dat de keuze nu groter is maar dat mensen, als zij dat willen, ook hun eigen hulp kunnen behouden."

Aanvragen
Toekennen van hulp in het huishouden is mogelijk wanneer huishoudelijke taken niet meer zelf uitgevoerd kunnen worden en er geen partner, inwonenden of mantelzorgers zijn die deze taken op zich kunnen nemen. Een aanvraag kan op verschillende manieren worden gedaan:
* bij één van de Westlandse STIPloketten

* via deze website

* via de STIPsite (www.stipwestland.nl) een aanvraag downloaden en inzenden.

Voor de hulp is een inkomensafhankelijke eigen bijdrage verschuldigd die door het Centraal Administratiekantoor (CAK) wordt berekend en geïnd.