Ingezonden persbericht


Persbericht

Leiden, 22 december 2010

Vier weken lang zijn we BioBezig! Deze week met kliekjes!

Ook deze week zijn we weer BioBezig en wel met kliekjes! Het kerstdiner is achter de rug en daar zijn vast nog heerlijke restjes over. Zonde om weg te gooien, hier zijn nog heerlijke recepten mee te bedenken. Bibi de Biodiva geeft een week lang tips voor kliekjes en roept vooral ook op om zelf lekkere recepten in te sturen. Doe mee en doe een week lang BioBezig met kliekjes.

Wij gooien veel eten weg, in Nederland maar liefst 20% van de levensmiddelen die wij kopen. Dat is voor een bedrag van 3,6 miljard euro, bedenk wat voor leuke dingen daarmee gedaan kunnen worden. Koken met kliekjes is dus niet alleen beter voor de biodiversiteit, maar ook voor de portemonnee. En het is nog lekker ook. Wist u bijvoorbeeld dat gerechten als pizza, quiche, soep en een Spaanse tortilla van oudsher perfecte gerechten zijn om kliekjes in te verwerken? De Biodiva roept iedereen op om creatief met kliekjes te zijn en hier heerlijke gerechten mee te koken!

De website www.biobezig.nl is de centrale plek waar je de actie kunt volgen en mee kunt doen. Iedere dag verschijnt hier een tip om BioBewust bezig te zijn met het weekthema. Daarnaast maakt de website het publiek bewust van het onderwerp biodiversiteit.

Campagne

Biodiversiteit is onmisbaar! Gelukkig kunnen kleine, dagelijkse daden een grote bijdrage leveren aan het beschermen van de biodiversiteit. Vanaf 20 december roepen we iedereen op vier weken BioBezig te zijn. Je kunt biodiversiteit helpen behouden door te letten op wat je koopt, wat je eet en wat je drinkt. Bibi de Biodiva roept via social media iedereen op om BioBezig te zijn.

Jaar van de Biodiversiteit
De Verenigde Naties heeft het jaar 2010 tot Internationaal Jaar van de Biodiversiteit uitgeroepen. Over de hele wereld is dit jaar extra aandacht besteed aan het behouden en het duurzaam benutten van biodiversiteit. Zo is in Nederland onder andere de Coalitie Biodiversiteit 2010 opgericht, een landelijk platform waarin overheden, organisaties en bedrijven hun krachten bundelen met als doel de urgentie van het behoud van biodiversiteit onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Deze najaarscampagne dient als afsluiting van het Jaar van de Biodiversiteit, maar ook in 2011 blijven we natuurlijk BioBezig!