Promotie Mw. drs. W.A.M. Borst
Titel proefschrift
Understanding Crowdsourcing: Effects of motivation and rewards on
participation and performance in voluntary online activities
---
Promotors:
Prof.dr.ir. J.C.M. van den Ende
Prof.dr.ir. H.W.G.M. van Heck
---
Datum
23 december 2010 15:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM)
Crowd sourcing kan soms niet zonder financiële prikkels
Intrinsiek betrokkenen presteren beter, maar zijn schaars
Organisaties besteden steeds vaker activiteiten uit aan vrijwilligers
die zij via het internet daartoe oproepen. Dit fenomeen wordt aangeduid
als `crowdsourcing'. In haar proefschrift getiteld Understanding Crowd
Sourcing: Effects of motivation and rewards on participation and
performance in voluntary online activities schetst Irma Borst de
effecten van motivatie en beloning op de participatie en prestaties van
leden van online gemeenschappen. Zij promoveert donderdag 23 december
2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Borst bestudeerde de motivatie, beloningen en bijdragen in drie
crowdsourcing initiatieven met verschillende beloningssystemen. Uit
haar onderzoek blijkt dat personen die met name gedreven worden door
intrinsieke motivatie het best presteren als er geen beloning tegenover
de inspanning staat. Toch kunnen beloningen een effectief instrument
vormen voor bedrijven die crowdsourcing gebruiken omdat het aantal
intrinsiek gemotiveerde mensen laag is.
Dus hoewel de individuele prestaties omlaag gaan als met beloningen
wordt gewerkt, gaat de groepsprestatie wel omhoog. De resultaten tonen
ook aan dat de effecten van financiële beloningen anders zijn dan die
van reputatiebeloningen. Tenslotte toont zij aan dat de effecten van
extreme monetaire beloningen de in het algemeen positieve effecten van
motivatie op gedrag verstoren.
De bevindingen van de drie onderzoeken hebben geleid tot een meer
verfijnd model van de effecten van beloningen en motivatie op het
gedrag van vrijwilligers. De resultaten die in dit proefschrift zijn
omschreven, hebben ook belangrijke implicaties voor de organisatoren
van online gemeenschappen, onder meer met betrekking tot de effectieve
inzet van beloningssystemen.
Borst biedt ook een typologie van crowdsourcing op basis van hun
beloningssysteem en zij identificeert de motivatieprofielen van
optimaal presterende leden binnen elk crowdsourcing type.
Het onderzoeksproject van Borst is verricht binnen het Erasmus Doctoral
Programme in Business & Management, dat georganiseerd wordt door ERIM,
Het Erasmus Research Institute of Management. ERIM is het gezamenlijke
onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management (RSM) en de
Erasmus School of Economics (ESE) aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
Over de auteur:
Irma Borst behaalde haar Masters in Business Administration aan RSM in
1992. Na haar studie was zij meer dan 15 jaar werkzaam in management
consultancy voor klanten in telecom, media en IT. Borst deed ervaring
op met bedrijfsmodellen, financiële beoordelingen, tariefcalculaties,
analyses van financieel risico, gevoeligheidsanalyses en financiële
waardering in de ICT-sector.
Vanaf 2004 werkte Borst mee in nationale en internationale
onderzoeksproject, waaronder het 7de Kader project `ECOLEAD', met
betrekking tot virtuele netwerkorganisaties, en het B@home met
betrekking tot nieuwe breedbanddiensten. De contacten met de
universiteiten, die zij tijdens deze onderzoeksprojecten ontwikkelde,
resulteerden in een PhD onderzoeksproject dat in januari 2007 gestart
werd. Het onderwerp van het onderzoeksproject werd omschreven als `open
source business models' binnen multimedia, maar in de loop van de tijd
verschoof het accent naar onderzoek naar crowdsourcing. Het
onderzoeksproject van Borst wordt gefinancierd door NWO als onderdeel
van het `Network of Networks' programma en mede-gefinancierd door
Novay.
Erasmus Universiteit Rotterdam