Ingezonden persbericht


OGD beheert en vernieuwt ICT-infrastructuur Regio College

Delft/Zaandam, 22 december 2010 - Het Regio College, een instelling voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in de regio Zaanstreek en Waterland, brengt al haar ICT-activiteiten onder bij ICT-dienstverlener OGD. OGD ict-diensten neemt vanaf januari 2011 eerst het beheer over van de bestaande ICT-infrastructuur, het netwerk, hardware- en softwarecomponenten en de digitale werk- en leeromgeving. Ook valt het functioneel beheer van de Microsoft Office Suite en GroupWise binnen de overeenkomst. Daarnaast is vernieuwing van de ICT-infrastructuur onderdeel van de samenwerking. De nieuwe infrastructuur zal eind 2011 operationeel zijn.

Regio College koos voor OGD ict-diensten na een Europese aanbesteding waarbij OGD ict-diensten de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) indiende. Dit is de tiende grote aanbesteding die OGD ict-diensten in één jaar binnenhaalt.

"Wij waren op zoek naar een partij die de gehele ICT-voorziening van de onderwijsinstelling kon vernieuwen en verbeteren", zegt Wim van Amersfoort, lid college van bestuur van het Regio College. "Wij willen de ICT-infrastructuur dezelfde status geven als een nutsvoorziening, waarbij we alleen betalen voor daadwerkelijk gebruik. Na een tender bood OGD ict-diensten ons de beste aanbieding om dit te realiseren. Met de nieuwe aanpak neemt OGD ict-diensten ons alle zorgen uit handen door het back-end-systeem onder te brengen in een datacenter."

V.l.n.r.: Helmut Baars (hoofd Managed Services, OGD ict-diensten), Erica Burggraaff (college van bestuur, Regio College), Roel Nikkessen (directeur OGD ict-diensten), Wim van Amersfoort (college van bestuur, Regio College).

De vernieuwing van de ICT-infrastructuur van het Regio College gebeurt gefaseerd en projectmatig. OGD ict-diensten tekent onder andere voor de inrichting van een extern datacenter, een digitale leer- en werkportal, de migratie naar een nieuw netwerkbesturingssysteem en de inrichting van identiteitsbeheer en centrale koppelingen. Daarnaast zorgt OGD ict-diensten voor de overschakeling naar een nieuw e-mail-, agenda- en documentsysteem en voor training van het personeel van het Regio College.

"Het is voor organisaties en instellingen steeds moeilijker om zelf alle kennis in huis te halen om een ICT-infrastructuur in de lucht te houden", zegt Roel Nikkessen, directeur van OGD ict-diensten. "Daarom kiezen ze steeds vaker voor het outsourcen van hun ICT-diensten. ICT wordt daardoor een nutsvoorziening. Doordat ICT een organisatiekritisch onderdeel is, moet dit goed en veilig gebeuren door een partij met de juiste kennis en ervaring. Gezien het aantal grote aanbestedingen dat OGD in 2010 heeft binnengehaald, zijn wij voor steeds meer organisaties een partij die je organisatiekritische systemen kunt toevertrouwen. We verwachten dan ook in 2011 even hard te groeien als in 2010."

###

Over OGD
OGD (Operator Groep Delft) is in 1987 opgericht door een groep Delftse studenten. Zij waren als operators verantwoordelijk voor het beheer van een mainframe bij een Delfts bedrijf. Door in te spelen op de marktvraag en de ontwikkelingen op automatiseringsgebied, breidden de werkzaamheden zich al snel uit. OGD ontwikkelde het helpdeskregistratiesysteem TOPdesk. Op basis hiervan begon OGD met het ondersteunen van IT-afdelingen. De uitbreiding van de dienstverlening had tot gevolg dat zowel de organisatie als het aantal medewerkers snel groeide. Deze groei heeft zich in de jaren negentig van de vorige eeuw zowel kwantitatief als kwalitatief doorgezet. OGD heeft projecten uitgevoerd bij onder andere fusiegemeente Bodegraven-Reeuwijk (nieuwe, gezamenlijke ICT-infrastructuur), onderzoeksinstituut het NIVEL (werkplekondersteuning) en de Provincie Utrecht (inhuur tijdelijke ICT-medewerkers). Op dit moment werken er zo'n zevenhonderd mensen bij OGD. Ook het aantal vestigingen is uitgebreid. Naast het hoofdkantoor in Delft heeft OGD nu vestigingen in Eindhoven (sinds 1996), Amsterdam (1998), Utrecht (2000) en Enschede (2006).

Voor meer informatie: