Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 22 december 2010

Publieke verslaglegging supermarkten over verantwoord ondernemen is matig

De publieke verslaglegging over verantwoord ondernemen van de supermarktketens in Nederland is matig, zo stelt Rankabrand.nl na een analyse van de publicaties op websites van supermarktketens. Rank a Brand deed dit onderzoek naar aanleiding van de aangenomen motie 'Eerlijke Supermarkten' van de ChristenUnie, dat erop is gericht om alle huismerk producten in 2015 'duurzaam' te maken. Albert Heijn, op de voet gevolgd door C1000, heeft de meeste 'best practices' concreet beschreven. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen.

Hoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites. "Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten," zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk. "Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers."

Wat betreft de verslaglegging over milieugerelateerde zaken, zoals het assortiment biologisch, geeft de sector weinig houvast. Van Schaaijk: "Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment netjes voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over."

De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar of die inspanningen leiden tot een werkelijk kleinere voetafdruk van het bedrijf is meestal niet na te gaan. Alleen Albert Heijn publiceert jaarlijks de voetafdruk van uitgestoten broeikasgassen, welke van 2008 tot 2009 groter is geworden. "Verder vermelden supermarkten weinig concrete doelstellingen om die voetafdruk binnen een bepaalde tijd met een bepaald percentage te verkleinen," aldus Van Schaaijk.

Top 21 Transparante, groene en eerlijke supermarkten (max. 20 punten)*

Albert Heijn
6
C1000
5
Deen
4
Jumbo
4
Plus
3
Super de Boer
3
Dekamarkt
2
Dirk
2
Boni

1
Coop

1
Emté

1
Hoogvliet

1
Jan Linders

1
Lidl

1
MCD

1
Poiesz

1
Spar

1
Vomar

1
Aldi
0
Nettorama
0
Sanders
0
*Dit is de stand van woensdag 22 december 2010.

Over Rank a Brand

Rank a Brand geeft consumenten de macht om te kiezen voor bedrijven die online communiceren over hun beleid voor het milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden. Transparantie is volgens Rank a Brand een essentieel onderdeel van duurzaamheid, omdat de consument anders nooit een verantwoorde keuze kan maken. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. Ruim 750 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de categorieën kleding, elektronica, auto's, travel, telecom, politieke partijen, media en websites. Rank a Brand is partner van het initiatief Eerlijke Supermarkten van de Christenunie. Oprichter Niels Oskam is binnen een jaar de Duurzame 100 van Trouw binnengekomen op plek 92.

Noot voor de redactie (