Ingezonden persbericht


2,4 miljoen werknemers weten nu wat Het Nieuwe Werken inhoudt

Bekendheid met Het Nieuwe Werken sterk toegenomen van 13 naar 33%

22 december 2010 - De bekendheid met Het Nieuwe Werken is ten tijde van de campagne 'Het Nieuwe Werken doe je zelf' sterk toegenomen. 2,4 Miljoen werknemers weten nu wat Het Nieuwe Werken inhoudt. Dat waren er in september nog 930.000. Dit is een stijging van 13 naar 33% van de beroepsbevolking. Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research naar recente ontwikkelingen rond Het Nieuwe Werken.

"Dit is een enorm belangrijke basis voor een snelle invoering van Het Nieuwe Werken bij bedrijven", aldus Olof van der Gaag van Natuur en Milieu. "Dit momentum kunnen bedrijven prima aangrijpen om allerlei maatregelen te treffen, zoals betere voorzieningen voor teleconferencing, meer flexibiliteit in werktijden en meer mogelijkheden om thuis te werken." Uit dit representatieve onderzoek blijkt verder dat 1,05 miljoen werknemers bekend zijn met de campagne 'Het Nieuwe Werken doe je zelf' en de Week van Het Nieuwe Werken. Zo'n 380.000 mensen zijn door de campagne positiever gaan denken over Het Nieuwe Werken. Maar liefst 390.000 werknemers hebben in de Week van Het Nieuwe Werken van 8 tot 14 november iets met Het Nieuwe Werken gedaan. Het is duidelijk dat de campagne www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl veel heeft losgemaakt.

Belangrijk is de doorwerking van de campagne. Zo'n 225.000 werknemers geven aan te verwachten dat hun bedrijf in het komende jaar een extra stap gaat zetten op weg naar Het Nieuwe Werken. Als deze 225.000 mensen bijvoorbeeld 1 dag in de week thuis zouden kunnen werken, rijden ze 10% minder autokilometers. Maar ook voor bedrijven zijn er voordelen. Willem de Jager van de Stichting TeleWerkForum-HNW: "Bedrijven ontdekken een welbegrepen eigen belang bij invoeren van Het Nieuwe Werken; het versterkt hun concurrentiekracht en hun positie als aantrekkelijk werkgever op de arbeidsmarkt. Ze ervaren een toename in productiviteit tegen lagere kosten. Belangrijk, dat er zoveel positieve reacties zijn gekomen."

Vervolg
Uit het onderzoek van Blauw Research blijkt een groot animo om over te gaan op Het Nieuwe Werken bij werknemers en bedrijven. Om dit enthousiasme vast te houden en om te zetten in concrete stappen door bedrijven is het belangrijk dat zowel werknemers als bedrijven nu snel aan de slag gaan. Daarvoor is genoeg ruimte: uit ander onderzoek blijkt dat van de totale beroepsbevolking 4 miljoen mensen Het Nieuwe Werken kunnen toepassen. 1.8 Miljoen mensen doen dat al daadwerkelijk, waarvan 800.000 heel intensief. Om Het Nieuwe Werken te blijven stimuleren is het de bedoeling dat er in het najaar van 2011 een nieuwe Week van Het Nieuwe Werken wordt georganiseerd.

Coalitie
De campagne 'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal Beheer Achmea, NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen). Partners zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+Company. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.
Noot voor redacties


Noot voor redacties (