TNS NIPO


22 december 2010

Draait Facebook Hyves de nek om?

Draait Facebook Hyves de nek om? Loopt Hyves leeg? Is Hyves ten dode opgeschreven? Je zou het wel denken als je her en der de commentaren leest. Maar elke mening is er ook maar één. Je kunt het maar beter meten, dan weet je het. En dat deed TNS NIPO.

Download de presentatie
Een uitgebreide presentatie met meer cijfers, achtergronden en grafieken is beschikbaar:
TNS NIPO - Hyves vs. Facebook (SlideShare.net)
Zie het origineel

De onderzoeksmethode
Met TNS NIPO Clicks monitoren en analyseren we (op anonieme basis) continu het surfgedrag van 15.000 Nederlanders. Onlangs onderzochten we de scores voor Facebook en Hyves voor de zes maanden van juni tot en met november van dit jaar. Om de meting in een wat breder perspectief te kunnen plaatsen, namen we ook de scores voor MySpace, LinkedIn en Twitter mee.

---

TNS NIPO Clicks: een korte introductie

---


---

Enkele feiten vooraf

* Volgens Google Zeitgeist 2010 is Hyves in Nederland de meest gezochte zoekterm in Google.

* Facebook is marktleider in 115 landen ter wereld.
* In de VS kan geen enkel ander social network ook maar in de schaduw staan van Facebook, dat een marktaandeel heeft van meer dan zestig procent. De nummer twee, MySpace, moet het stellen met krap vijf procent.

Forse groei Facebook
Facebook groeit fors, met bijna vijftig procent meer unieke bezoekers per maand in zes maanden tijd. De groei van Facebook gaat vooralsnog niet ten koste van Hyves. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in een half jaar tijd met drie procent gedaald. Lichte krimp in een groeiende markt is voor Hyves niet direct een grote zorg. Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kan immers nauwelijks nog groeien. Opvallend is dat LinkedIn zelfs nog harder groeit dan Facebook, namelijk met 51 procent. Twitter trekt achttien procent meer unieke bezoekers. MySpace is de grote verliezer en levert achttien procent unieke bezoekers in.

Hyves-bezoekers meest loyaal
Bezoekers van Hyves keren het vaakst terug (zelfs tweemaal vaker dan Facebook-bezoekers). Daarmee scoort Hyves dus zeer sterk op loyaliteit. Hier staat tegenover dat Facebook-bezoekers veel langer op de site blijven hangen en ook veel meer pagina's bezoeken. Engagement is de grote kracht van Facebook. Ongetwijfeld dragen de zeer populaire Facebook-games als Farmville voor een belangrijk deel bij aan de hoge scores.

---

1 | Groeipercentages unique visitors social networks - november 2010 in vergelijking tot juni 2010

---

Groeipercentages unique visitors social networks - november 2010 in vergelijking tot juni 2010

Bron: TNS NIPO, 2010

---

De scores voor Twitter vallen tegen. Wie echter een typische Twitter-verslaafde kent, weet dat deze ook dikwijls zijn tweets de wereld inzendt via zijn mobieltje. TNS NIPO Clicks meet op dit moment uitsluitend het internetgebruik via de vaste verbinding. We weten, dat een groeiend aantal gebruikers de social media via hun smartphone bezoeken. Zouden we ook het mobiele verkeer kunnen meten, dan zijn dit de effecten die we verwachten op de verschillende metrics:


* Unieke bezoekers: ongeveer gelijk, mobiele gebruikers gebruiken hun smart phone hoofdzakelijk naast de vaste verbinding.
* Aantal bezoeken per bezoeker: hoger, en dit geldt waarschijnlijk in versterkte mate voor Twitter.

* Gemiddelde bezoekduur: lager.

* Aantal pagina's per bezoek: lager.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden.