Inspectie voor de Gezondheidszorg
Het resultaat telt: nulmeting kwaliteit apotheken 2009
Nieuwsbericht | 22-12-2010
Vandaag maakt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) voor de eerste
keer het rapport 'Het Resultaat Telt: Apotheken' openbaar. Het rapport
is een nulmeting onder alle openbare apotheken, gebaseerd op de
gegevens uit de basisset kwaliteitsindicatoren apotheken.
Het detecteren van risico's en het verkrijgen van inzicht in de
geleverde kwaliteit van de farmaceutische zorg zijn de belangrijkste
doelen die de inspectie nastreeft bij het jaarlijks toetsen van
openbare apotheken. In 2011 gaat de inspectie 100 apotheken bezoeken om
te kijken of de uitkomsten van deze nulmeting daadwerkelijk
overeenstemmen met de dagelijkse praktijk in de apotheken.
Zo kan de inspectie kijken of de nu gebruikte indicatoren voldoende
inzicht hierin geven. De komende jaren zullen de indicatoren verder
worden doorontwikkeld. Hierdoor krijgt de inspectie steeds meer
gerichte informatie over de kwaliteit van de geleverde zorg.
De meest opvallende resultaten uit het rapport zijn:
- Medicatiebewaking is in zijn algemeenheid goed op orde. Dat betekent
dat er door apotheken wordt gekeken naar geneesmiddelinteracties en dat
de richtlijnen voor farmacotherapie worden gevolgd. Een voorbeeld
daarvan is het geven van maagbeschermers bij gebruik van bepaalde
pijnmedicatie.
- Apothekers geven aan in 9 van de 10 gevallen te kijken naar
contra-indicaties en allergieën. De precieze beoordeling van deze
uitkomsten wordt echter bemoeilijkt doordat de apotheker geen toegang
heeft tot het medische dossier van de patiënt zelf. Dat betekent dat de
apotheker in de praktijk meestal uitgaat van de informatie die de
patiënt hierover zelf geeft.
- De receptcontrole kan nog sneller en vollediger. Uit oogpunt van
veiligheid hoort de apotheker de uitgifte van een medicijn binnen 24
uur na de terhandstelling te controleren. Een derde van de apothekers
gaf aan dit meer dan 10 dagen per meetjaar niet te doen.
- Uit de nulmeting komt een beeld naar voren dat er grote verschillen
zijn tussen apotheken in de mate waarin zij aan patiëntbegeleiding
doen. Het gaat bijvoorbeeld om het geven van een inhalatie-instructie.
Maar ook om het aanbieden van voorlichting over gebruik en bijwerkingen
van antidepressiva en verslavende middelen en het jaarlijks doen van
een medicatie review bij patiënten die veel verschillende
geneesmiddelen gebruiken.
Meer informatie
* Het resultaat telt openbare apotheken22-12-2010 |
PDF-document, 1604 kB
Zie het origineel