Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. drs. W.A.M. Borst

Titel proefschrift
Understanding Crowdsourcing: Effects of motivation and rewards on participation and performance in voluntary online activities
---

Promotors:
Prof.dr.ir. J.C.M. van den Ende
Prof.dr.ir. H.W.G.M. van Heck

---

Datum
23 december 2010 15:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM)

Crowd sourcing kan soms niet zonder financiële prikkels

Intrinsiek betrokkenen presteren beter, maar zijn schaars

Organisaties besteden steeds vaker activiteiten uit aan vrijwilligers die zij via het internet daartoe oproepen. Dit fenomeen wordt aangeduid als `crowdsourcing'. In haar proefschrift getiteld Understanding Crowd Sourcing: Effects of motivation and rewards on participation and performance in voluntary online activities schetst Irma Borst de effecten van motivatie en beloning op de participatie en prestaties van leden van online gemeenschappen. Zij promoveert donderdag 23 december 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Borst bestudeerde de motivatie, beloningen en bijdragen in drie crowdsourcing initiatieven met verschillende beloningssystemen. Uit haar onderzoek blijkt dat personen die met name gedreven worden door intrinsieke motivatie het best presteren als er geen beloning tegenover de inspanning staat. Toch kunnen beloningen een effectief instrument vormen voor bedrijven die crowdsourcing gebruiken omdat het aantal intrinsiek gemotiveerde mensen laag is.

Dus hoewel de individuele prestaties omlaag gaan als met beloningen wordt gewerkt, gaat de groepsprestatie wel omhoog. De resultaten tonen ook aan dat de effecten van financiële beloningen anders zijn dan die van reputatiebeloningen. Tenslotte toont zij aan dat de effecten van extreme monetaire beloningen de in het algemeen positieve effecten van motivatie op gedrag verstoren.

De bevindingen van de drie onderzoeken hebben geleid tot een meer verfijnd model van de effecten van beloningen en motivatie op het gedrag van vrijwilligers. De resultaten die in dit proefschrift zijn omschreven, hebben ook belangrijke implicaties voor de organisatoren van online gemeenschappen, onder meer met betrekking tot de effectieve inzet van beloningssystemen.

Borst biedt ook een typologie van crowdsourcing op basis van hun beloningssysteem en zij identificeert de motivatieprofielen van optimaal presterende leden binnen elk crowdsourcing type.

Het onderzoeksproject van Borst is verricht binnen het Erasmus Doctoral Programme in Business & Management, dat georganiseerd wordt door ERIM, Het Erasmus Research Institute of Management. ERIM is het gezamenlijke onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management (RSM) en de Erasmus School of Economics (ESE) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Over de auteur:
Irma Borst behaalde haar Masters in Business Administration aan RSM in 1992. Na haar studie was zij meer dan 15 jaar werkzaam in management consultancy voor klanten in telecom, media en IT. Borst deed ervaring op met bedrijfsmodellen, financiële beoordelingen, tariefcalculaties, analyses van financieel risico, gevoeligheidsanalyses en financiële waardering in de ICT-sector.

Vanaf 2004 werkte Borst mee in nationale en internationale onderzoeksproject, waaronder het 7de Kader project `ECOLEAD', met betrekking tot virtuele netwerkorganisaties, en het B@home met betrekking tot nieuwe breedbanddiensten. De contacten met de universiteiten, die zij tijdens deze onderzoeksprojecten ontwikkelde, resulteerden in een PhD onderzoeksproject dat in januari 2007 gestart werd. Het onderwerp van het onderzoeksproject werd omschreven als `open source business models' binnen multimedia, maar in de loop van de tijd verschoof het accent naar onderzoek naar crowdsourcing. Het onderzoeksproject van Borst wordt gefinancierd door NWO als onderdeel van het `Network of Networks' programma en mede-gefinancierd door Novay.